Tips, ervaringen & aanraders #5

Ik heb nog een tip voor een uitje met je kind in Utrecht: het restaurant Noordertuin in tuincentrum Steck (voorheen Overvecht) heeft een grote en leuke speelhoek. En de menukaart is geheel vegetarisch! Perfect voor regenachtige dagen.

7 likes

Groot! Alleen vind ik ze een beetje onhandig omdat de nekopening niet echt bijzonder groot of rekbaar is. Dat zorgt hier af en toe voor huilpartijen bij mijn baby :sweat_smile:
Maar de kwaliteit is geweldig en ze zijn ontzettend schattig

2 likes

Zo, die kwaliteit idd! Na tientallen keren wassen nog als nieuw

2 likes

Wij hebben de pinguïn van ZaZu . Zoë heet deze. Is een lampje + white noise/ hartslag / zee geluiden / soorten muziekjes óf je kan dmv Bluetooth zelf iets afspelen

Heb je ook in de slaap-timer versie voor als ze wat ouder zijn!

2 likes

Super leuke tip, wat fijn!

1 like

Misschien soep? En smoothies? Dit eet /drinkt makkelijker weg en zo komt er hopelijk toch wat groente en fruit binnen.

1 like

Zou ze gewoon even om advies vragen, of even contact op nemen met huisarts of die misschien ergens naar kunnen verwijzen. En als het jou wat mentale rust geeft gewoon even het rapley wat pauzeren, dat kun je altijd weer oppakken en dan heb je 1 zorg minder.

Hebben ze misschien vroeger last gehad van reflux? Dat kan later qua eetgedrag en structuren nog lang doorwerken.

2 likes

Oh, dit wist ik niet. Zou hier wel eea kunnen verklaren wat betreft structuren. Ga ik eens uitzoeken en meer info over zoeken. Als je links hebt naar artikelen oid, wil je die dan delen?

@Moon86 : geen ervaring met hulp cb op dit gebied, maar ik zou ze wel inschakelen! Misschien hebben ze nog wel tips, of weten ze iemand anders die je kan helpen, of kunnen ze je geruststellen. Lijkt me fijn om het er even met iemand over te hebben. Eten is zo lastig. Het is belangrijk, dus je maakt je zorgen als het niet goed gaat. Maar het is ook iets waar je als ouder weinig invloed op hebt, dat maakt je zo machteloos en gefrustreerd.

Edit: mijn broertje was een slechte eter (avondeten ook, at alleen pannenkoeken en kale pasta, soms een stukje vlees) van zijn tweede tot zijn zesde ongeveer. Mijn ouders hebben alles gedaan en geprobeerd, niks hielp. Mijn moeder heeft toen heel veel gehad aan een gesprek bij de huisarts die haar gerust stelde dat ze als ouders NIETS verkeerd deden en dat kinderen uiteindelijk zelf bepalen wat ze wel / niet eten. Vanaf toen was ze er relaxter onder en was de druk er meer af. Natuurlijk nog wel eens boos / gefrustreerd, want een kind dat niet eet, is gewoon niet fijn. Maar ze had zich er wel meer bij neergelegd. Hopelijk kan jij er ook een beetje rust in vinden!

4 likes

Ahhh heel begrijpelijk die frustratie en zorgen! Ik denk dater al een hoop goede adviezen zijn gegeven hierboven. Ik probeer met dit soort dingen mee te bewegen, J (11 maanden), eet momenten ook slecht, het enige wat hij dan wel eet zijn gepureerde voorverpakte fruithapjes uit een zakje (potje weigert hij). Dan krijgt hij gewoon alleen dat en zoveel als hij wil. Volgens het CB is het dan teveel suiker, maar ik vind het belangrijker en het geeft mij rust dĂĄt hij eet, secundair voor mij is dan wat. Dus als pannenkoeken wel gegeten worden, zou ik daarin even meebewegen, eventueel met pompoen, spinazie of courgette door het beslag, en even focussen op het eetmoment gezellig houden voor jou en de kinders.
Wees lief voor jezelf, je verpest je kinderen echt niet zomaar en het is al vermoeiend als je kinderen wel alles doen wat ze ‘moeten’, laat staan als ze ziek zijn/slecht eten/moeilijke fase hebben.

2 likes

Zelf niet mee te maken gehad maar volgde de struggles wat bij een kennis van me. Volgens mij kun je met ‘oral aversion’ wel wat meer vinden:

Kan even zo een twee drie niet een heel artikel met reflux en gevolgen op latere leeftijd vinden maar die moet wel ergens te vinden zijn denk ik. Ik weet dat haar kindje echt wel tot na 4 jaar er veel problemen door ondervond en bijna niks wilde eten, terwijl zijn zusje (geen reflux) een ‘normaler’ patroon daar in volgde.

2 likes

@Peyton @SemM dan wacht ik nog eventjes met aanschaffen totdat ze iets ouder is. Bedankt voor jullie reacties!

3 likes

Vanaf welke leeftijd zijn jullie begonnen met die dietiste ?

1 like

Bij ons zie je met eten heel sterk hoe ze aan elkaar hangen. Als T niet eet, dan moet E ook niks.
En nu eet T zelden, dus E schuift ook per direct alles aan de kant inmiddels.

Gisteren deed ze dat ook, maar begon T ineens te eten. Ze keek opzij, en ging ook eten. Echt :roll_eyes:đŸ„Č

2 likes

Ik heb ook een slechte eter gehad. Hij wilde op een gegeven moment geen eens brood meer eten.

Wat ons toen verteld is door een pedagoog.

Vaste eetmomenten, duidelijk zijn; dit is wat we eten, nu is ons eetmoment. Maar het kind bepaald zelf hoeveel er gegeten wordt. Altijd iets aanbieden waarvan je weet dat ze het lekker vinden. (Bijv; aardappels? Of stukjes komkommer)
En verder gezellig houden, geen stress. Want je wint het niet.

In t tweede/derde jaar van hij leven staat groeien meer op de achtergrond en eten ze beduidend minder omdat ontdekken het belangrijkste is geworden.

Geef t tijd en geen zorgen, ze komen niks te kort.

1 like

Gevraagd ultieme tip voor laarzen. Mijn zoontje (bijna 3) is door zijn derde paar dit najaar heen gesleten. 1 paar bergststein, 1 2e hands paar bergststein en nu binnen 4 weken door een paar van de scapino. Slijten steeds bij de neus/zool en komt waarschijnlijk door de loopfiets en fietsjes op de opvang/peuterspeelzaal.

Tips? Of moet ik opzoek naar werkschoenen met stalen neuzen in maat 27?

4 likes

Zoontje heeft deze al een jaar

En blijven gewoon goed . Vallen groot vandaar dat het al even meegaat.

1 like

Fijn deze ervaringen mbt eten! Niet fijn voor de andere moeders, maar mijn dochter eet ook zo slecht en in mijn kennissenkring is ze de enige. Dus het is fijn om andere ervaringen te lezen.
Het lukt me redelijk om me er niet druk om te maken maar goed, dat lukt vaak maar niet altijd. We gaan misschien binnenkort toch een diëtiste benaderen, want mijn man wil liever ALLES pureren (uit een knijpzakje eet ze vaak wel) omdat hij bang is voor tekorten. Ik denk dat je daarmee pas echt problemen creëert (ze is bijna 2), maar krijg hem niet overtuigd. Plus het is ook een deel grenzen stellen: ik bepaal wat er op tafel staat, inderdaad altijd iets wat ze wel lust, en ik ga niet op bestelling dan opeens nog iets anders maken. Dus de diëtiste zal dan vooral zijn voor tips over hoe het beste met dit gedrag om te gaan, ik verwacht niet zozeer tips over hoe ik haar laat eten. Ik verwacht eigenlijk dat dat als ze ouder is ook wel weer komt, maar wanneer is de vraag en het vraagt soms wel wat van je om hier luchtig mee om te gaan.

Wat iemand anders al zei, ze heeft een hele sterke wil en heeft het ook dondersgoed in de gaten als je haar probeert te verleiden om iets te proberen. En dan is het ‘bleeeegh, bye bye!’ en duwt ze haar bord weg :woman_shrugging:t2::crazy_face:

2 likes

Maar als het antwoord is; hij is boos, of niet lekker, of whatever. Verandert dat iets aan wat je wilt dat hij eet?

Ik zie een ontwikkelde peuter, en that’s enough. Als je twijfelt, of hij groeit niet goed, of is suf oid, kan je natuurlijk altijd eens bloed laten prikken!
T eet al zeker een jaar slecht. 1 hap avondeten meestal (als het geen pizza patat pannenkoeken zijn, en dan nog moet z’n kop dr naar staan). Maar doet t kennelijk prima. Ik prop er wel elke dag zo’n paw patrol multi vitamine in.

3 likes

Als jij je zorgen maakt zou ik het laten testen! Dat kan ook geruststelling geven & anders kan je gericht hulp zoeken :kissing_heart:

3 likes

Heeft er iemand ervaring met het slapen met een (wollen) deken, geen dekbed, onder 2 jaar?
Mijn dochter wordt de laatste tijd best koud wakker, ik wil proberen of ze misschien onder een wollen deken wil slapen (en in slaapzak), in plaats van nog een set dikkere slaapzakken te kopen. Ik twijfel ook of ze het zelf koud heeft, dus het is ook nog om te proberen.

Je leest overal dat dekbedden pas vanaf 2 jaar worden geadviseerd, maar het gaat dus niet om een dekbed. Plus, ze is nu 21 maanden en ik geloof voor de meeste dingen niet zo in dat het vanaf een bepaalde leeftijd opeens zou kunnen. Dat ligt toch vooral aan het kind.

Wat denken jullie, zou ik het gewoon kunnen proberen? Ze rolt voor zover dat kan in haar bed van links naar rechts, maar wordt nooit meer wakker met haar hoofd aan het voeteneinde ofzo.

2 likes