Tips, ervaringen & aanraders #5

Welke zal ik kopen?
Zijn kinderborden/bakjes en het is de bedoeling dat ze er zelf uit gaat eten.

• Bloem
  • Bord met 3 bakjes
  • Kommetje

0 stemmers

Kan ook meerdere dingen kopen opzich dus ben benieuwd haha

Ik vind de mode die in de winkels ligt en al die vergrijsde tinten ook helemaal niks. Hou van kleurrijk en schattig
Ik heb eigenlijk alles van mayoral en gocco en een paar dingetjes van prenatal, bout’chou, orchestra en sergent major

3 likes

Heeft iemand nog een tip voor een cadeau voor een jongen die vijf wordt? Heeft een oudere zus, dus ze hebben al heel veel. Mag 25-30 euro kosten oid. Ik kom niet verder dan een (voorlees)boek of spel, maar dat geven we al vaker, dus zoek eigenlijk eens iets anders.

Herkenbaar! Onze baby is bijna 3 maanden en het gaat nu wel iets beter. Ze weigerde eerst de fles en kon ontroostbaar zijn bij m’n man en zodra ik haar overnam was het goed. Voor hem heel frustrerend want bij onze oudste dochter was dit helemaal niet zo. Ik heb niet echt tips maar misschien helpt het als hij veel met de baby is als jij in de buurt bent? Wij hebben er bewust op gelet dat hij vaker savonds met haar zit, haar het flesje geeft (ze accepteert nu 1 soort fles gelukkig) en vaker verschoont. Maar sterkte, het is voor niemand leuk zo, ook niet voor jou als je niet even ontspannen weg kunt.

1 like

Heeft hij al een krijtbord? Heeft S op z’n 5e verjaardag van m’n schoonouders gekregen en het is echt een hit. Hij schrijft erop. Maakt tekeningen erop. Ik heb het alfabet aan hangen dan schrijft hij dat over.

S is nu ook helemaal in to topografie. Wereldbol vind hij plots heel leuk. Of Lego van minecraft of dino’s?

Volgens mij hebben heel veel jongens in mijn buurt echt een typische fase van:
Nijntje - Jungle dieren - Paw Patrol - Dino’s - voertuigen / topografie / de ruimte etc.

3 likes

Oh, een krijtbord is echt een leuk idee! Ik ben zo’n saaie tante die altijd iets nuttigs oid wil geven.
Volgens mij zit hij in de dinofase, haha. Ga eens kijken naar die Lego, klinkt op goed!

1 like

Wilde je ook echt voor wit kiezen? Ik zou wel een kleurtje nemen. Mijn ervaring met lichtgekleurd siliconen servies is dat het vaak de kleur aanneemt van het eten, bv. tomtatensaus.

Ja ik vind die andere kleuren niet mooi behalve rood maar die is er niet in bloem en Ik kan zelf echt niet drinken of eten uit andere kleur borden dan wit en zwart en vind zwart niet mooi bij een baby.
Volgens de reviews trekt het er niet in maar ik bedenk me net dat de witte siliconen onderdelen van m’n kolf ook helemaal oranje zijn van in de vaatwasser met pastasaus pannen

shit

Wij hebben privé versie van Samen Bevallen thuis gedaan! Was echt heeeel fijn en leerzaam.

1 like

Zijn er hier meer mensen bekend met slecht slapen na het overgaan naar 1 dutje?
We hadden hier na anderhalf jaar eindelijk een fijn ritme. Hij sliep t klokje rond en we konden hem voor t eerst in al die tijd in bed leggen en weglopen. Was ook echt zo trots dat we dit na al die zware maanden (+ jaar) bereikt hadden samen.

Maar toen gingen we over op 1 dutje. De 2e wilde hij niet meer namelijk. Maar we zijn echt weer terug bij af sinds anderhalve week. S avonds laat wakker, middenin de nacht voor lange tijd wakker en s ochtends ook vroeg weer wakker. Probeer een 5-5 ritme aan te houden (hij gaat heel goed op vaste wakkertijden) maar als hij om 4:30 wakker is dan is dat gewoon bijna niet te doen. Er is de laatste 1,5 week ook geen dag geweest dat hij langer sliep dan 6 uur. 4:30, 5:00 5:30 zijn nu meer regel dan uitzondering.

Baal er echt van omdat ik 1, al dat slaapgebrek nog niet had ingehaald en 2, ik merk dat hij gewoon echt oververmoeid is. En dat laatste lijkt hem nu gewoon ook tegen te zitten. Vind t zo sneu maar krijg hem ook niet aan meer slaap.

Dus ik hoop nu dat iedereen massaal gaat zeggen dat het beter wordt want zit inmiddels alweer bijna 1,5 uur bij hem op de kamer :frowning_face:

Hoe oud is hij?

Ik las bij slaaptipsvoorbabys dat overgaan naar 1 dutje het best zo laat mogelijk geprobeerd kan worden, sowieso na 18 maanden, om dit soort problemen te voorkomen.
Maar lastig als hij het dutje weigert
 dat is het probleem natuurlijk ook.

op welke tijden sliep hij eerst bij de 2 dutjes en om welke yijd doet hij 1 dut en voor hoe lang?

Wij zitten nu ook nog op 2 dutjes die ze over het algemeen perfect doet en ze valt ook makkelijk in slaap en slaapt door. Ben ook vét bang dat dat weer verpest gaat worden als ze naar 1 dut moet uiteindelijk, dus probeer hier nog even heel erg van te genieten :sob:

Ze slaapt hier nog van 10 tot 11.30 en dan van 15 tot 16.30 over het algemeen.
1 dut lijkt me dus ook nog heel ver weg ( ze is 15 maaden, ik heb ook geeeeen idee hoe ik dat straks moet gaan doen?! )

2 likes

Aii wat balen zeg! Wij zijn ook sinds een week over op 1 dutje, maar juist omdat ze opeens elke keer om half 5 wakker werd. Nu met één dutje is het weer 6.30 gelukkig. We doen haar wel altijd al om 11.30/12u naar bed en 's avonds ligt ze er om 18.30 in! Is wel vroeg, maar werkt voor nu het beste. Anders kun je ook proberen 's ochtends even een powernap van 20/30min om te overbruggen naar de middagdut?

Lastig he, ik vind t altijd weer zo’n gepuzzel met die slaapjes als t niet lekker loopt

1 like

Hoe oud is hij? S had heel lang 2 dutjes nodig. Zeker tot voorbij zijn 2e jaar. Anders was hij in de avond te oververmoeid

1 like

Bedankt voor het meedenken @DonnieDarko, @June88 @Tokio en @Broodrooster.

Hij is nu bijna 21 maanden dus redelijk laat voor het overgaan naar 1 dutje (maar vond ik heerlijk :rofl:).

@DonnieDarko met 2 dutjes sliep hij op een 3-3-4 ritme. Dus had geen vaste bedtijden maar wel vaste wakkertijden.
Nu probeer ik hem op 5-5 te zetten. Maar omdat hij zo vroeg wakker is doe ik hem nu standaard rond 11-11:30 naar bed om nog een beetje goed uit te komen. Hij gaat ook echt om 18:00 uur al naar bed momenteel omdat de middag anders ook te lang is.

Met zn 2 dutjes heeft hij echt nog heel lang 2x 1,5 uur geslapen. Toen begon hij een hele tijd het 2e dutje te weigeren (iets meer dan een week nog geprobeerd) toen besloten het ritme op te schuiven en dus 1 dutje te laten doen. Want spreiding op de dag leek me beter.

Wat jullie zeggen om het ochtenddutje eerst in te korten kan ik nog wel proberen. Dat zou misschien net even de ergste vermoeidheid weg kunnen halen. Vind t gewoon zo sneu dat hij zo moe is.

Zo jammer he. Elke keer denk je dat je het perfecte ritme hebt gevonden en dan zijn ze alweer toe aan wat anders. :yum:

@Broodrooster deed jouw zoontje dan ook echt nog lange dutjes na zn 2e verjaardag? Of was 1 vd 2 dan ook meer een powernap?

Ochtend dutje was kort meestal 45-60 min (meestal al rond 11.00 en dan wakker voor middageten) en vervolgens rond 15.30 zijn tweede dutje tot 17.00 daarna avondeten. Hij sliep dan weer rond 19.30-20.00. Wij vonden de avond met z’n 3-en juist fijn ivm werk.

Wanneer zijn jullie kindjes overgegaan van het ledikant een peuter/groter bed? Ik las in het montessori voor thuis boek dat ze vanaf 14 maanden al in een vloerbed zouden kunnen. Nu heb ik in m’n enthousiasme een heel schattig peuterbed op marktplaats gekocht (geen vloerbed trouwens), ik wil hem nog een beetje opknappen dus niet voor direct gebruik maar wat is een goed moment om over te gaan? Ze is 19 maanden trouwens en het voelt nog een beetje te vroeg.

Bijna 2,5 en nog steeds in haar ledikant :slight_smile:

Ze doet geen pogingen om eruit te klimmen, we hebben geen dwalende peuter ‘s nachts of ‘s ochtends en het past nog prima. Ze ligt volgens mij altijd wel lekker ‘geborgen’ tegen de zijkanten (en met haar hoofd tegen de bovenkant :joy: ).

Ik merk dat ik zelf totaal geen haast heb met het overgaan naar een peuterbed of zelfs groot bed. Als de kleinste de co-sleeper uit moet zie ik mezelf nog wel een goedkoop exemplaar van Marktplaats halen. Of misschien gaan we dan toch doorschuiven. Ik heb gewoon geen zin in gedoe met slaap, dus never change a winning team denk ik dan :wink:

12 likes

Wij zijn net een paar dagen over. Ze is nu 27 maanden. Tot nu toen geen problemen, we zijn ook pas overgestapt nu ze rustig doorslaapt en in slaapt.

2 likes

Wij zijn rond de 20-22 maanden zoiets overgestapt naar een open bed omdat ze eruit klom en dat werd gevaarlijk. Toen we gingen verhuizen (toen was ze 26m) echt een peuterbed, daarvoor zijkant uit ledikant. Avonden dat ze er sindsdien uit is gekomen zijn minimaal. Ook in de ochtend komt ze er zelden uit, ze heeft 3x ofzo langs ons bed gestaan maar meestal roept ze ons en als het te lang duurt of we horen haar niet gaat ze jengelen.

1 like

Volgens mij is het; zodra ze er elke x uit klimmen of uitgegroeid zijn. Mijn eerste ging rond 2,5 over en ging meteen goed. Mijn tweede ging rond 2 jaar over en ging ook meteen goed, hij is nu bijna 4 en ligt in een eenpersoonsbed maar hij komt nooit zijn bed uit. Hij slaapt ook heel rustig en stil. Mijn derde is nu 2 jaar en nog wat maanden maar die wil zelf in haar ledikant blijven (peuterbed staat wel op haar kamer)

1 like