Tips, ervaringen & aanraders #5

Ik heb een avond van de verloskundige bijgewoond en ik dacht een paar dagen na de bevalling ineens: o ja die bal, o ja blijven bewegen enz enz. Was alles compleet vergeten. Maar ik had ook een spotify playlist enzo waar ik pas later weer aan dacht :grimacing:

Ik had alleen een online cursusje gedaan. Maar vond het niet echt iets toevoegen aan bijvoorbeeld de video’s van verlosmoeder op YouTube. Maar ja voelde ook zo gek om niks te doen, ook al wist ik dat ik waarschijnlijk een sectio zou krijgen

En toen de sectio gepland stond, en ik toch weeën kreeg, voelde ik me ook echt bekocht :triumph:
Meteen weeënstorm met alleen maar rug weeën. Dat overviel me wel echt omdat er overal werd gesproken over een opbouw van de weeën in een aantal uren tijd. En toen was ik dat ademhalen en puffen ook vergeten.
Maar de gynaecoloog deed even voor hoe ik moest puffen, en toen ging ik in mijn eigen bubbel puffen en toeleven naar het moment dat de ruggenprik zou worden gezet hahahaha
Thank god voor de ruggenprik. Als het geen sectio zou zijn geweest en ik had geen ruggenprik gekregen
ik weet niet of ik dat had aangekund hoor :see_no_evil:

3 likes

Ik ben echt een soort ruggenprik-ambassadeur. Was deze week bij een zwangere vriendin die zei dat ze een boek had waarin stond dat je het zonder pijnstilling moet kunnen enzo, wilde dat boek echt persoonlijk gaan verbranden

12 likes

Haha door jou had ik 'm vorige keer onthouden! Vandaag aan m’n zus gegeven en ze was er heel blij mee. Ze vertelde dat m’n neefje er ooit eens mee gespeeld had ergens en idd toen helemaal fan was. En dat die 'm waarschijnlijk nu ook nog leuk zou vinden haha.
Dus super succesvol kraamcadeau :smiley: (heb er voor onze baby ook meteen 1 besteld)

4 likes

Ik had juist wel veel aan de cursussen. Niet zozeer het leren puffen gedeelte, maar juist de theorie. Mijn vriend en ik hebben samen, samen bevallen gevolgd. Ik vond het fijn dat ik tijdens de bevalling alle begrippen al kende en geen energie kwijt was aan het nadenken daarover. Ze leggen de fases duidelijk uit en allerlei scenario’s + hoe er dan gehandeld wordt. Dat vond ik ook fijn. Geen bangmakerij hoor, maar meer realistische dingen van ‘als dit, dan dat’. Als ik dat soort dingen pas te horen had gekregen terwijl ik weeĂ«n had, dan had ik dat echt niet normaal kunnen verwerken. Ik ben nogal een control freak, dus feiten stellen mij gerust.

Bij de 2e heb ik de hele zwangerschap, zwangerschapsyoga gevolgd en mij aangesloten bij nog een sportief zwangerschapsclubje. Naast het bewegen, vond ik dit heel fijn om in contact te zijn met andere zwangeren en te praten over bevallen etc.

2 likes

Dat was zeker het boek Mama-en? Heb ik ook gelezen. Werden ziekenhuis-/medische bevallingen ook helemaal zwart gemaakt. Want je lichaam kan dit zelf en ze grijpen veeeel te snel in en niemand overlegd met je. Was ik ‘t ook niet mee eens.

1 like

Ik vond de ruggenprik fantastisch en ik raad hem ook iedereen aan die erover nadenkt. Ben heel groot voorstander van dat iedere bevallende vrouw zelf moet kunnen beslissen over pijnbestrijding ja of nee. Ik zou ook heel graag zien dat we in NL af stappen van het idee dat het een soort van falen is als je pijnstilling wilt (dan zeggen ze vaak ‘als je het nodig hebt’). En dat je zonder pijnbestrijding ‘op eigen kracht’ bevallen bent. Ik ben ook op eigen kracht bevallen, er heeft bij mijn weten tenminste niemand voor mij geperst, alleen zonder pijn.

Vwb cursussen, ik heb een korte cursus van twee ochtenden gedaan. Heb weinig aan de puftechnieken gehad maar ik vond het heel fijn om meer inzicht te krijgen in hoe het bevallingsproces verloopt. Zo had ik toch de illusie dat ik een beetje wist waar ik mee bezig was tijdens het persen

6 likes

Wat belachelijk, zonder ziekenhuis of medische acute ingreep was ik er niet meer geweest.

3 likes

Zo jammer en onnodig ook. Mijn bevalling was medisch, maar ze lieten me echt mijn gang gaan en al het medisch personeel was zo betrokken en zorgzaam. Op het einde stonden ze me met z’n allen aan te moedigen :grinning_face_with_smiling_eyes:

5 likes

Precies zo is mijn eigen ervaring ook! De ingrepen die gedaan zijn waren ook nodig en altijd in overleg met mij.

2 likes

Dat vind ik wel fijn om te horen, want ik heb ineens de angst dat mijn medische bevalling heel klinisch en onpersoonlijk gaat worden.

3 likes

Ik doe een romper + pyjama + love to dream + dekentje en die stop ik in de zijkanten van het wiegje.

Ik zag op de site dat ze ook een winterversie verkopen.
https://lovetodream.nl/product/swaddle-up-original-2-5-tog-warm-white/

2 likes

Klopt!

3 likes

Ja je lichaam kan dit zelf we doen dit al tienduizenden jaren maar voor het gemak vergeten we even dat er vroeger een groot percentage vrouwen en baby’s doorgingen door problemen die nu thank god op te lossen zijn met een medische ingreep.

Ik weet in ieder geval dat één van ons er niet was geweest als ik geen ziekenhuis tot mijn beschikking had en ik denk dat dat voor vele vrouwen hier geldt.

En yay voor de ruggenprik al was het een mindfuck voor mij want ik had nog wel pijn alsof het een lange wee was, maar het ging niet meer up en down. Die voor de keizersnede raad ik wel aan haha, die ging echt supersnel en ik voelde helemaal niets meer.

Ik was heel bang voor allerlei complicaties bij de ruggenprik. Geen idee waarom. Maar ik was heel blij dat ik al snel voor mezelf had besloten een ruggenprik te willen als de pijn erger werd.

6 likes

Het is misschien niet zo gezellig als thuis, maar ze zorgen echt goed voor je en je mag gewoon aangeven wat je fijn vindt. Zo vond ik het fijn om in het donker te zitten en dat was helemaal prima. Hopelijk is het voor jou ook zo’n goede ervaring straks! Hoe lang moet je nog?

2 likes

Ik was ook zo blij met de ruggenprik. Ik kan echt niet tegen pijn, raak daar snel van in paniek, dus ik wist al gelijk dat ik m wilde. Beetje jammer dat mijn ontsluiting erg langzaam ging en ik alsnog ongeveer 12 uur (onregelmatig, dat wel) been weeën heb moeten opvangen. Maar toen ie eindelijk zat, hemels. Was voor t eerst in maanden pijnvrij en eindelijk een avond/nacht zonder rusteloze benen :joy:

Uiteindelijk werd het een sectio, was wel blij dat ie toen al zat.

Ik vond de verpleging en artsen echt heel fijn dit keer. Mijn hele zwangerschap was medisch. Ook na de bevalling was de team echt heel aardig en persoonlijk.

2 likes

Ik ben nu 29 weken, dus het begint nu wel in zicht te komen.
Ik zat inderdaad al te denken over liever niet in een felverlichte ruimte, dus dat jij in het donker mocht zitten geeft me goede hoop! :blush:

4 likes

Zet dat soort dingen vooral in je bevalplan. Tijdens de ontsluitingsfase zat ik trouwens bijna de hele tijd alleen met mijn vriend, lekker rustig. Als er iets was konden we bellen en stond de verpleegkundige heel snel in de kamer. Buiten de kamer houden ze je kindje de hele tijd goed in de gaten via de ctg.

29 weken is al mooi op weg. Dan is het niet meer weken op- maar aftellen :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Pff wat schep je nou op? 30 minuten was lange tijd de max voor m’n zoontje. OkĂ© 's nachts was het 45 minuten.