Tips, ervaringen & aanraders #5

Wij gaan nu kijken naar ander bed ivm tweede en meubels of iig bedje kunnen dan door.
Twijfel tussen peuterbed en meteen eenpersoonsbed.
Peuterbed lijkt me wat meer geborgen, een persoons groot. Maar kan ik wel makkelijker bij liggen en hoef je voorlopig geen nieuwe te kopen.

1 like

Wij hebben het Minnen-meegroeibed van IKEA, nu nog op de kleinste stand (130cm) en ik pas er prima bij (mijn benen wel gebogen dan). Hij kan ook op 1m70 en 2m qua lengte. Hebben er ook zo’n speciaal matras bij. Vind het wel lekker knus voor haar zo en nu is het speelhoekje op haar kamer nog wat groter dus dat is fijn. Ze speelt nu regelmatig op haar kamer als ik bv boven aan het poetsen of opruimen ben.

1 like

Zelfde als @Keroppi had een rustig kindje. Ging pas week voor z’n 3e verjaardag over op z’n peuterbed (is een bedhut) als cadeau. Nul problemen mee gehad. Het is een bed tot aan z’n 7e. Hij is nu 5 en nog steeds erg ruime bed (volgens mij wel tandje groter dan peuterbed maar geen volwaardig 1 persoonsbed).

2 likes

Thanks voor de reacties! Ze klimt er nog niet uit en slaapt best redelijk momenteel dus dat wil ik idd niet doorbreken met een ander bed. Wel slim om hem op een gegeven moment al op haar kamer te zetten om te laten wennen! Het is zo’n schattig bedje en veel leuker ook dan haar ledikant dus ik ben zelf gewoon een beetje ongeduldig. Maar goede slaap is het belangrijkst dus hij blijft nog even in de berging staan.

1 like

Ja dit. Ik heb soms ook het gevoel dat het ‘moet’, maar dat slaat eigenlijk nergens op. Want waarom zou je iets veranderen als er vanuit het kind geen reden toe is. Denk dat die van mij ook wel 3 zullen zijn als we over gaan, tenzij er echt reden voor komt.

3 likes

Ik dacht ook dat er werd geadviseerd na 30 maanden overstap te maken omdat ze dan meer begrijpen dat ze in bed ‘moeten’ blijven. Vaak wordt er ‘te vroeg’ over gegaan omdat ze moeten wijken voor broertje of zusje. Ik was t bij de oudste niet echt van plan maar we verhuisden en hadden t peuterbed vast neergezet maar hij moest en zou erin slapen en ging meteen goed. De tweede was misschien wat ‘jong’ maar ook; hij had een bloedneus gehad en z’n matrasje was nog niet droog en had m te slapen gelegd in peuterbed en ging meteen goed en hij wilde daar toen altijd in.

2 likes

Mn baby gaat vanaf 1 februari naar de opvang, kreeg vandaag een mailtje over 2 wen-dagen en wanneer ik die wil inplannen voor haar
 geen idee wat handig is? Ik denk in de twee weken voor 1 februari? Of wat is het beste :face_with_monocle:

Ja ze zal waarschijnlijk 2 of 3 dagen gaan. Maar dat zal wisselen per week en ook de dag zal wisselen dus dat is lastig. Dus zal nu maar een random dag kiezen dan denk ik

Ik zou het ook aansluitend doen. Weet niet hoeveel dagen ze gaat, maar als ze bijvoorbeeld 1 of 2 dagen gaat zou ik 2 weken een dag doen. En als ze 3, 4 of 5 dagen gaat zou ik de week ervoor 2 dagen doen.

1 like

Laten spelen met de handdouche eerst zonder straal en dan met een hele zachte straal en steeds wat harder. Erbij gaan zitten en hoofd uit de straal houden, veel speelgoed aannbieden en doen alsof die douche er niet is zegmaar.
Kijken hoe papa en mama douchen. Dus dan hoeft je kind zelf er niet onder maar speelt ernaast. Hoort en ziet het dan en kan er zo aan wennen?
Wat we op mijn werk deden bij een cliënt die (door dementie) ook bang was van de douche was een washandje over de douchekop doen, zodat de straal niet zo hard was.

Wij hebben een inloop douche en hebben ook een keer gedaan dat hij buiten de straal in zijn babybadje zat en ik aan het douchen was. Af en toe kreeg hij een beetje mee van de straal en dat vond hij juist heel interessant. Nu is die van ons niet zo heel moeilijk, en heeft mijn zus dus wel een getraumatiseerde kindje die alleen met zijn handen met water durft te spelen, maar dus ook niet in bad en onder de douche en zwemmen durft

Hebben jullie tips voor dit zielige huidje?
Ik dacht eerst berg, maar daarna leek het meer gewoon hele droge huid. En nu zelfs scheurtjes enzo te zien. Ik weet niet zo goed of ik iets moet smeren of juist niet.
Heb nu bergcreme van de Leenarts geprobeerd, babyolie, en de dagcreme van de Leenarts(omdat ik toen niks bij de hand had) dan lijkt het even weg en een paar uur later is het weer zo droog en vellerig.

Samenvatting

Daarnaast heeft ze 3 kleine wondjes van het krabbelen over haar gezicht. Volgens mij heeft ze niet er perse jeuk maar ze is nu wat meer met haar handjes aan het ontdekken en heeft zich vannacht gekrabd, denk ik, Is het slim om sokjes over haar handjes te doen of belemmert dat de ontwikkeling? Ik vraag het graag eerst aan jullie voor ik het maandag op consultatiebureau bespreek :sweat_smile:

1 like

Sokjes of krabwantjes kan prima hoor!
En t lijkt niet op berg maar echt droog huidje. Ik had inoli voor in ‘t badje, maar met drie kids weet ik ook dat deze fase niet gek is bij een baby. Huid moet wennen aan en ‘vervelt’

Ik noemde dit altijd ‘de lelijke baby fase’

1 like

Bepanthen eczeem crĂšme (dus niet de babyzalf voor de billen) is ook fijn. Zeker niet zo vet als bovengenoemde opties, maar werkte bij ons bij eczeem plekjes goed.

Recent een keer getipt bij een collega die zelf last had en ze kwam me later nog bedanken voor de goede tip :smiley:

(Och en baby acne, mijn jongste had het mega mega erg, met het toppunt op het moment van de newbornshoot. Superoppervlakkig, maar dat vond ik toen wel echt jammer. Gelukkig heeft de fotografe zich een ongeluk gephotoshopped en zijn het hele toffe foto’s geworden. Drie weken later was het sowieso weer weg)

2 likes

Als je borstvoeding geeft; Badje met moedermelk (50ml ofzo in het badje) of daarmee deppen. Worden ze echt eng zacht van!

Die van mij is bijna 4 en ligt nog steeds in een ledikant :grimacing:
We hebben een paar maanden geleden de zijkant eruit gehaald, maar dat was geen succes. Drama’s met het naar bed gaan terwijl het juist altijd zo makkelijk ging. Elke avond vragen ‘wanneer krijg ik mijn bedje weer terug?’. Ze heeft ook nooit geprobeerd om eruit te klimmen, is zindelijk maar plast nooit 's nachts dus wat dat betreft ook geen probleem. En ze is vrij klein dus qua lengte kan het ook nog makkelijk.
We hebben de zijkant dus maar weer terug gezet :woman_shrugging: En ze slaapt weer als een roosje.
Wij wachten nu denk ik tot ze er zelf om gaat vragen

4 likes

Vanuit t ziekenhuis adviseerden wij (2 jaar geleden) geen krabwantjes omdat deze niet altijd goed aansluiten en als ze deze in hun mondje krijgen er een grotere kans op verstikking is maar weet niet of dat advies inmiddels veranderd is.

Met huidklachten hoor ik idd goede ervaringen met bv toe te voegen aan een badje.

3 likes

Laatst ging het over kinder winterlaarsjes voor als het echt echt koud is. Ik kan dat alleen met de zoekfunctie niet meer terugvinden, weet iemand nog welke post dat ongeveer was?

Is zo’n skipak/ielm pak handig of beter een soort warme/waterdichte broek met winterjas? Mijn dochter gaat steeds beter wandelen en ik wil alvast voorbereid zijn op sneeuw.

En iemand tips qua merken? Op vinted staat weinig Ielm vind ik. Ik zoek nu op skipak.

Wij hadden vorig jaar winter (en nu nog want maat groter gekocht en omgeslagen) voor K. een skibroek van Lidl met bretels en die was niet duur (10€?) en deed zijn werk heel goed! Ze heeft ook een goed warme en waterafstotende winterjas, dus die deden we er dan over. Ielm-pakken gebruiken wij vooral in najaar/voorjaar of op warmere winterdagen (doe er gewoon een jas overheen).

Ik heb een skipak van H&M van K. nog en die kan R. nu aan. Vriendin van mij had die vorig jaar ook in de sneeuw voor haar dochter die toen goed liep, die was ook fijn.

1 like

Hier ook voor beide een ski broek met bretels van de Lidl. Lekker warm en waterdicht!

3 likes