Tips, ervaringen & aanraders #5

Je bent niet moeilijk omdat je een gelijke verdeling wilt. Ja, je kunt het 's avonds inhalen, maar je kunt geen acht uur 's avonds inhalen. Een uurtje misschien, ja, maar geen hele dag. Jullie hebben toch met z’n tweeën bewust een kind gekregen?

4 likes

Ik vind het wel herkenbaar, niet dat ik al een baby heb, maar ik voorzie dit bij ons ook.
Ik werk 2 x 6 uur per week op locatie, en daarnaast nog 16 uur flexibel in te delen. Ik mag die uren dus de week erop maken, savonds maken, wat ik maar wil. Ook kunnen collega’s letterlijk mijn dienst opvangen en kunnen we dus onderling ruilen als dat nodig is.
Mijn man werkt altijd op locatie, en is gewoon net als z’n collega’s altijd nodig.
Ik hoop dat we uiteindelijk gewoon uit kunnen komen bij het om en om systeem, maar ben benieuwd hoe zijn werk überhaupt is met het toekennen van zorgverlof.

Hier iets andere situatie gehad. Mijn man heeft 2 maanden op dinsdagen en donderdagen in Eindhoven gewerkt op een project. Bij elkaar 4 uur reizen op een dag. Ik werkte thuis en op kantoor vlakbij huis (15 min rijden). Uiteraard is er in die periode elke week een dag geweest, altijd de dinsdag of donderdag, dat onze dochter ziek werd, koorts had, veel moest hoesten, iets anders waardoor ze vroeg opgehaald moest worden. We hebben toen de afspraak gemaakt dat als er iets is op maandag, hij het altijd doet. Woensdag en vrijdag zijn al parttime dagen. En als er wat was als hij in Eindhoven was dan belde ik hem, kwam hij zo snel mogelijk naar huis zodat ik eventueel nog uurtje voor het eten kon werken.

Het lastigste is dat in mijn baan niet zomaar 4 - 6 uur zorgverlof kan opnemen (uiteraard kan het wel maar verantwoordelijkheidsgevoel enzo) waardoor ik dan ‘s avonds of op mijn parttime dag nog uren inhaalde. Was echt wel zware periode en ben blij dat (door andere omstandigheden) er vervroegd een einde kwam aan dat project…

1 like

Als ons kindje ziek is, bekijken we samen onze werkdag en verdelen we de dag. Soms heb ik een vollere agenda en doet mijn man meer, en andersom. Echt samen kijken dus wie wat wanneer doet.

Ja ik ben hier in huis de gene die op locatie moet zijn (onderwijs / gehandicapten zorg) en mijn man kan thuis werken zelf zn uren indelen… van de 3 keer dat ze ziek zijn, vangt hij zo’n 2x op. En dan werkt ie inderdaad 5 avonden door… Maarja als ik elke keer de helft thuis moet blijven, dat gaat gewoon niet?

Wij vangen zoveel mogelijk 50/50 op, maar kijken wel naar het “soort werk”.

Edit: Nouja ziek zijn, of zoals afgelopen weken bijna wekelijks wel 1 van de 2 groepen een of 2 dagen dicht… alles waarbij ze “plotseling thuis zijn” dus.

1 like

Ik ben er nog op teruggekomen bij hem, en hij begreep het nu wat beter. Aangegeven dat we het per keer bekijken en het niet altijd zo is dat ik maar de meest makkelijke optie ben. Dat het ook kan zijn dat ik net een belangrijke afspraak heb of een drukkere periode etc. Het gaat mij ook vooral om de gelijkheid daarin. Ik wil ook proberen hem morgen dan bijvoorbeeld te laten bellen naar de opvang oid, zodat ook die mental load verdeeld is. (Alle regelingen doe ik normaal altijd) ook wel omdat hij dan net iets vergeet of anders doet dan hoe ik het zou doen. Maar wellicht is dat z’n incompedance :thinking:.

Ik hoop dat in zulke gevallen zijn baas/collega’s het ook begrijpt (mannenbedrijf). Die weten dat ik voor mezelf werk en daarin best vrij ben. Maar juist uit principe zou ik het graag willen dat het de volgende keer zijn beurt is ofzo, om te zien hoe dat gaat. :wink:

Heel fijn dat ik nu weet door jullie dat mijn gevoel hierin geen onzin is of moeilijk doen, waar ik over twijfelde.

9 likes

Ik vind het eigenlijk wel logisch dat degene die thuis werkt dit op zich neemt? Of werkt je vriend ook thuis?

3 likes

Ik huur een kantoor, mijn vriend werkt bij de baas op kantoor. Beiden in eigen woonplaats.
Vriend kan in theorie ook gewoon thuis werken maar dat wordt eigenlijk nooit gedaan binnen dat bedrijf.(vorig jaar maar 2 weekjes ofzo enkel tijdens die strenge lockdown, toen er boetes op stonden).

Wordt er wat moe van de laatste tijd dat je als vrouw soms moet verdedigen en vechten voor dit soort dingen. Kost ook allemaal veel energie. Dat men ook wat betreft je baby altijd jou als aanpreekpunt ziet, je meer ongevraagd advies of opmerkingen krijgt, en nog veel meer kleine dingen. (en het geeft een innerlijke strijd dat ik het eigenlijk ook niet anders zou willen voor die kleine, mijn eigen verantwoordelijkheidsgevoel).
Het lijkt me soms zo eenvoudig om een man te zijn. Maarja daar kan mijn vriend ook niks aan doen. :stuck_out_tongue:

4 likes

Het klinkt eerder alsof hij op zijn werk het voor elkaar moet krijgen om thuis te mogen werken.

1 ding dat ik heb geleerd van een kind hebben: doe je mond open. Ik ben bij ons thuis vaak eerder degene die het goed voor zichzelf regelt, mijn man doet dat minder. Dus ook tegen hem zeg ik: als je wat wilt, zeg het gewoon, dan kan ik ook mijn deel doen. Oftewel, niet denken dat een ander je gedachten kan lezen. Dus in jouw situatie idd tegen je vriend zeggen: kun je regelen dat je morgen thuiswerkt? Dan verdelen we de dag.

7 likes

Het nare is dat zorgverlof eigenijk alleen geldt als er geen andere mogelijkheid is. Als jij het op kunt lossen, hoe onwenselijk ook, hoeft er geen zorgverlof gegeven te worden. Dan kun je in de discussie komen of jij het kunt oplossen of niet.
Ik zou dus kijken of je vriend thuis werken mogelijk kan maken. Als dat kan, heb je die discussie al niet en kan je vriend makkelijker dit soort dagen oppakken en eerlijker verdelen.

4 likes

Het gaat volgens de overheid niet om minder belangrijk, maar om de enige zijn die op dat moment voor iemand kan zorgen. Dus inderdaad hallo discussies over of werkuren als zelfstandige te verzetten zijn naar avonden of andere momenten. Inderdaad wat @Ohappyday ook zegt is ook heel raar. Als je kind in het ziekenhuis ligt, heb je officieel geen recht op zorgverlof. Gelukkig zijn veel werkgevers niet zo maar er zijn heel akelige discussies over.

Het lullige is dus ook dat starre werkgevers regelmatig profiteren van flexibelere werkgevers. Doet de een moeite om het op te lossen voor de werknemer, dan heeft de andere het recht om te weigeren want er is een andere mogelijkheid. En ongetwijfeld dat vrouwen hierin vaak aan het kortste eind trekken helaas.

2 likes

Het is een heel grijs gebied, waarmee veel valt en staat met de flexibiliteit vd werkgever.

Wij kijken zelf per keer hoe we het oplossen. Als ik shoots heb staan of dingen op locatie buiten de deur, kan ik niet en komt mijn man voor die uren naar huis. Als mijn man onderweg bezig is met een reparatie, kan hij niet zomaar komen natuurlijk want die vrachtwagen kan niet daar langs de snelweg blijven staan bv (en niet iedere collega mag reparaties uitvoeren naast de snelweg, heb je weer speciale cursus en papieren voor nodig). In de praktijk kan ik vaak iets makkelijker schuiven met andere werkzaamheden en gelukkig is de baas van mijn man niet zo moeilijk.

Kinderen krijgen het wel altijd voor elkaar om 9 vd 10 keer ziek te zijn als mijn man dus echt niet zomaar naar huis kan of ver weg zit :sweat_smile:

2 likes

Je hoort dat zo vaak dat bazen zeggen dat de man net zo goed aan het werk kan vlak na de bevalling, omdat ze toch niets kunnen doen of zich vervelen. Ik vind dat zo bizar. Zijn dan zeker van die slappe zakken, die alles aan hun vrouw over lieten.
Wij hebben ons na beide bevallingen de eerste weken geen seconde verveeld. En het is toch ook belangrijk om gewoon te bonden met je baby.
De baas van mijn vriend is er ook zo eentje, maar gelukkig trekt mijn vriend zich daar niets van aan en wordt er buiten zo’n opmerking niet moeilijk gedaan.

2 likes

Onze baby (7 weken oud) spuugt veel in haar bedje. We gebruiken als een molton, hoeslaken en een hydrofiele doek om het op te vangen. Maar ik kan elke keer alles eraf halen.

Heeft iemand dé tip voor mij zodat het matrasje niet nat wordt?

Een handdoekje heb ik al geprobeerd maar is helaas ook niet voldoende.

Heb je een waterdichte molton?

1 like

Wij hebben om het matras een waterdichte matrasbeschermer van bambino, 6,49 oid bij kruidvat.

In periodes dat er vaak werd doorgelekt of gespuugd maakte ik het bedje ook vaak dubbel op: matrasbeschermer-hoeslaken-matrasbeschermer-hoeslaken en dat evt nog een derde keer (dat is wel de max wat hier ging om het matras). Scheelt snachts toch weer wat dat je het er alleen maar af hoeft te trekken.

4 likes

Ik legde altijd een spuugdoekje onder het hoofdje van badstof. Zijn wat dikker maar snachts durfde ik niet.

Denk dat zo’n dichte molton/ matrasbeschermer beter werkt.

1 like

Ik wordt er helemaal boos om, alsof een man die periode niks te doen heeft ook. (want er is toch kraamzorg etc, oftewel een vrouw in huis) Wat dacht je van genieten van het gezin? Daarnaast heeft mijn vriend het nog nooit zo druk gehad die periode. (ik kon 2 weken niets). En ze hebben er ook gewoon recht op, alleen al daarom zou ik er gewoon gebruik van maken.

5 likes

Ik had zo’n Aerosleep. Drie reflux kids gehad en matrasje was als nieuw.

Ik wou nog zeggen zo’n onderlegger uit je kraampakket maar dat is natuurlijk een laagje plastic dus dat lijkt me niet ‘goed’

Een matrasbeschermer lijkt me de oplossing

1 like