Tips, ervaringen & aanraders #5

Jaa dit is ZO wisselend? Vorig jaar is onze kinderboerderij al snel weer open geweest, ik wist niet beter. Ookal is het een zorgboerderij.

Dus ik ging toen in amersfoort met een tijdelijk clientje van daar de hort op. Loop daar die kinderboerderij in. Werd ik vet boos teruggevloten na een kwartier ofzo; ik wist toch wel dat alle doorstroomlocaties dicht waren etc. whoops.

Ja stom he. Ze steken hem bij ons in als een wandeling over de kinderboerderij. En dan dus wel afhaaldrinken en chips enzo, want dat mag.

Zolang er geen massa’s mensen lopen (maar het is er eigenlijk nooit echt druk) zie ik het probleem ook niet zo en de gemeente blijkbaar ook niet. Of we nou schouder aan schouder met half Nederland in het bos lopen op een zonnige dag of op de kinderboerderij…

2 likes

Die bij ons hebben een statement dat ze zijn gesloten tot 14 januari.
Helaas.

1 like

Ohhh dat is echt een lange fase bij kinderen. Soms loopt dat fase door tot aan de volwassenleeftijd ( lees m’n man staat daar soms te kijken).

7 likes

N had geloof ik afgelopen zaterdag de leukste dag van het jaar toen we haar meenamen naar de Karwei. :joy: Ze vond het leuker dan de efteling en dierentuin haha. Dat ik 6000x het mandje moest legen omdat ze er van alles in had gegooid, vergeten we maar even

9 likes

Mijn zoontjes waren door het dolle heen toen er voor het huis alles werd open gemaakt voor vervanging van vanalles. Twee weken lang hebben ze voor het raam gebivakkeerd

3 likes

Never forget de dag dat ik met de kinderen naar de dierentuin ging en dat we uiteindellijk met een broodje en pakje appelsap een uur naar de verbouwing van de ā€˜savanne’ hebben gekeken.

30 likes

Heeft er iemand ervaring met kindjes die wat achterlopen in de grove motorische ontwikkeling? J is 1 en kruipt nog niet op zijn knietjes, de fysio heeft nu oefeningen aangeraden omdat hij te lage spierspanning blijkt te hebben en erg flexibel is. Tot nu toe haat hij die oefeningen intens, en ik vraag me af er iemand is met eenzelfde soort ervaring en of dat goed is gekomen?

1 like

Geen ervaring met lage spierspanning, wel met kind dat ā€˜laat’ is. 1 week voor zn eerste verjaardag ging hij tijgeren, verder kon hij nog niet zitten, kruipen of meer. We zijn toen ook naar de fysio geweest, die constateerde niets geks, we hebben een tijdje oefeningen gedaan en zijn daar een paar keer geweest…hij ging eerst billenschuiven en was volgens mij 19 of 20 maanden toen hij ging lopen. Hij heeft lang onstabiel gelopen en is motorisch niet de snelste of meest behendige, maar wel prima op schema.

1 like

Ja mijn zoontje was ook heel flexibel en ook een beetje lui. Als hij zat en omviel vond hij het wel best en bleef hij gewoon liggen haha. Met 15 maanden begon hij met kruipen en met 21 maanden liep hij.
Nu rent, fiets, stept, springt net als ieder ander. Hij vond het gewoon allemaal niet zo nodig, geef hem groot gelijk.

Nog een toevoeging: wij hadden ook fysio en ik vond haar erg negatief. Uiteindelijk naar de kinderarts geweest en die zei ik zie gewoon een vrolijk jongetje die alles op zijn eigen tempo doet, hij maakt vooruitgang en dat is goed. Een kind hoeft helemaal niet bij x weken te lopen of te kruipen.

3 likes

Is de oei ik groei app de 5 euro waard?

Nope

4 likes

Ik zou eerder de app kopen dan het boek. Ik heb allebei en kijk nooit in het boek. Het is geen wetenschappelijk bewezen theorie en het ā€˜sprongenalarm’ klopt hier meestal niet. De ontwikkeling die ze door maken en de vaardigheden die bij een sprong horen vind ik wel leuk om te checken. Dus wat mij betreft is die app wel leuk maar het boek zwaar overpriced.

@Krekel hier geen ervaring met de fysio maar wel eentje die wat later op gang komt. Ze is 19 maanden en loopt net een paar weken. Tot haar eerste verjaardag tijgerde ze, daarna ging ze kruipen en tot voorkort was het een knieschuivertje. Ik was er heel onzeker over maar het consultatiebureau maakte zich geen zorgen. Ze loopt nu heel goed voor iemand die het pas een paar weken doet. Ook zelf de trap op doet ze pas sinds kort.

3 likes

Ik vind van wel. Niet omdat de sprongen nu perse kloppen en overeenkomen met de juiste periode. Wel omdat ik ā€˜t leuk en interessant vind om te lezen wat ze in bepaalde periodes allemaal leren en hoe dat er vanuit het perspectief van de baby uit ziet.

7 likes

@itakepictures & @Ovenschaal Thanks! Ik ben ook niet zo gefixt op wat statistisch normaal is hoor, (ik vond het zelfs wel relaxed dat hij pas laat tijgerde want dan hoef je veel minder goed op te letten)! Maar ik maak me een beetje zorgen nu hij op het kinderdagverblijf naar een volgende groep gaat en daar misschien door de rennende kinderen omver gelopen wordt. De fysio is heel aardig en gaf ook wel goede tips, maar ik ben ook benieuwd naar de evidence van die tips: gaat hij zich er echt sneller door ontwikkelen of levert het nu frustratie op en maakt het niks uit qua ontwikkeling? Jullie verhalen helpen iig wel om gewoon een beetje relaxed te blijven!

Zijn er meiden die ook de Stokke Sleepi wieg hebben? Ik moet nog hoeslakens halen hiervoor, maar vraag me af of er ook andere hoeslakens zijn die er op passen. Dure grap zo met die van Stokke zelf.

Die van mij zit op een kinderopvang waar alle kindjes van 0-4 bij elkaar zitten en tijgerde altijd gewoon tussen de grote kindjes door. Dan waren zij treintje aan het spelen op stoelen en lag die van ons onder de stoelen door te kronkelen, daar zou ik me geen zorgen om maken! En wat je zegt over de fysio denk ik ook, waarschijnlijk helpt het wel maar ik zou zelf niet tot frustratie aan toe die oefeningen blijven doen als hij het niet wil.

2 likes

Ik heb ā€˜m! Maar via marktplaats waar 3 gloednieuwe hoeslakens bij zaten. Wil er misschien nog meer kopen (ook ovalen hoeslakens voor de kinderwagen) en kwam op deze site uit: Baby hoeslakens jersey en molton ovaal AeroSleep, stokke, wandelwagen, kinderwagen, reiswieg, mozes mandje en sleepi super veel opties en betaalbaar! Maar zelf dus (nog) geen ervaring met deze webshop

1 like

Ons zoontje kroop toen ook nog niet. We liepen toen wel al bij de fysio omdat ze bij het consultatiebureau vonden dat hij met 11 maanden nog niet goed genoeg zat. We hebben wat oefeningen gehad en de fysio gaf ook aan dat de spierspanning in zijn rug wat lager was. Toen maakte ik me wel wat zorgen, maar hij ging daarna ineens heel snel! Met 15 maanden begon hij uiteindelijk met lopen. Helemaal goed gekomen dus!

1 like

Sorry, dubbel post. Maar heeft er iemand ervaring met het wat achter lopen van de taalontwikkeling? Ons zoontje van bijna 19 maanden kletst een hoop, maar het zijn maar weinig bestaande woorden (of wij verstaan ze niet goed). Moeten we daar nu iets mee of is het nog te vroeg voor een logopedist?
Hij begrijpt overigens alles.