Tips, ervaringen & aanraders #5

Sh*t… ben ik het gewoon helemaal vergeten. Alles is al weg in haar maat :weary:

Ik heb wel met mezelf (en man) afgesproken dat we er helemaal voor zouden gaan en niet zouden stoppen als het niet meteen een succes was.
Als ik na een paar dagen terug zou krabbelen maakt dat mijzelf en de volgende poging om ermee te stoppen ongeloofwaardig. Dus ik heb me er wel op ingesteld dat het lastig kon worden, maar ik vond het gewoon heel belangrijk dat hun gebit nog bij kon trekken dus daar had ik wel wat voor over. Uiteindelijk dus dik meegevallen dus hoop dat dat bij K net zo gaat!

2 likes

Wij zijn toevallig vorige week met de speen gestopt. Zoontje is 21 maanden nu. Ik zag er als een berg tegenop, hij had de speen de gehele dag in en tijdens zijn slaapjes.

Ik heb dan ook eerst een vervangend speending gekocht, de Machouyou. Die accepteerde hij eigenlijk meteen als vervanger van zijn speen. Zijn tandjes zouden er ook weer recht van gaan staan, maar daar geloof ik persoonlijk niet zo in. De tweede dag zijn we die bij mijn ouders vergeten en sindsdien doen we eigenlijk zonder.

We zagen wel dat hij op zijn knuffeltjes kauwde en zijn vingers in zijn mondje steekt bij het slapen gaan. Nu hebben we de Machouyou weer gegeven bij het slapen sinds vrijdag en dat werkt prima voor zover ik het kan volgen.

https://www.denatuurlijkemoeder.nl/product/machouyou-stoppen-met-speen-en-duim/

2 likes

N is drie en we gaan het over twee weken proberen op vakantie. Dan is ze hopelijk elke dag zo moe dat ze hem niet mist :grimacing::weary:

3 likes

Ik wil wat speelgoed kopen voor in het vliegtuig, dat krijgt hij dan tijdens de vlucht voor het eerst. Hij is dan 15/16 maanden. Iemand nog tips?

Er staan veel lijstjes online maar niemand houdt rekening met kinderen die dingen gooien en alles wat kan kwijtraken. Ik zoek gewoon speelgoed uit één stuk.

Ik wil al een magnetisch tekenbord kopen dus de rest moet wat kleiner zijn.

Een mini activity cube? Of een pop-it fidget.
En kopietjes maken van een zoekboek. Vriendin van mij had ons gele ballon boek gekopieerd. Was een grote hit!

2 likes

Pop it fidget was hier een groot succes!

3 likes

Wij zijn iets na z’n 2e denk 2,5 jaar cold turkey gestopt met de speen. Daarvoor gebruikte hij het alleen om in slaap te komen. Mijn man zeg er echt tegenop. Ik heb 3 cadeautjes uitgekozen en bij een lang weekend ermee gestopt. Het ging wonderbaarlijk goed :laughing:.

Zijn tandjes stonden wel recht maar had een spleetje tussen z’n voortanden dat is vrij snel weggetrokken.

2 likes

Ik had een soort aftelkalender gemaakt van een week. Elke dag werd er een sticker geplakt en op dag 7 ging de speen de kliko in (ja echt doen!)

Kwam er een cadeau tevoorschijn en bij twee kids is dit al succes geweest. Wat gemopper maar geen gehuil om de speen ofzo. De avond wisten ze al dat er geen speen was want we hadden het een week lang al avond gezegd. Denk echt dat het voorbereiden erop goed is en dat ‘afscheid’ nemen makkelijker gaat

4 likes

Wat ik hoorde van een vriendin is dat ze om de speen af te leren een cadeautje mochten uitzoeken en dan ‘betalen’ met de speen. Dus cadeautje is geen speen meer (zogenaamd aan de winkel gegeven)
Ook op terugkomen wanneer ze om speen vragen dat die weg is omdat ze cadeautje ervoor hebben geruild.
Wel een moeilijke/harde les voor ze denk ik.

5 likes

Ergens tussen 2 en 2,5

2 likes

Wij zijn er pas veel later mee gestopt, had het wel eerder gewild maar ze was er enorm aan gehecht (en had hem ook alleen bij het slapen 's nachts). Ik weet dat Nederlandse tandartsen eigenlijk willen dat je stopt als ze 2 worden, de tandarts in Zweden hield 4 jaar aan (kwam mij wel goed uit ook haha).
Ik heb van alles geprobeerd, van meegeven aan sinterklaas en kerstman, tot geven aan baby’s die net geboren waren. Maar alles was drama. Uiteindelijk heb ik heel lang aangekondigd dat als je vier bent, je geen speentje meer lust. Dat hij dan heel vies smaakt. En op de ochtend van haar verjaardag heb ik de speen ingesmeerd met antinagelbijtspul (beetje gemeen wel :grimacing:). Ze heeft er 1 keer een kwartier om gehuild en toen was het voorbij. Geen slechte nachten oid gehad. En haar tanden staan twee maanden later alweer recht

9 likes

Ik lees mee want ze is nu 2 en het is tijd om de speen eruit te hebben ivm tandjes.
Wij hebben nu met moeite alleen de slaapjes met speen. Soms pakt ze hem nog stiekem als we boven zijn.

Dat klinkt als een goede aanpak. Wij moeten er ook maar eens aan beginnen. L is 2,5 en wij gebruiken het alleen nog bij het slapen. Geef je dan gelijk het cadeau na het weggooien of nadat ze zonder kan?

1 like

Hoe ziet/zag het slaapritme eruit van jullie kinderen bij 3+ maanden?

Mijn zoontje sliep normaal van 22.00 tot 07.00 uur en krijgt rond 07.30 uur de fles. Voorheen sliep hij daarna gelijk door tot 12.00 uur maar merk dat hij nu na zijn 07.30 uur voeding toch wel een klein uurtje wakker en actief is in zijn wiegje. Valt dan uiteindelijk wel in slaap om vervolgens 12 uur wakker te worden.

Vraag mij dan af of we voor dat uurtje hem nog niet in de slaapzak moeten zetten en hem gewoon laten spelen of gewoon laten liggen?

2 likes

Haha ja hier ook! Moet ie perse in de keuken ipv boven liggen zodat ze stiekem kan pakken.
Of wilt ze ‘slapen’ boven maar pakt ze de speen en dan rent ze weg.

Nu is het met verschonen dat ze hem vast wilt houden ipv in dus al iets vooruitgang.

Ze heeft nu net nieuw bed en trucje grote meiden bed ook geen speen werkte niet.

1 like

Zou hem laten spelen en actief tummy time oefenen.

2 likes

Ik word helemaal zenuwachtig van het idee dat ze bijna 2 is en we dan met het speentje moeten stoppen. We hebben eindelijk een beetje rust in de tent en goede nachten, en ik ben bang voor wat we ons op de hals halen als we nu met het speentje stoppen. We gaan vrijdag op vakantie dus misschien dat na of op vakantie wel een goed moment is maar ik wil ook een beetje chillen op vakantie :grimacing:.

@Ishq wauw wat een goede slaper. Ik zou hem na de fles aankleden en de dag laten beginnen. Voor onze baby van 5 maanden proberen we een beetje vast te houden aan 1,5 uur wakker en dan weer slapen ritme. Behalve ´s nachts natuurlijk maar momenteel lijkt ze dat niet helemaal te snappen en begint haar dag na de voeding van 05.00 :sweat_smile:.

4 likes

Wat grappig dat zelfs zulke adviezen per land weer verschillen! Ik las hierboven ook 4 jaar. Ik weet trouwens ook niet goed hoe een ´speenbekkie´ eruit zou zien? Tot nu toe zie ik niks geks. Het stelt in ieder geval gerust dat het per land verschilt en we niet haar hele gebit verpesten als we net op dr 2e verjaardag stoppen.

En nee ik denk ook niet dat ze het hier zal begrijpen. Ze snapt wel goed dat het overdag niet mag en dat de rondslingerende speentjes in huis voor haar zusje zijn maar met het speentje betalen of iets snapt ze nog niet denk ik.

2 likes

Wij zijn met het speentje cold turkey gestopt (alleen bij slaapjes), toen dochter 15 mnd was. Ze werd steeds ‘s nachts wakker omdat het speentje weg was (of expres uit bed gegooid was). 2 dagen/nachten duurde het inslapen iets langer maar de nachten sliep ze gewoon door vanaf toen.