Tips, ervaringen & aanraders #5

Ja hier een diepe wens voor een 3e zelfs, en als wij zover zijn weet ik zeker dat we het weer gaan proberen, ondanks de intensiteit van ons 2e kindje. Maar heb zeker wel angst, dat we dan wéér eentje hebben die zulke heftige ontwikkelings sprongen doormaakt. Alleen is die wens voor een 3e nog groter dan die angst.

Voor mij voelt het als een soort gamble. Onze oudste heeft namelijk een heel gelijkmatig en rustig karakter, ze heeft ook een soort hele mooie interne buffer tegen prikkels. Ze kan bijv in een ruimte vol met mensen en drukte heel geconcentreerd haar eigen ding doen, al die onrust en gedoe glijdt dan zo van d’r af en ook achteraf niets aan d’r te merken. Ze sliep met 6 weken door, kon als baby echt overal in slaap vallen en die sprongen merkte ik vaak niet eens tot ze iets nieuws kon. Dus dat kan óók!

Onze zoon is een maand te vroeg geboren, en had als baby reflux, dus soms denk ik, het komt gewoon door z’n slechte start, en als ik die 3e straks maar lang genoeg binnen weet te houden is er niets aan de hand :innocent: Maar grotere kans dat dit gewoon karakter is natuurlijk :sweat_smile:

3 likes

Herkenbaar, denk dat het heel goed is dat je al naar de fysio bent gegaan! Ik kan een bekkenbodemtherapeut adviseren voor deze klachten. Je bent natuurlijk nog maar net bevallen, maar het is denk ik goed dat je er zo vroeg bij bent.
De pijn in mijn lies kwam door (onbewust) aanspannen van mijn bekkenbodem. Daar heb ik oefeningen voor gehad en dat hielp goed. De pijn in mijn bil heb ik nog wel eens, maar ik weet nu ook welke oefeningen ik daarvoor moet doen, dan is het vaak met een dag weer over (ben bevallen in februari 2020).

2 likes

Ik ben op zoek naar tips / trucs / hacks voor nachtelijke flesvoeding.

Tot nu toe geef ik borstvoeding Maar ik ben aan het omschakelen naar kunstvoeding. Als laatste ‘vervang’ ik de nachtvoeding.

In ons vorige huis woonden we gelijkvloers en zette ik van te voren afgepaste hoeveelheden poeder en water klaar en was het alleen een kwestie van water verwarmen, mengen en klaar.

Maar nu hebben we een huis waar we boven slapen en ik heb geen zin om 's nachts de trap af te moeten. 'S nachts ben ik liever zo kort mogelijk uit mijn warme bed.

Dus hoe kun je zo snel/makkelijk mogelijk in zo’n situatie een flesje klaarmaken. In een thermoskan warm water doen hoor ik wel eens, maar dan is het tegen de tijd dat je het nodig hebt een hele andere temperatuur? Iemand ervaringen met waterkokers die water tot 38 graden verwarmen?

Kan je een flesverwarmer niet boven ergens kwijt? Zelfde als in je vorige huis dan alleen zet je het flesje erin en minuut later is het warm. Zo doen wij het als mijn vriend de nacht doet, die zet hem op zn nachtkasje geloof ik en blijft zo ook in bed!

1 like

Wij hebben een waterkoker die je op temp kan doen en ook aangeeft hoeveel graden het is. 40 is de laagste. Wij gingen wel steeds naar beneden trouwens.

Maar in een thermosfles blijft ook wel aantal uur warmx, had ik voor onderweg.

Poedertoren met juiste hoeveelheid erin scheelt ookal veel.

2 likes

Ja een Babybrezza is fantastisch! Is prima tweedehands te kopen en goed te verkopen daarna.

1 like

Ik lees vaak dat die flesverwarmers er best lang (minuten) over doen, maar jullie hebben dus een snel exemplaar.

Bedankt voor alle tips tot nu toe iedereen! :slight_smile:

Ik zet een thermosfles naast mijn bed en de dat een beetje op gevoel, als het een koude nacht is, doe ik er wat warmer water in dan anders. Poedertoren met afgemeten poeder erin en het is zo gepiept. Die waterkoker tot 40 graden klinkt ook goed, maar ik denk dat mijn man daar wakker van zou worden als ik dat in de slaapkamer zou aanzetten (of andersom als hij dienst heeft).

2 likes

Ik kreeg die tips ook vaak; waterkoker (desnoods op de gang) maar ik vond het nooit een probleem om eruit te gaan. Ik gaf de fles ook beneden in de woonkamer zodat niemand wakker werd van eventueel gehuil of andere geluiden.

2 likes

Wanneer komt je intellect weer een beetje terug? :sweat_smile: Ik merk het bij het schrijven van surprisegedichtjes of in gesprekken met mensen dat ik gewoon dingen niet goed begrijp of er niet op kom, terwijl ik normaal redelijk pienter ben. Stom is dat. Wilde mijn CV updaten en kost me echt zoveel moeite en komt gewoon niet uit mijn vingers. Geef borstvoeding dus misschien heeft het daar ook nog mee te maken. Voel me een beetje een leeghoofd (en alles draait nu natuurlijk om de baby en de zorg etc).

1 like

Bij mij duurde het wel even en nog steeds heb ik moeite met namen te herinneren. Ik stopte na 5 mnd met borstvoeding en ik voelde me toen al een stuk helderder, na 11 maanden voelde ik me weer mezelf qua snelheid van denken en cognitieve belastbaarheid.

2 likes

Misschien is waterkoker en thermosfles uiteindelijk wel sneller hoor! Geef in de nacht ook gekolfde melk dus heb daarom alleen een flesverwarmer :relaxed:

1 like

Ik dacht driftbuien al te kennen maar vandaag is echt een compleet nieuw niveau. Ik lees overal dat het normaal is als een dreumes driftbuien heeft maar hoe ga je ermee om? Ik vind het echt heel heel heel heftig. Net duurde het een kwartier en we kregen haar er gewoon niet uit, en zij zichzelf ook niet. Gillen, krijsen, slaan, schoppen en geen contact mee te krijgen. Wat is wijsheid? In haar sop gaat laten koken? Nu probeer ik haar geforceerd alsnog vast te houden en werd ze uiteindelijk rustig door Bumba op de tv en kruidnoten (🥲) maar aangezien ze heel hard nee schudt en roept als ik ook maar binnen 2 meter van haar kom, twijfel ik of ik daarmee haar grenzen niet over ga? Maar het voelt ook zo sneu om haar daar in haar eentje op de grond te laten liggen. Ze wordt helemaal wild en ik ben ook bang dat ze zich dan bezeert.

1 like

Wij hebben een thermoskan en dat water blijft de hele nacht warm. En warmte van het flesje doen we gewoon een beetje op gevoel. Hier geen nachtvoedingen meer maar we maken er de ochtendfles mee om 07u

2 likes

Ik ging er dan naast zitten. Als ik niks mag/mocht doen. Ik ben er voor je. En tuurlijk af en toe proberen haar af te leiden, maar als dat het werkt; afwachten. Rustig blijven, rustig blijven praten…
“T is heel boos… het is ook niet leuk dat…” “mag ik jou troosten?” En dan kwam hij vaak na een poos ontladen op schoot.
Ik heb het wel eens gefilmd voor een studiedag over sociaal emotionele ontwikkeling. Omdat het zulk typisch gedrag en reactie is. Mocht je willen, slide dan maar effe op insta in de dm :nerd_face:

4 likes

Misschien heel impopulair maar wij gebruiken gewoon warm kraanwater. Je kan na een tijdje wel voelen of het niet te warm of te koud is als het uit de kraan komt en anders kun je er een thermometer in steken de eerste periode.
Het wordt afgeraden bij landen waar oude leidingen en vervuild water een ding zijn maar heb dit nagevraagd bij ons CB en een Nederlandse boiler etc is gewoon veilig
Dus wij zetten alleen een poedertoren klaar bij de kraan en thats it

4 likes

Heel herkenbaar, zo is een driftbui bij onze dochter ook. Ik vind het ook heel moeilijk. Ik probeer wel bij haar te blijven zonder aan te raken (wil ze dan absoluut niet idd) en het moet er vaak even uit. Dan is het ineens ook klaar… Maar als ze er in zit helpt niets.

2 likes

Kan een van jullie mij helpen met een kraamcadeautje? Het is een van de 1e kindjes in mijn omgeving en heb zelf geen kinderen.
Nu hebben de nieuwe ouders ‘badspeeltjes’ op hun lijstje staan, hebben jullie hiervoor nog aanraders en vanaf welke leeftijd gaan ze daar echt iets mee doen?
Vond zelf het merk Nûby er leuk uitzien, maar geen idee waar ik op kan letten enzo.

Hoop trouwens dat dit het goede topic is… heb ook al gezocht middels de zoekfunctie, maar kwam niet echt iets tegen.

Ik zag wel op tiktok videos voorbij komen dat de babybrezza niet altijd de juiste dosering gaf. Waren best wat videos over, maar moet eerlijk zeggen dat ik niet goed kan herrineren wat de conclusie precies was.

1 like

Geen zorgen hoor! Als de ouders er geen specifiek speeltje of merk bij hebben gezet, zal het ze niet zoveel uitmaken en baby’s vinden alles leuk. Hier in het topic is ook wel vaker de stapeltoren van ikea genoemd, die hebben ook gaatjes en zijn leuk voor in bad!

1 like