Tips, ervaringen & aanraders #5

Ja ook niet mijn keuze! Choose your battles. En dit is m voor mij niet :rofl:

3 likes

Ik zag pas een Instragram post van een vrouw die dus een ‘top hat potty’ onder d’r !pasgeboren! baby hield die aan het drinken was.

1 like

Dit ja @Broodrooster. Zij vertelde ook dat ze bijna geen luiers had maar dat het de laatste tijd wat moeizamer ging omdat hij liever ging spelen dan op het potje (kindje is 1,5 jaar nu). Ik vond het ook fascinerend en wel cool dat ze het had geprobeerd maar ik sla hem idd even over.

1 like

@Orchid @Broodrooster ik heb ook het idee dat dit alleen werkt als je heel veel bij je kind bent. Opvang gaat daar echt niet in mee en dan is het effect op jonge leeftijd denk ik al vrij snel weer weg.

1 like

Ja ik vind dat een heel lastig te begrijpen concept… zo moe zijn dat je niet kunt slapen :sweat_smile: dat heeft ze gelukkig niet meer, want dan ging ze echt een uur lang krijsen en enige manier waarop ze dan sliep was in mijn armen in een donkere kamer. En dan kon ik zo twee uur zitten zonder tv of telefoon oid.

Ze is nu gewoon wakker maar wel blij en tevreden… dus probeer ook na de post van @Ovenschaal me er niet meer zo druk om te maken dat ze eigenlijk moet slapen.

2 likes

Ik heb een keer gehoord dat dit in Japan heel normaa is, dat ze daar pasgeborenen in het ziekenhuis al boven de wc houden (misschien praat ik nu onzin hoor, heb dit een keer ergens opgevangen en onthouden omdat ik het zo fascinerend vond).
Toen ik net bevallen was had ik andere dingen aan mijn hoofd :laughing:

1 like

Jaa ze hebben daar volgens mij ook van die broekjes waarvan de billen open zijn … of is dit een broodje aap verhaal??

1 like

Ik ben nu 4 wkn geleden bevallen en ik geef vanaf het begin kunstvoeding. Ik had wel last van lekkende borsten, maar geen pijnlijke borsten. Nu heb ik al een paar dagen last van pijnlijke steken in mijn rechterborst. Ik voel geen bobbels/knobbels/harde plekken. Af en toe lek ik nog een druppeltje. Is dit normaal na zo lang? Of toch maar even de huisarts bellen?

Ik wil m’n dochter meer gaan dragen met een draagzak/draagdoek. Ik heb 14 weken geleden een keizersnede gehad en voel dat heel erg in m’n rug als ik mijn core belast. Wil dus een draagmanier die heel stevig is.
We hebben een tula toddler liggen maar daar mag ze (uiteraard) nog niet in. We hebben ook een ringsling liggen, maar dat zit niet lekker qua ongelijke belasting. Dan hebben we nog een rekbare en niet-rekbare doek liggen. In de rekbare doek zit ze bij mijn man wel oké, maar ik kijk heel erg op tegen dat knopen en vraag me af of een draagzak met goede band in m’n heupen niet beter is.
Heeft iemand hierin tips?

(En disclaimer: we hebben al deze doeken/zakken te leen of gekregen uit de familie voorraad ;))

2 likes

Misschien is het verstandig om een draagdoekconsult te boeken? Die kennen vaak zoveel knooptechnieken. Wellicht zit er wat bij zodat je rug wat wordt ontzien :blush:

1 like

Ik heb bij de actie van de Hema een hele lading hydrofieldoeken besteld. Nu is meer dan de helft van de doeken heel erg zacht, maar sommige best wel ruw. Zeggen jullie houden, die zijn ook ergens goed voor of lekker omruilen voor zachte exemplaren?

Bij mij zijn ze allemaal na de eerste wasbeurt (heb geen droger en gebruik geen wasverzachter) al ruw geworden, maar heb ze altijd gewoon gebruikt.

Wij gebruikten geen lactulose (had een averechts effect) maar wel forlax, dat is een ander laxeermiddel. Wij hebben dit in afnemende dosering gebruikt van 5 maanden tot 15 maanden. Totdat E een jaar was ging het iedere keer mis als we een dag oversloegen. Daarna zijn we eerst de hoeveelheid en vervolgens de frequentie gaan terugschroeven en nu gebruiken we niks meer (inmiddels 1,5 jaar oud). Het is zeker niet vreemd als je langer laxeermiddel moet gebruiken en het kan helemaal geen kwaad volgens de huisarts. Dus ik zou voorlopig gewoon zo doorgaan, tenzij je echt het idee hebt dat het beter gaat, en dan rustig aan afbouwen.

2 likes

Als je ze makkelijk kunt omruilen zou ik dat doen. Maar wij gebuiken ze voornamelijk om wat droog te maken na het spugen of ze ligt erop. Dat kan ook wel met een iets minder zachte doek.

2 likes

Heb je eigenlijk nog iets aan dat boek gehad?

1 like

Een doek is even zoeken qua knopen maar voor je het weet doe je het met je ogen dicht!

Ik vond het veel fijner dan de draagzak, bij de doek had ik het idee dat het gewicht beter verdeeld was en kon ik echt uuuren met m’n kindje lopen. Ik gebruikte altijd een rekbare doek, strakker knopen dan je denkt want het trekt altijd nog wat uit elkaar als je kindje erin zit.
Maar het zit zoveel fijner met een keizersnede dan een draagzak!

Ik heb nog een vol pak Pampers. Kan ik die ook naar Kruidvat of Etos brengen om geld terug te krijgen? Of alleen met bonnetje?
Anders breng ik het naar de voedselbank.

4 likes

@June88 @jojo thx voor jullie berichtjes! We gaan gewoon nog door op deze manier. Echt fijn om zo een paar ervaringen te horen.

Naar Etos weet ik niet, Kruidvat in principe alleen met bon, maar als het in de buurt is kun je het natuurlijk altijd proberen!

1 like

Die steken herken ik niet, het lekken wel. Dat hield bij mij tot 3 jaar na de bevalling aan, terwijl ik nooit borstvoeding had gegeven. De HA had aangegeven dat het wel tot 4 jaar kon blijven, maar na 3 jaar was ik het zat en heb ik het laten onderzoeken in het ziekenhuis (bij het borstkanker centrum, vond ik echt heel heftig), maar het was niks. Gewoon mega goede productie blijkbaar. :sweat_smile:
Toen ik zwanger werd van de 2e stopte het. En na die 2e bevalling heeft het niet zo lang aangehouden.

1 like

Kruidvat zou ik proberen, Etos doet hier iig moeilijk

1 like