Tips, ervaringen & aanraders #5

Ik kreeg steeds een beetje de kriebels van influencers die weglopen met wollen babykleding of het hebben over ‘wolletjes’, maar toch maar via Vinted een wollen pakje van Joha aangeschaft want stiekem werd ik wel nieuwsgierig. En ik moet zeggen, het is mn favoriete pakje :sweat_smile: zooooo zacht. Die wolletjes zijn imo dus wel een aanrader :laughing:

4 likes

Ochja sommige slaan echt helemaal door.

2 likes

Weet iemand wanneer die goeie sale bij Dilling weer is? Heb van de week 2 wollen pyjama’s vernacheld in de was omdat ik niet had gezien dat ze in de berg ondergekotst beddengoed zaten :disappointed_relieved:

1 like

Ik ben benieuwd: hebben jullie bij de keuze voor een (basis)school rekening gehouden met bepaalde geloofsovertuigingen?

Ik ben zelf heel erg atheïstisch en heb helemaal zelf helemaal niks er mee (als in: geloof lekker wat je wil, maar “dring” niets op). Maar nu heb ik het gevoel dat onze dochter toch niet helemaal aansluit op de huidige (openbare) school. We krijgen wel vaak een rooms katholieke kerk getipt, maar nu vind ik dit erg lastig.

We gaan er sowieso heen om een gevoel bij te krijgen, maar toch weet je in de praktijk nooit in hoeverre het geloof van invloed heeft.
Ik ben absoluut voor het benadrukken van goede normen, waarden en dat respect centraal staat, maar toch vind ik het een dingetje ofzo?

Ik ga er sowieso naar vragen en dit goed laten bezinken, en uiteraard op mijn onderbuik gevoel af gaan. Maar ik was zo principieel “ik wil mijn kind naar een openbare school laten gaan en haar zelf laten beslissen hoe en wat ze eventueel wil “geloven” (áls ze dat uberhaupt wil), zonder teveel invloed.

Iemand hier ervaring mee? Al weet ik dat iedere school natuurlijk anders is

2 likes

Tenzij je in het Zuiden of vrij katholieke omgeving woont, zou ik inderdaad niet al te zwaar tillen aan zo’n label. Het is, met name bij katholieke scholen, echt iets uit het verleden en je zult bij navraag waarschijnlijk te horen krijgen dat 80% van het personeel niet katholiek of gelovig is. In mijn ervaring doen ze op z’n hoogst iets extra met Kerst.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar wat je bij je kind merkt dat ze misschien niet aansluit bij de school! Zelf ook een dochter die sinds kort naar school gaat, maar echt to-ta-le Black box wat daar zoal gebeurt op een dag. Vind ik best lastig!!

De omgeving waar je kind opgroeit, met name de thuissituatie, heeft sowieso enorm veel invloed. Als jouw kind opgroeit zonder gelovige mensen dicht om zich heen, moet er echt iets bijzonders gebeuren wil ze opeens gelovig worden. Ze is minder vrij, of uberhaupt in staat, om een actieve keus tot geloof te maken als je misschien denkt. Een algemene godsdienstles eens per jaar oid gaat daar niets aan veranderen.

En andersom natuurlijk ook, als je in een gelovig gezin opgroeit, vraagt het ook om een actief andere keuze om daar afstand van te doen en doe je dat 9 vd 10 keer ook niet zo makkelijk.

2 likes

Ik heb zelf op een katholieke basisschool gezeten en naast wat bijbelverhalen in groep 4 en dat communie en vormsel door school werden georganiseerd merkte ik daar niks van.
Ik ben ook 100% atheïst maar ik heb er geen probleem mee mijn kind naar een katholieke school te sturen. Wel na navraag over een aantal dingen. Ik wil niet een school waarop gebid wordt, homo’s weggepest worden en de evolutietheorie niet wordt behandeld.
Op een katholieke basisschool hier vlakbij is 80% moslim haha, terwijl er ook een islamitische basisschool is. Ik neem aan dat die niet elke dag bidden tot de christelijke God.

6 likes

Ik had dat idee ook altijd, maar wij wonen straks in een dorp met twee christelijke basisscholen en de openbare school is een Daltonschool die slecht bekend staat. Dan ga ik toch voor de christelijke school waarbij mijn dochter lopend naar school kan en niet de openbare school een dorp verderop die een kwartier fietsen is. Als het heel streng christelijk was, hadden we dit wellicht niet gedaan, maar hier is het idd alleen een extra liedje met kerstmis en verder valt het wel mee.

Ik zou voor mijn kind geen communie of op dagelijkse basis bijbel verhalen willen. Dus dat zou voor mij geen klein ding zijn.

Bij ons ligt het iets anders, wij zijn moslim en kiezen bewust voor een openbare school. Hier genoeg keuze voor scholen, wij willen ook geen islamitische basisschool. Ik vind het juist fijn dat school los staat van een geloofskeuze die iedereen gelukkig zelf mag maken. Al wordt op de openbare basisschool wel kerst gevierd, maar besteden zij hier ook aandacht aan bijvoorbeeld het lichtjes feest en suikerfeest.

Ik vind scholen kiezen sowieso best lastig, je krijgt een rondleiding en leest je in en dan maar hopen dat je kind daar op zijn plek zit en plezier gaat maken.

4 likes

Volgens mij lees je mijn post verkeerd. Communie werd georganiseerd maar was niet verplicht. Bijbelverhalen was één jaar, een paar weken, en waren gewoon leuke voorleesverhalen, geen prediken. Inmiddels vertellen ze daar ook verhalen uit andere geloven, in de jaren negentig waren ze nog niet zo progressief :stuck_out_tongue:

Dus ik zou een school niet zomaar wegzetten vanwege een label. Ik weet dat ze ook bestaan waar je dagelijks moet bidden, dat wil ik echt niet. Mijn man zat zelfs op een jongensschool met nonnen :grimacing: als mijn zoon daar ooit naar een school gaat wordt het sowieso openbaar.

Misschien gek om te horen. Wij zijn moslims en m’n kindje gaat naar een protestants christelijke basisschool. Er zijn 3 scholen op loopafstand. Een openbare; viel af vw slechte cijfers maar kinderen van de buren doen het daar wel goed. Ik had er zelf geen goed gevoel bij. Een katholieke school, staat erg goed aangeschreven, wordt nauwelijks iets aan geloof belijdt daar, maar algeheel gevoel agv de directeur was niet goed. En dan het school waar m’n zoontje gaat. Officieel PC maar ze doen daar echt niks aan bijbel lezen ofzo. Het gaat om goede normen en waarden. Veilig gevoel. Stabiele docenten, dus niet teveel roulatie, weinig part timers, goede school resultaten. Veel subsidie vanuit gemeente. Lekker fit school etc.

Islamitische basisschool wilde ik mijn minderen (edit kinderen haha) nooit opzetten. Hun islamitische opvoeding krijgen ze wel thuis van mij. Ik ben zelf overigens ook zo opgegroeid. Thuis islam en school was PC.

7 likes

Oh sorry dan heb ik inderdaad niet goed gelezen!

2 likes

Ik ga er nu vanuit dat jij je kinderen altijd ‘minderen’ of ‘onderdanen’ noemt hahaha.

11 likes

Ik vind het zelf wel belangrijk, vooral omdat als er ooit een directie wissel komt diegene opeens kan zeggen nou vanaf nu lezen jullie iedere dag voor uit trefwoord (methode voor christelijk onderwijs), 3 x op een dag bidden etc.
Ik heb stage gelopen bij een kleuterklas waar de school niet zoveel deed met de christelijke identiteit maar de kleuterjuf wel, daar zongen kinderen ook dit liedje: Elly en Rikkert - Weet je dat de lente komt - YouTube wat best een leuk liedje is hoor, maar er zit dus ook een stukje in van weet je al dat Jezus leeft, hij is opgestaan (3/4 van de klas was trouwens islamitisch).
Maarr tegelijk zit hier ook een katholieke school met een visie waar ik heel erg achter sta en ik vind het jammer dat dat door de identiteit vd school het geen optie voor ons is (mijn man is hier nog duidelijker in dan ik, en de school zit wel mega ver weg).

Ooh wat @Nefertiti zegt, ik mocht zelf niet naar christelijke scholen of het vak Godsdienst volgen in groep 8, omdat dat allemaal enkel de bijbel verhalen waren. Als een school ook aan andere feesten en verhalen aandacht besteedt vind ik dat al heel anders.

Ohja ik heb op iets van 10 scholen in Rotterdam gewerkt, allemaal religieus en 3 ervan deden wat met die identiteit, de rest niet.

2 likes

Mijn kinderen gaan naar een protestants-christelijke basisschool maar wij zijn volgens mij een van de weinigen die zelf ook christelijk zijn. Het is meer een wijk-school met veel kids uit de buurt en ook kinderen uit islamitische gezinnen. Kinderen lezen ook niet uit de bijbel, maar met kerst en pasen vertellen ze wel over Jezus ipv alleen maar over de paashaas of kerstman (al worden er ook gewoon een hoop niet-christelijke liedjes geleerd en paashaaskleurplaten gemaakt :wink: ). Zolang je niet voor bijvoorbeeld een gereformeerde of reformatorische school kiest, waar de Bijbel, bidden en zingen wel dagelijks op het programma staan, zal het wel loslopen. Maar op die scholen ga je vooraf vaak ook op ‘identiteitsgesprek’, en dat is bij de ‘gewone’ christelijke scholen ook niet het geval.

2 likes

Haha ja ze zijn ook mijn onderdanen. Wacht nog steeds op m’n koffie en ontbijt. :face_with_hand_over_mouth::sweat_smile:

10 likes

Bij ons in het dorp vroeger was er maar één basisschool, een katholieke. Daar ging echter iedereen naartoe en er werd nooit iets met het geloof gedaan.

1 like

Ik zou daar wel heel erg rekening mee houden puur omdat ik zelf op een rooms katholieke basisschool heb gezeten en elke ochtend werd er eerst gebeden, was er godsdienstles en daarnaast dus kerst met geboorte van Jezus, communie etc.

Zelf zou ik nooit willen dat mijn kind op een school komt waar elke ochtend eerst een gebedje wordt opgezegd. Ik zou dan kijken naar openbare scholen wat beter aansluit bij mijn kind dan een religieuze school, maar hangt natuurlijk af in hoeverre religie echt een rol speelt in de leswijze.

4 likes

Wij hebben gekeken bij een rooms-katholieke school en waren daardoor juist heel erg positief verrast. Zelf ook niet gelovig en ook geen behoefte aan dagelijkse bijbelverhalen. Maar de gelovige basis kwam hier juist naar voren als verbinding tussen alle culturen. Er zaten kindjes van letterlijk alle windrichtingen op deze school en ik merkte tijdens de rondleiding hoe zelfs de directeur echt ieder kindje herkende (en echt betrokken was met iedereen). Uiteindelijk bij ander schooltype al ingeloot, maar anders stond deze boven aan onze lijst. Bij navraag was het qua uitvoering niet anders dan andere scholen, ja ze vieren kerst en pasen maar ze hadden zelfs aandacht voor het suikerfeest.
Denk dat de feeling met een school heel belangrijk is, heb echt draken van openbare scholen bezocht waar kinderen echt een nummer waren. Maar de gemengdheid is misschien ook een voordeel van in een grote stad wonen, in een wijk die al heel divers is.

1 like

Oh ja absoluut specifiek vragen hoe de religieuze identiteit vorm krijgt, dus ook of er gebeden wordt, bijbelverhalen, aandacht voor andere feesten (en als ze zeggen ja dat hebben we, vraag dan op welke manier want in mijn ervaring valt dat helaas wel bij iedere school tegen als je het vergelijkt met aandacht voor het paas- of kerstfeest).
Ik zou er alleen echt niet zomaar vanuit gaan dat omdat het in een grote stad is of het een wijkschool is ze weinig met religie doen, want ik ken dus best wat scholen waar ondanks dat de populatie niet christelijk is en het midden in de grote stad is, de school dat wel sterk is.

Sorry voor al m’n posts ik vind nogal veel van dit onderwerp haha.

2 likes

Mijn kind(eren) gaan naar een openbare school en juist expres niet naar een christelijke school ondank wij wel gelovig zijn. Ze leren op school juist over van alles want ze zijn heel inclusief. Er is wel stilte voor kindjes die willen bidden maar het wordt niet gezamelijk gedaan. Zo kan mijn kind zelf kiezen wat hij wil.
Mijn mening is ook dat geloof vanuit de ouders en omgeving/thuis moet komen en (edit; niet) vanuit een leraar/school.

6 likes