Tips, ervaringen & aanraders #5

Ja 4 maanden is wel echt de ondergrens! Kan best zijn dat ze er nog niet klaar voor is. Misschien over paar weken opnieuw proberen?
Dat in eerste instantie veel naar buiten komt, is logisch. Dat heeft met de motoriek van de mond te maken volgens mij. Ze moest natuurlijk eerst zuigen en nu dr tong heel anders gaan gebruiken. Dat is echt oefenen in het begin en zorgt ervoor dat in eerste instantie alles naar buiten wordt gewerkt. Maar ze oefent natuurlijk wel en ze proeft ook de smaak.
Over beginnen met groenten: daar is de laatste tijd veel onderzoek naar gedaan. Het lijkt erop dat kinderen dan later meer groenten accepteren. Als je met fruit begint, wennen ze heel erg aan dat zoete (hoewel melk dat ook is natuurlijk). Uit onderzoek is gebleken dat wat je jong eet & leert nog je hele leven invloedrijke kan hebben. Maar dat wisselt inderdaad nog heel erg per land en vroeger werd in NL ook fruit of zelfs brood als eerste geadviseerd. Ik zou vooral adviseren in het begin niet te veel te wisselen en een zelfde smaak vaker aan te bieden. Veel beter voor de spijsvertering, immuunsysteem en de gewenning aan zo’n smaak ect. Dat lijkt echt te helpen bij ontwikkeling van allergieĆ«n. Dus niet meteen dingen door elkaar pureren en iedere dag iets anders geven. Voor ons misschien saai, maar voor die kleintjes echt beter :slight_smile:

(Valt het op dat ik hier op aan sla :sweat_smile::sweat_smile:).

6 likes

Gebruiken jullie een luieremmer? En zo ja, welke? Twijfel of het handig is namelijk… Bij mn nichtjes/oppaskindjes namelijk nooit gezien, deed de luier dan in zo’n zakje met geur en pleurde het in de gewone kliko.

1 like

Wij hebben een diaperchamp one omdat we geen restafval container bij huis hebben. Hier kunnen gewone vuilniszakken in. Op zich zijn we wel tevreden hierover, maar we gebruiken om poepluiers wel een extra luierzakje, dan is de geur iets minder bij het verwisselen van de zak. En regelmatig de emmer even open te luchten laten. Maar je kan hem ook in de vaatwasser of met een sopje reinigen.

Ons nieuwe huis heeft wel een restafval container dus dan zullen we de luieremmer misschien ook niet meer gebruiken.

3 likes

Is dat steeds hetzelfde aanbieden ook bij de Rapley methode? Niet dat ik er nog wat aan kan doen, maar ik ben gewoon benieuwd. Eerste dag hadden we meteen zes dingen aangeboden (zes maanden en een dag was hij toen).

3 likes

Rapley gaat uit van best snel mee eten met het gezin, volgens mij niet per se smaken herhalen. Kleintjes adviseert ook vooral pure smaken leren kennen ipv gemengde prakjes, wel volgens een introductieschema maar niet per se meerdere dagen hetzelfde dacht ik.

1 like

Geen rijstebloem, toen ze een maand of 8 was ofzo gaven we weleens Griekse yoghurt met fijne granen van Olvarit erdoor

1 like

Ja, heel blij met de We Too emmer. Staat naast de commode

1 like

Ja ik bedoel of het immuunsysteem en dergelijke wat meer gevorderd is met zes maanden en je daarom wat meer verschillende dingen kan geven, of dat dat eigenlijk toch niet zo’n goed idee is.

1 like

Ik heb zo’n goedkope luieremmer met deksel, geen fancy systeem. Komt voornamelijk omdat ik te lui ben om telkens naar de kliko te lopen. En nu gooi ik een zak luiers bij ik zo’n speciale luier kliko hier in de buurt.

2 likes

Dat zou goed kunnen! Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet goed in die rapley/kleintjes methode thuis ben. Wil me daar wel in verdiepen want spreekt me wel aan.
Mijn info komt grotendeels uit m’n studietijd en dat is alweer 6-7 jaar geleden, toen was dat nog niet zo’n bekende methode volgens mij? Want hebben we toen niet behandeld iig.
Eet als een expert brengt volgende maand een boek uit over voeding tussen 0-2jaar volgens mij, ben ik zelf ook erg geĆÆnteresseerd in want die behandelen alle methodes.
Ga binnenkort eens op onderzoek uit :nerd_face:

3 likes

Luieremmers leken me de meest overbodige dingen in de toch al lange lijst van babydingen die ik schaar onder de categorie: het is handiger om ze niet te hebben. Maar ik begreep dat we er al eentje als cadeau kunnen verwachten. Grootouders zijn een stuk moeilijker in te tomen.

3 likes

Wij hebben een korbell. Echt geweldig ding, want geen container buiten, dus moeten de straat uitlopen voor het vuil. Voornemen was om elke dag te legen, maar je ruikt echt helemaal niets dus we doen het pas als de bak vol zit.

3 likes

Ik heb een wetoo emmer, maar ik vind hem niet heel fijn… gebruik hem eigenlijk niet. Wij doen de luiers in zakjes en dan gewoon beneden in de prullenbak en die verschonen we iedere dag.

1 like

Hier bijna even oud, en moet er wel aan wennen. Zat zelf lekker een chocoladetaartje te eten met haar op schoot. Zie ik ineens een klef babyhandje in m’n taart grijpen :laughing:.
Ze is sowieso mega nieuwsgierig, maar nog niet heel bewust van ons eten volgens mij. Ik wacht zelf nog eventjes.

1 like

Ja deze is fantastisch, ik ruik echt nooit wat door het dubbele deksel. En ik vind het fijn dat je de maat van de zak kunt betalen. Wel vrij duur maar we hebben in ruim een jaar misschien vier keer zo’n nieuwe refill gehaald (nieuwste doos is net open).

3 likes

Ja leuk hoor! Ben je logopedist of diƫtiste?

Kleintjes werkt met dit schema, waarbij sommige producten vanaf 6 maanden mogen en anderen later:

Bij Rapley mag alles direct dacht ik, rekening houdend met zout, honing en toegevoegde suikers.

Rapley bestaat al sinds 2005 en de methode van stukjes aanbieden werd 30 jaar geleden al toegepast in sommige kdv’s. Ik ben benieuwd wat je van rapley gaat vinden als je dat bestudeerd hebt. Ik vind het wel een soort van essentieel als je de babyvoeding behandelt om dat mee te nemen dus ben wel benieuwd waarom dat in de opleiding niet aan bod kwam.
Het voordeel is volgens mij ook dat omdat ze in het begin nog zo weinig eten, want ze moeten het natuurlijk nog leren, kunnen de darmen heel geleidelijk wennen aan de nieuwe voedingsmiddelen. Bij potjes en prakjes kunnen ze veel grotere hoeveelheden eten volgens mij.
Ik ben zelf niet overtuigd van het een of het ander eigenlijk maar gewoon van je kindje volgen en kijken wat werkt maar wel melk de hoofdvoeding laten zijn. Dat verzadigt en daar groeien ze van. Niet van de groente of fruit. Dat is gewoon om te oefenen en evt wat vitamines en mineralen binnen te krijgen (maar die zitten ook wel in melk)

4 likes

Ja dit weet ik, maar ik bedoel of er een wetenschappelijke basis onder ligt waar @growcookeatrepeat iets over weet.

@Yzile dat over die kleine beetjes eten is heel interessant. En het klopt ook echt, pas na een week ging er echt iets in. Ook dat was een minihapje.

1 like

Ik heb m’n kleintjes boek uitgeleend, maar daar staat volgens mij een bronnenlijst achter in. Kan wel eens kijken als ik m weer terug heb :blush: