Tips, ervaringen & aanraders #5

Ohhh zo benieuwd!

1 like

Mijn god hoelang duurt het ongeveer voor ze die hapjes eten/lekker vinden? :woozy_face: wat een gedoe voor niks iedere keer. Ze duwt alles weer uit d’r mond en moet altijd kokhalzen. Had zelfs een keertje fruit geprobeerd ipv groente maar ook dat was geen succes

Misschien is ze er dan nog niet klaar voor, als ze alles weer naar buiten duwt? Ik zou even week of misschien 2 wachten en dan nog eens proberen!

6 likes

Hoe oud is je kindje nu? Wij zijn met 5,5 maand begonnen en zelfs toen was de interesse erg weinig. Ik zou idd nog even wachten.

1 like

Wij zijn ook pas met 5,5/6 maanden begonnen toen hij echt interesse in ons eten begon te tonen en ā€˜t eten van ons bord keek. Dat leek ā€˜t goede moment! Misschien helpt dat?

2 likes

Ja maar dat heeft ze wel, ze grijpt er ook naar als je iets eet terwijl ze op schoot zit. En flesjes lijken overdag ook niet meer helemaal te vullen dus het was fijn geweest om dat zo een beetje aan te kunnen vullen :woozy_face:

Ik dacht het is een kwestie van wennen maar ze kunnen er dus ook nog niet klaar voor zijn. Lastig weer :joy::joy:

Oh en ze is 4 maanden

1 like

4 maanden is ook wel echt jong hoor! Dat hele verhaal met eten uit de mond kijken vind ik altijd een beetje raar want m’n dochter kijkt ook naar me als ik een glas wijn drink en dat krijgt ze toch echt niet :slight_smile: pas met 10-11 maanden kan een kindje volgens mij echt snappen wat jij eet.
Niet stom en betweterig bedoeld trouwens!!!

9 likes

Hahahah :joy::joy::joy: goeie vergelijking! En nee komt ook zeker niet betweterig over en ik vroeg zelf om tips!

Ja eigenlijk best onlogisch om met het vieste te beginnen :woozy_face:

2 likes

Ik dacht heeel even dat je zei dat je dochter pas een glas wijn krijgt met 10-11 maanden :sweat_smile:

8 likes

Hier ook begonnen met de groentenhapjes. Pompoen gaat er redelijk in, wortel was een minder succes.

Wel een verschil met haar grote zus, die schrokte vanaf het begin (4,5 maand) alles naar binnen en is nog steeds een hele goede eter. Had stiekem gehoopt dat het weer zo makkelijk zou gaan :slight_smile:

Dan komt ā€˜t vanzelf goed! Bij 4 maanden deed ik ook nog geen pogingen.

Wat bij mij wel hielp was potjes geven i.p.v. zelfgemaakt. Ik helemaal m’n best op gedaan, maar die potjes waren voor de eerste hapjes toch beter te doen voor ā€˜m bleek later.

1 like

Hahahaha zo staat het er wel ja :joy::ok_hand:t3:

Ja heel onlogisch als je er over nadenkt…

Welke pap word ā€˜bij jullie’ gegeven? Ook rijstebloem ?

Ja 4 maanden is wel echt de ondergrens! Kan best zijn dat ze er nog niet klaar voor is. Misschien over paar weken opnieuw proberen?
Dat in eerste instantie veel naar buiten komt, is logisch. Dat heeft met de motoriek van de mond te maken volgens mij. Ze moest natuurlijk eerst zuigen en nu dr tong heel anders gaan gebruiken. Dat is echt oefenen in het begin en zorgt ervoor dat in eerste instantie alles naar buiten wordt gewerkt. Maar ze oefent natuurlijk wel en ze proeft ook de smaak.
Over beginnen met groenten: daar is de laatste tijd veel onderzoek naar gedaan. Het lijkt erop dat kinderen dan later meer groenten accepteren. Als je met fruit begint, wennen ze heel erg aan dat zoete (hoewel melk dat ook is natuurlijk). Uit onderzoek is gebleken dat wat je jong eet & leert nog je hele leven invloedrijke kan hebben. Maar dat wisselt inderdaad nog heel erg per land en vroeger werd in NL ook fruit of zelfs brood als eerste geadviseerd. Ik zou vooral adviseren in het begin niet te veel te wisselen en een zelfde smaak vaker aan te bieden. Veel beter voor de spijsvertering, immuunsysteem en de gewenning aan zo’n smaak ect. Dat lijkt echt te helpen bij ontwikkeling van allergieĆ«n. Dus niet meteen dingen door elkaar pureren en iedere dag iets anders geven. Voor ons misschien saai, maar voor die kleintjes echt beter :slight_smile:

(Valt het op dat ik hier op aan sla :sweat_smile::sweat_smile:).

6 likes

Gebruiken jullie een luieremmer? En zo ja, welke? Twijfel of het handig is namelijk… Bij mn nichtjes/oppaskindjes namelijk nooit gezien, deed de luier dan in zo’n zakje met geur en pleurde het in de gewone kliko.

1 like

Wij hebben een diaperchamp one omdat we geen restafval container bij huis hebben. Hier kunnen gewone vuilniszakken in. Op zich zijn we wel tevreden hierover, maar we gebruiken om poepluiers wel een extra luierzakje, dan is de geur iets minder bij het verwisselen van de zak. En regelmatig de emmer even open te luchten laten. Maar je kan hem ook in de vaatwasser of met een sopje reinigen.

Ons nieuwe huis heeft wel een restafval container dus dan zullen we de luieremmer misschien ook niet meer gebruiken.

3 likes

Is dat steeds hetzelfde aanbieden ook bij de Rapley methode? Niet dat ik er nog wat aan kan doen, maar ik ben gewoon benieuwd. Eerste dag hadden we meteen zes dingen aangeboden (zes maanden en een dag was hij toen).

3 likes

Rapley gaat uit van best snel mee eten met het gezin, volgens mij niet per se smaken herhalen. Kleintjes adviseert ook vooral pure smaken leren kennen ipv gemengde prakjes, wel volgens een introductieschema maar niet per se meerdere dagen hetzelfde dacht ik.

1 like