Ja 4 maanden is wel echt de ondergrens! Kan best zijn dat ze er nog niet klaar voor is. Misschien over paar weken opnieuw proberen?
Dat in eerste instantie veel naar buiten komt, is logisch. Dat heeft met de motoriek van de mond te maken volgens mij. Ze moest natuurlijk eerst zuigen en nu dr tong heel anders gaan gebruiken. Dat is echt oefenen in het begin en zorgt ervoor dat in eerste instantie alles naar buiten wordt gewerkt. Maar ze oefent natuurlijk wel en ze proeft ook de smaak.
Over beginnen met groenten: daar is de laatste tijd veel onderzoek naar gedaan. Het lijkt erop dat kinderen dan later meer groenten accepteren. Als je met fruit begint, wennen ze heel erg aan dat zoete (hoewel melk dat ook is natuurlijk). Uit onderzoek is gebleken dat wat je jong eet & leert nog je hele leven invloedrijke kan hebben. Maar dat wisselt inderdaad nog heel erg per land en vroeger werd in NL ook fruit of zelfs brood als eerste geadviseerd. Ik zou vooral adviseren in het begin niet te veel te wisselen en een zelfde smaak vaker aan te bieden. Veel beter voor de spijsvertering, immuunsysteem en de gewenning aan zoān smaak ect. Dat lijkt echt te helpen bij ontwikkeling van allergieĆ«n. Dus niet meteen dingen door elkaar pureren en iedere dag iets anders geven. Voor ons misschien saai, maar voor die kleintjes echt beter
(Valt het op dat ik hier op aan sla ).