Tips, ervaringen & aanraders #5

Ik denk niet dat je er nu al iets mee hoeft. Begrijpt hij wel veel?

Wij zitten met onze dochter (ook 19 maanden, 17 gecorrigeerd) onder controle in het ziekenhuis bij een logopedist (en kinderarts en fysio vanwege vroeggeboorte) en daar zeggen ze dat taalbegrip een stuk belangrijker is. Mijn dochter zegt ook nog heel weinig bestaande woorden (papa, mama, bal en verder alleen dingen die ergens op lijken of waarvan wij weten wat het betekent haha) maar begrijpt wel veel. Ze kan er zelf alleen nog niet de juiste woorden aan geven. Je kan het altijd een keer bespreekbaar maken bij het CB als je je zorgen maakt, maar ik denk dat dat niet nodig is.
Edit: lees nu dat hij wel veel begrijpt. Dan zou ik me zeker geen zorgen maken als ik jou was :kissing_heart:

1 like

Je kunt het altijd even op het CB bespreken. Wij zijn met logopedie gestart met 2,5 maar dat was (nog) geen succes. Logopediste gaf ook aan dat het erg jong was ‘maar laten we het gewoon proberen, want soms lukt het’, en daarna zijn we met ruim 3 weer verder gegaan, en toen lukte het wel.

1 like

Ja misschien vergelijk ik het te veel met zijn zus hoor, die liep (en loopt) juist voor qua taal. Zij kende toen al veel woordjes. Dus dan valt het nu bij hem extra op. En inderdaad, wij snappen hem wel met niet bestaande woorden en het wijzen. Misschien heeft hij daarom ook niet zo’n haast met de bestaande woorden.

1 like

Onze oudste zei op die leeftijd (en ook nog later) heel weinig. Mama, papa, die/daar, bal en dierengeluiden was het wel zo’n beetje geloof ik. Maar ze snapte alles en wist iedereen precies duidelijk te maken wat ze wilde. Je hebt een app TOS-check, die vond ik heel fijn. Kdv (hebben het er met hun over gehad toen ze 21 maanden oid was) gaf toen verder aan dat ze zich geen zorgen maakte, ze kon wat ze “moest” voor haar leeftijd en dus goed taalbegrip. Zij gaven aan dat ze vaak zien dat een probleem met spraakontwikkeling ook samen gaat met minder goed taalbegrip. Dus als hij dingen prima begrijpt zou ik me niet teveel zorgen maken.

Nu is ze bijna 2,5 en kletst je de oren van het hoofd. Iedere dag heeft ze weer nieuwe dingen momenteel en de zinnen worden steeds langer. Echt bizar hoe hard het in ene keer gaat.

3 likes

Precies wat ik zocht, dankjewel!

1 like

Ik heb hier ook hoeslakens voor de Stokke gekocht en het is een betrouwbare site! Heb het idee dat zij veel spullen uit Duitsland halen, misschien ook nog een idee als je dicht bij de grens woont.

1 like

Bedankt voor de tip van de app! Bij de opvang gaven ze wel aan dat hij wat minder woordjes zegt dan gemiddeld, maar ze maakten zich inderdaad ook geen zorgen omdat hij alles begrijpt. Hopelijk maakt hij straks ook ineens een sprongetje qua taalontwikkeling. Hij is er volgens mij ook niet zo in geïnteresseerd, hij is veel fysieker.

1 like

Eens! Vind het soms ook wel interessant om de filmpjes te zien zodat je een beeeetje kan begrijpen welke ontwikkelingen je baby nu doormaakt en hoe dat voor hem/haar is.
Sommige dingen lijken zo simpel, maar zijn zo belangrijk.

2 likes

Gewone vierkante hoeslakens passen er ook op! Ik heb er een hoeslaken van little Dutch op nu. Nog niet getest met een baby erin maar het zit mooi strak en laat niet los ofzo! (De stokke sleepi mini dan in ieder geval ;)!)

1 like

Ik had het ook al in het Zwangerschapstopic gevraagd, maar dit is misschien een betere plek (sorry dus voor de dubbelpost).

Heeft iemand hier een fijne tip voor online zwangerschapsyoga (YouTube/website/app)? Ik hoop dat in feb de lockdown weer opgeheven is zodat ik een real-life zwangerschapsgym klasje kan doen (ben dan 5 maanden zwanger), maar zou graag nu al wat meer met yoga willen gaan doen vanuit huis. Maar dan wel veilige oefeningen voor als je zwanger bent. Heb verder niet zoveel yoga ervaring, dus graag een beetje beginners-proof :sweat_smile:

1 like

Mijn dochter komt ineens zelf tot zit dus ik dacht; yes, dan kunnen we fietsen. Dat zal toch nog wel even op zich laten wachten (ben meer een mooi weer-fietser, en misschien wat steviger zitten nog) maar ik vroeg me ineens af: wat doe je met je kind als je afstapt? Is dat het moment dat je een buggy nodig hebt? Die dan compact mee kan ofzo?

Edit: of moet je gewoon rondjes fietsen? En nergens afstappen :rofl:

1 like

Grappige vraag: wij hadden op vakantie een bakfiets en dus dezelfde situatie. Wij hadden idd de draagzak mee en ik heb haar ook stukjes gewoon gedragen. Maar ze is heel licht (nu met 10 maanden ergens tussen 7.5-8 kg) dus dat gaat ook makkelijk.

1 like

O ja, winkelwagen! Echt geen seconde aan gedacht. En de andere mogelijkheden klinken ook heel logisch ja.
@Beervis ja grappig, hoe je soms van die simpele dingen moet oplossen waar je gewoon niet over nadenkt. Draagzak gebruiken we niet (moest mijn dochter zo van huilen in t begin), maar misschien kan ik daar nog mee gaan beginnen.

2 likes

Nou, toen we daar waren zei ik ook tegen m’n man: uh… wat? En nu? :joy: Dus echt hetzelfde gevoel. Hoe oud is je kindje nu? Mijn dochter was 7 maanden op die vakantie en vond het toen echt veel meer prima dan als baby van 3 maanden. Ze hebben dan ook meer geduld om er even goed in gedaan te worden. Maar goed als we even naar het dorp gingen en we moesten drie straten lopen, had ik haar gewoon vast. En langs de zee wandelen wel in de draagzak.

1 like

@Spatel hebben ze in jullie gemeente ook nog een CB bezoek met 18 maanden? Toen werd bij ons geconstateerd dat spraak toch wel wat achterbleef en wilde ze ons met 2 jaar terugzien. Toen ook op de wachtlijst voor logopedie gezet, just to be sure, voor het geval er geen vooruitgang in zat en na 4 maanden konden ze daar eindelijk terecht. Met 2 jr en 4 mnd weer langs CB, nog steeds geen vooruitgang qua taal. Straks met 2,5 jaar weer terug naar CB, dan krijgen we een VvE indicatie voor hun en gaan we verder kijken. Ik vind het wel fijn dat CB er samen met ons zo boven op zit, omdat ik me inmiddels wel zorgen maak. :sweat_smile:

2 likes

Nee, wij zijn met 18 maanden niet geweest. Maar ga het de volgende keer, indien nodig, wel overleggen met het cb.
Heel fijn dat ze zo met je meedenken en hopelijk maak je je zorgen om niets en gaat hij straks ineens snel vooruit!

Daar heb je ook gelijk in en daar ga ik voor nu ook nog maar even vanuit!

Je zou, als je je zorgen maakt, ook zelf nu vast contact kunnen opnemen met het CB? Ons willen ze juist graag alleen vanwege spraak/taalontwikkeling zien met 18 maanden omdat E met de 14 maanden afspraak nog helemaal niets (zelfs geen papa/mama :sob:) zei.

1 like

Je kunt ook op eigen initiatief een extra afspraak maken bij het cb. Dat hebben wij gedaan omdat ik onzeker was over het lopen. Nu is mijn dochter qua taal ook niet de snelste maar omdat ze wel papa en mama zei en druk was met dierengeluiden maakten zij zich daar geen zorgen om. Een paar maanden verder is haar woordenschat niet heel veel groter maar ze begrijpt wel alles en dat is volgens mij voor nu het belangrijkst!

1 like

Iemand hier had laatst een Learning tower besteld toch? Iemand aanraders? Ik ben te lui om het zelf te maken met die ikea hack (en die producten zijn sowieso niet voorradig meer zag ik). Ik zag bv deze twee maar geen idee of ik ergens rekening mee moet houden nog.

3 likes