Tips, ervaringen & aanraders #5

Er moet helemaal niks he.

Wij zijn er onlangs meegestopt omdat ik het echt zag aan haar tanden en omdat we regelmatig snachts eruit konden omdat ze haar speen kwijt was. Wilden eigenlijk rond de 2 stoppen, maar toen had ze daarvoor helse buikgriep en is ze daarna lang aan het kwakkelen geweest. Toen gingen we verhuizen, dus vond ik ook niet her moment. Ze was bijna 2,5 toen we stopten. Hebben haar wel “omgekocht” met een cadeau. Eerste avond was het wat jammeren, maar na 20 minuutjes bij haar liggen en liedjes zingen sliep ze. Snachts met paar minuten weer. Avond erna was mijn man al binnen 5 minuten beneden. Na 3 nachten kreeg ze het cadeau. Hebben van te voren wel gezegd vanaf dan geen speen meer en dan krijg je zondag dit.

Vriendin met kindje zelfde leeftijd is het daarna ook gaan proberen, daar was het paar nachten 1,5u bezig met inslapen en daarna ook goed.

@Printemps ik zou het wel op korte termijn doen óf pas als de baby er is en alles weer goed loopt. Is een hele verandering, dus zou dan niet rond dezelfde tijd de speen weg doen.

5 likes

Mijn oudste deed ook altijd hazeslaapjes (alleen soms wat langer als hij op mij sliep). Hij sliep overdag sowieso veel minder dan de statistieken. Hij is nu 3 en is prima gelukt volgens mij.
Mijn baby van 3 maanden slaapt nu wel langer overdag. Ik weet niet wat me overkomt en ga geregeld kijken of ze nog ademt. Wij doen zelf niets anders dan bij ons zoontje. Volgens mij ligt veel gewoon aan je baby zelf en heb je er zelf naar beperkte invloed op.

2 likes

Meteen t cadeau, want dan kan je zeggen; je speen heb je zelf! Weggegooid en daarvoor een cadeautje gekregen (oid)

1 like

Absoluut, dat denk ik ook. Onze oudste lag bv vanaf de kraamweek in haar eigen kamer in de nacht. Maar overdag sliep ze de eerste maanden op ons, in de box, wandelwagen, nestje bij ons op de bank etc. In haar eigen kamer binnen 20min altijd weer wakker overdag. Ze had overdag echt nabijheid nodig.

Onze tweede lag vrij snel overdag op haar eigen kamer, maar heeft de eerste maand in de nachten strak tegen mij aangeslapen, daarna langs mij en toen nog in de co-sleeper voor ze de nachten in haar eigen kamer sliep. En we deden weinig anders, behalve dat er bij de tweede natuurlijk al een kindje rondliep.

1 like

Mijn baby is nu 3 maanden oud en slaapt nu van 19-7u. Ik maak hem nog wel wakker (nouja meer een soort droom voeding) rond 22u voor een flesje omdat hij anders niet genoeg drinkt. Overdag maakt hij vooral hazeslaapjes van 45min. Heb me daar heel druk over gemaakt maar wat ik ook probeerde hij slaapt er niet langer door. Voor onze beider gemoedsrust slaapt hij nu maar gewoon wat vaker overdag en heb ik overdag het ritme wat meer losgelaten.

Mijn zoontje sliep eerst ook van 22-7 en erna weer van 8-10 maar omdat hij nu naar kdv gaat ben ik rond week 9 begonnen met rond 19u op bed leggen en dat ging meteen goed. Ook wel denk ik omdat hij door al die hazeslaapjes savonds gewoon heel moe is :stuck_out_tongue_winking_eye: ik had gelezen dat babys juist in de vroege avond meeste melatonine aanmaken en beter slapen. Maar elke baby is weer anders heb ik al geleerd haha

1 like

Pff ik ben gesloopt! Mijn dochtertje van 5.5 maand slaapt nog niet door (oké, ze heeft 1x doorgeslapen toen ze bij mijn ouders bleef logeren?). 1x per nacht vraagt ze gemiddeld wel om een voeding en dat is oké. Maar nu is ze al 2 weken om de 2 uur wakker, dag en nacht. En gezien ik borstvoeding geef, ben ik er telkens mee in de weer. Dit weekend heeft mijn man mij een nachtje laten slapen maar zit er toch even doorheen. Was sowieso al van plan om BV af te gaan bouwen na 6 maanden en sta nu nog meer achter die keus…

ik kan dit alleen maar aanraden!
ben zelf gestopt toen ze 5 maanden was, precies met deze reden
ze bleef maar willen eten 's nachts en ik was echt kapot, dus ik ben toen een paar nachten op zolder gaan slapen zodat m’n man haar flesjes kon geven.
het leek ook wel dat toen ik zelf had besloten dat ik er klaar mee was, het zo opgedroogd was. las overal schema’s dat je per week 1 uur minder moest doen om ontstekingen te voorkomen maar volgens mij was ik er binnen een week vanaf haha

3 likes

Hoe oud je is kindje? Die van ons is nu 4 wkn en wilde ook alleen maar bij ons slapen of in het babynestje. Inbakeren vind ze helemaal niks, maar heb nu sinds kort het inbakerzakje van Love to dream en dat werkt heel goed! (Is met de armpjes omhoog) Snachts komt ze nu alleen nog voor de fles en slaapt daarna weer in haar eigen bedje. Misschien een tip? Ze hebben voor alle leeftijden

1 like

Volgens mij zijn tot 5/6 maanden slaapjes sowieso kort en onregelmatig overdag. Pas na 4 maanden begint er meer ritme in te komen en worden de slaapjes langer. Als de nachten goed gaan en overdag minder dan zou ik er niks aan veranderen. Die dagslaapjes worden echt vanzelf beter

Is bij ons (ook abn) een kwartier geleden gestort. Misschien komt het eraan :wink:

1 like

Thanks ook @June88 en @Suikerklontje jullie hebben ook gelijk je moet niks. Soms ben ik bang dat ik als ouder een beetje achter de feiten aanloop. Gaat alles net z´n gangetje en dan hoor ik van vrienden met kindjes van de leeftijd van B die elke avond op het potje gaan, anderen hebben geen speen meer of slapen al in een groot bed en dan denk ik help ik heb de memo van op welke leeftijd je aan zulke dingen begint weer eens gemist :sweat_smile:. Ook qua speelgoed zie ik dan kinderen met dingen spelen waarvan ik dacht dat ze er veel groter voor moesten zijn.

Laatst hoorde ik van een vriendin dat ze al vanaf maand 4 bezig was met zindelijkheid bij hun baby, dat zijn dingen waar ik dan nog nooit van gehoord heb. Niet dat ik nu bij baby 2 al begin hoor, ik vind luiers prima en best makkelijk eerlijk gezegd.

3 likes

Nou je moet er allemaal maar zin in hebben, zindelijkheidstraining met 4 maanden. Was al blij dat het goed ging met iedereen toen ze 4 maanden waren

3 likes

Haha ja ik dacht ook wow heel knap maar ik voelde me niet geïnspireerd om het voorbeeld te volgen. Ik vind beginnen met hapjes alweer genoeg gedoe :sweat_smile:

1 like

Ik heb er ook 1 van 3,5 die nog een luier heeft en 0 interesse voor toilet o.i.d
Zat mensen die er wat van vinden.

1 like

Absoluut! Een vriendin van mij die op basisschool werkt zegt altijd ik zie niet welk kindje er als eerste liep, zindelijk was of praatte hoor. Wel welk kindje normen en waarden heeft en respectvol met andere kindjes omgaat.

12 likes

Zijn hier ervaringen met lang gebruik van lactulose? M’n dochter gebruikt het nu 2 maanden (is 9m), en steeds als we afbouwen gaat het mis. Volgens de ha mogen we t lang gebruiken, maar ik vraag me af hoe/wanneer het dan ‘goedkomt’. Benieuwd of dat (volgens ervaringen hier) met leeftijd te maken heeft, of dat jullie andere tips hebben om het afbouwen te ondersteunen met iets anders.

1 like

Wat hahaha dat kan toch niet. Hoe doet ze dat ?

Ja ik heb hier laatst iets over gelezen! Babyzindelijkheidscommunicatie. Ik was ook helemaal verbaasd.
Edit; volgens mij is het heel erg kijken of je signalen ziet en gaat herkennen die kunnen duiden op aan het plassen zijn, en dan dus boven het potje houden/opvangen.

Ik kwam op YouTube filmpjes hierover tegen van Hey Shayla. In het Engels heet het blijkbaar Elimination Communication. Ik vond het fascinerend. Zij geeft aan daardoor bijvoorbeeld nog amper poepluiers te hebben, omdat ze weet wanneer deze komen en dit dus op weet te vangen in het potje.

Word je leven dan nog niet moeilijker met een kleine baby? Elke keer rennen naar een potje wanneer je baby een scheet laat. Zeker nu met BV poept m’n baby echt vaak. Maar goed ieder z’n keuze ik kies voor het makkelijke route.

8 likes