Tips, ervaringen & aanraders #5

Ik heb een YouTube film gekeken en laatste week bij de voorweeen geoefend. Vervolgens de echte weeen ook zo opgevangen. Deed het volgens de VK en gynaecoloog het goed. Vond een cursus overbodig en had toen ook Corona dus kon niet.

2 likes

Ik dacht op het moment supreme ‘kut wist ik maar wat ik moest doen’. Maar een verpleegkundige heeft me toen heel goed en fijn geholpen met ademen. En daarna kreeg ik een ruggenprik dus was het niet meer nodig gelukkig

Ik heb geen enkele pufcursus gedaan en niet gemist.

4 likes

Ik ben niet van plan om een cursus van tevoren te doen en bij controle bij de verloskundige heb ik eigenlijk ook nooit echt vragen. Zou ook niet goed weten wat ik moet vragen eigenlijk? Laat het allemaal maar over me heen komen en ik voel me gelukkig ook gewoon heel fit. Maar denk soms van ja het kan wel heel ongeĂŻnteresseerd overkomen :sweat_smile:

2 likes

Ik heb yoga gedaan en vond de ademhalings technieken heel fijn. Ook de partnerles was super nuttig omdat als ik echt even kwijt was mijn vriend me kon reminden wat ik ook al weer moest doen. Eigenlijk vooral rustig blijven doorademen en niet in paniek raken haha.
En vond het idee dat elke wee je dichter bij je baby brengt heel chill. En ook visualiseren alsof je op de fijnste plek was waar je ooit was geweest. Gewoon ff zo’n afleiding met iets leuks.

2 likes

ik heb een een dag cursus gedaan bij Fijn Zwanger. Hielp mij gewoon de rust te vinden in de voorbereiding en tijdens de bevalling, die niet bepaald vlekkeloos verliep. Vond het ook fijn omdat mijn vriend ook geen idee had wat te verwachten en zo mij goed kon ondersteunen.

Ik heb zelf geen puf/beval cursus gedaan en daar achteraf best spijt van. Ik span me namelijk heel erg in bij pijn en dat is met die weeën niet goed. Ik had graag wat meer kennis en oefening willen doen/weten over hoe ik het moest aanpakken. Er komt bij ons helaas waarschijnlijk geen tweede, maar ik zou het bij een tweede zeker wel doen.

1 like

Precies zo voel ik me ook bij elke controle bij de verloskundige.
Hoe voel je je? Ja wel goed. Heb je nog vragen? Nee eigenlijk niet. Kunnen we nog iets voor je doen? Ehhh nee ik denk het niet. Oke, zullen we dan maar een nieuwe afspraak inplannen?
Alles gaat goed en ik heb heus wel kwaaltjes, maar ik weet ook dat die erbij horen, dus ik voel niet echt de behoefte om die daar dan te delen. De dingen die ze daar vertelt heb ik meestal al gelezen in een boek of hier op het forum. Maar denk inderdaad steeds wat moeten zij wel niet van me denken. Alsof het me allemaal niet boeit ofzo, terwijl dat natuurlijk niet zo is.

1 like

Ik had vooraf wat YouTube filmpjes gekeken, maar die was ik tijdens de bevalling zelf compleet vergeten. Ik ging flink hyperventileren, gelukkig hielp de verpleegkundige me daar super goed doorheen. Dus uiteindelijk geen spijt dat ik geen hele cursus had gevolgd, want met de verpleegkundige en voor het persen de verloskundige ging het zo ook goed.

3 likes

Ik heb weleens vitaminepillen teruggebracht zonder bon. Deden ze gewoon.

1 like

Lijkt me heel normaal dat je nog geen vast ritme hebt.

Eens hier ook weeenstorm waarbij de stomme puftechniek letterlijk niets deed. Ging in 1,5 uur van 5cm naar 10cm inclusief baby eruit. Daar werkt niks meer tegen. Je wordt letterlijk opengetrokken.

Lijkt me heel normaal geen ritme te hebben. Vandaag kwam mijn baby van 4 weken bijvoorbeeld om de 2 a 3 uur.

1 like

Wat stom, ik zie nu dat ik ze ook bij Kruidvat heb besteld haha. Moet dus geen probleem zijn, hopelijk nemen ze het ook in de winkel terug. Bedankt voor het screenshot.

@SemM ik vond een bevalcursus wel fijn maar wilde gewoon goed voorbereid zijn. Ik weet perfect hoe ik moet persen maar dat heb ik nooit hoeven doen haha. Ademhalen door m’n weeĂ«n wel 36 uur dus dat was op zich wel handig.
Als je één ding kiest zou ik voor zwangerschapsyoga gaan. Vooral het ademhalen vond ik fijn en dat leerde ik daar.

@Calypso lijkt mij meer dan normaal. Sommige mensen willen hun kind graag op een schema hebben, en andere luisteren meer naar het kindje. Lijkt me allebei prima.

2 likes

Volgens mij kwam er bij ons pas na een paar maanden echt een ritme in en daar deden we niet echt moeite voor maar ging vanzelf.

1 like

Ik heb 1 avondcursus gedaan met mijn vriend en vond het top. Ik heb veel aan de ademhalingsoefeningen gehad en ook van het focussen op het ‘dal’ Ipv ‘piek’ van de pijn. Ook voor mijn vriend was het handig dat hij eist wanneer hij moest bellen en om voorbeelden te horen extreem sommige vrouwen reageren, zodat hij voorbereid was op alles :). Mijn bevalling ging supersnel en ik heb nooit het gevoel gehad compleet de controle kwijt te zijn geweest, kijk er prima op terug. Dat was zonder cursus denk ik anders geweest, ook al liep mijn bevalling niet volgens het boekje

Nee joh, dat is helemaal niet gek. En als ze in deze periode al een ‘ritme’ lijken te hebben dan is dat na anderhalve dag alweer anders.

Ik heb me ook over deze vraag verwonderd/verbaasd destijds. Maar ik denk dat mensen gewoon even interesse willen tonen en daarom maar zoiets vragen. Net als al die mensen die vroegen: En slaapt ze al door? (Ehm nee. Ze is 8 weken).

Bovenstaande vragen kreeg ik ook van mensen met kinderen. Maar nu besef ik me dat na al een jaar je geen idee meer hebt hoe het ook al weer precies was met een baby van 4/6/10 weken.

Ik geef wel bv maar kan me herinneren dat ik rond 5 weken pp onwijze steken had in m’n linkerborst. Dat heeft best wel ff geduurd.

1 like

Ik heb geen pufcursus of iets anders kunnen doen omdat ik zo vroeg bevallen ben maar ik heb niet het idee dat ik dat gemist heb? Op de een of andere manier “weet” je gewoon wat je moet doen ofzo. Ik heb misschien wel makkelijk praten want ik heb niet hoeven persen :stuck_out_tongue:

1 like

Tegenhanger hier op het weten wat te doen. Ik heb als verpleegkundige bij een aantal bevallingen gestaan en er waren vrouwen bij die niet wisten wat ze moesten doen, ook niet na een aantal keer uitleggen/voordoen. Ook een paar keer meegemaakt dat vrouwen echt weigerden om iets te doen. Totale paniek omdat ze zich niet hadden voorbereid. Nu is dit wel uitzondering op de regel maar t gebeurd wel degelijk.
Natuurlijk zijn de baby’s geboren maar denk dat in een aantal gevallen iets van voorbereiding had geholpen.

Edit: ik heb ook tijdens mijn bevalling geroepen dat ik niet meer kon en niet meer wilde maar bov nstaande was van andere orde. Echt benen bij elkaar houden en niets meer willen doen

5 likes

Klopt dat herken ik heel erg van de laatste fase. Ik blokkeerde toen gewoon of zo en was vooral heel erg bang en overdonderd. Uiteindelijk even ‘streng’ toegesproken en er wel doorheen gekomen maar ik was zo compleet overvallen door alles