Ik dacht dat ook, is dat niet zo dan? Dan lees je toch in alle voor en nadelen van de verschillende soorten pijnbestrijding, dat je soort van verlamd bent na de ruggenprik?
Dit had ik ook ja! En bedenk ook, je kan zo graag medicatie of een ruggenprik willen maar of dat kan is uiteindelijk maar de vraag. Ik mocht ook geen pijnstilling en dan is het idee dat het echt niet noodzakelijk is en je het ook zonder medicatie kunt doen erg fijn!
Dit zal per persoon en per bevalling verschillend zijn denk ik. Ik kon mijn benen amper bewegen met de ruggenprik. Had ook hulp nodig van de verpleegkundigen met omdraaien in bed. Maar ik was er verder niet suf van ofzo!
Ja die heb ik gekocht toenstraks! Dan kan ik er toch nog een beetje over wrijven
Ik kon alles nog bij mān ruggenprik. Ik voelde alleen mān buik niet meer. Vanaf mn anus kreeg ik weer gevoel.
Het is dat ik niet meer van mn bed af mocht maar ik denk dat ik nog wel had kunnen lopen. Toen ze hem hadden uitgezet voor het persen kreeg ik ook snel het gevoel in mn buik weer terug.
De ruggenprik tijdens de keizersnede was een ander verhaal, toen voelde ik niks meer van mn teen tot aan mn ribben. Heeft ook erg lang geduurd voordat die uitgewerkt was.
Soms heeft een ruggenprik ook als voordeel dat je door de ontspanning sneller ontsluiting krijgt. Dat was bij mij wel het geval. Ik ging van 3 naar 10 in zoān 3 uur. Terwijl ik van 2 naar 3 ging in 4 uur.
Nee ik kon mijn benen wel een bewegen kon gewoon anders gaan liggen in bed enz, was niet suf of misselijk oid. Heb heerlijk de nacht door kunnen slapen terwijl mijn ontsluiting volgens schema opliep.
Blijkbaar dus toch verschillend voor iedereen. Net mam ook geappt (kreeg ruggenprik met zusje) en zij voelde dus ook niks en kon niet heel veel bewegen, maar was in ieder geval niet suf en voelde zich verder prima.
Edit: ze had wel een keizersnede.
Maar gewoon ook een fijne geruststelling (voor mezelf) dat het toch niet zo slecht/eng is als het lijkt. Houd gewoon de opties open voor als het nodig moet zijn.
Maar hoop natuurlijk op een glijbaan-bevalling waarbij het kind er makkelijk en snel uitfloept.
Ik niet, kon mijn benen nog gewoon bewegen. Ik heb toen ook nog heerlijk even geslapen. Hij werd bij mij overigens niet uitgezet voor het persen, en zelfs dat lukte gewoon (het persen bedoel ik). Maar dan allemaal zonder pijn. Er waren geen complicaties, ingrepen etc.
Edit: ik had ook geen catheter trouwens. Totale bevalling duurde 12 uur vanaf breken vliezen, persen ook niet langer dan normaal (30 minuten). Ben bevallen in 2018 in NL
De ruggenprik bij een keizersnede wordt op een andere plek gezet/ is anders dan de ānormaleā ruggenprik!
Aaah, dus dat is sowieso anders waarschijnlijk. Thanks voor de info!
Haha kom ik weer ik voelde mijn benen dus vrijwel niet en kon ook bijna niet bewegen met mijn ruggenprik. Dit was nog voordat het een keizersnede werd. Het is uiteindelijk wel een keizersnede geworden en misschien hebben ze toen vloeistof bij gespoten (kan ik me niet herinneren verder). Tijdens de keizersnede kon ik mijn benen echt helemaal niet meer bewegen maar dat was dus niet zoān groot verschil met daarvoor!
Geen probleem hoor, kom maar door Hoe meer ervaringen hoe beter. Wel goed om te horen dat sufheid dus nĆet vaak voorkomt. Maar in ieder geval duidelijk dat het per persoon verschilt.
Bedankt voor alle reacties!
Na alles wat ik gelezen heb wil ik liever niet liggend bevallen, maar ik vind jullie verhalen wel heel fijn om te lezen, want dat geeft me toch een positiever beeld voor het geval het wel met ruggenprik moet.
Ik vind je houding ook heel gezond en ik raad ook echt niet aan iedereen aan om maar meteen een ruggenprik te zetten. Er zijn heel veel vrouwen die het wel zonder doen.
Ik vind het zelf vooral belangrijk dat vrouwen niet voelen alsof ze falen als ze er eentje willen. Maar zonder willen proberen vind ik heel logisch.
Ik doe hetzelfde! Krijg met Dreft altijd alle vlekken overal uit dus ben āt ook gaan gebruiken nu mān baby er is. Werkt top!
Helemaal mee eens!
@FrootLoops Ik heb ook een ruggenprik gehad, die werkte helaas niet (met de persweeĆ«n die ik 10u lang had) en mij werd toen verteld dat ik misschien onder algehele narcose moest met de keizersnede. Uiteindelijk hebben ze me genoeg kunnen verdoven maar ik kon tijdens de keizersnede mān tenen nog wiebelen
Echt bij iedereen anders lijkt het!
Ik snap heel goed dat er vrouwen zijn die het zonder ruggenprik toen. Elk invasief medisch ingreep heeft kans op complicaties. Die overigens niet altijd met de vrouw besproken worden? Zelfs ik, die heel medisch is, heeft dit keer getwijfeld over wel/niet doen.
Overigens, wordt bij een vaginale bevalling een epidurale ruggenprik gegeven en bij keizersnede een spinale. Zie ook https://www.antoniusziekenhuis.nl/ruggenprik-tijdens-bevalling-epidurale-en-spinale-anesthesie
Bij mij was het zo dat de ruggenprik dit keer een PCEA pomp was itt eerder. 5 jaar terug kreeg je gewoon een pomp aangesloten en dat was het. Nauwelijks gevoel in de ondernemen. Gebonden aan bed. Nu kreeg ik een drukknop erbij om te drukken bij pijn. Zo kreeg ik minder medicatie binnen en hield in gevoel in de benen. Liggend bevallen hoeft dus niet perse. Bij mij was even twijfel of het een sterrenkijker was en zou dan op mān handen en knieĆ«n moeten staan/liggen.
Ik heb een walking epidural gehad. Hiermee kon ik gewoon rondlopen, op de bevalbal en naar het toilet. Echt top!
Ik hou de zool van de schoen dan tegen de onderkant van haar voet en maak zo een beetje een inschatting⦠had hetzelfde vraagstuk laatst zou het echt heel sneu vinden als dār schoen niet lekker zou zitten terwijl ze die gewoon aanheeft voor de show