Slaap is slaap en de manier waarop iedereen het beste/meeste slaapt lijkt me daarin leidend. Stom dat mensen dan toch opmerkingen maken. Niks van aantrekken!
Lief bericht, dankjewel. Voor ons voelt het fijn, maar de opmerkingen die ik al heb gehad… Slecht voor je relatie, hij leert niet zelf slapen, onnatuurlijk, je houdt hem wakker dus eigen schuld dat hij nog niet doorslaapt, straks heb je een tiener in bed… etc. We vertellen het al vaak niet meer, maar soms komt het toch ter sprake.
Oh joh, echt niks van aantrekken hoor! Hele kortzichtige opmerkingen van je omgeving.
Wij hebben tot onze dochter bijna 2 was in een appartement gewoon met maar 1 slaapkamer. Tot 6 maanden sliep ze bij ons op de kamer, maar toen begonnen we elkaar wakker te houden.
Dus wat we vanaf toen deden is dat ze in de co-sleeper in onze slaapkamer op bed werd gelegd. Op het moment dat wij gingen slapen rolden we haar naar de woonkamer en sliep zij daar en hadden wij de woonkamer voor onszelf.
Toen ze uit de co-sleeper gegroeid was hebben we wieltjes onder een ledikant gemonteerd en zijn we zo verder gegaan.
Werkte voor ons prima, ze werd ook nooit wakker als we haar naar de woonkamer rolde. Nadeel was wel dat ik vroeg naar werk moet en zij dan ook direct wakker werd zodra ik mijn ontbijt ging maken.
Ik heb een vraagje over bevallen na een zwangerschap waarin je een SSRI hebt geslikt. Ik heb begrepen dat het ‘aangeraden wordt’ om in het ziekenhuis te bevallen en daar 12 uur te blijven ter controle. Is dit dan een medische indicatie of moet je het wel zelf betalen?
Voor de mensen bij wie het kindje bij hen op de slaapkamer sliep heb ik wat vragen (dingen die ik nu nog niet voor me zie).
Hoe doen jullie dat met verschonen snachts? Op bed of een commode in de slaapkamer of in de babykamer?
En slaapt jullie kindje overdag ook op jullie kamer? Wij hebben wel een babykamer maar ik wil deze snachts niet gebruiken want dan moet ik traplopen en ook best een gang door.
Ik heb al wel bedacht dat als de baby me wakker houdt ik de cosleeper wel de gang op kan rollen. Maar dat verschonen zie ik dus niet voor me.
Mijn enige voorbeeld in de omgeving is m’n zus en haar kindje heeft maar 3 nachten bij haar op de kamer geslapen (waar ze trouwens ook weer opmerkingen over kreeg, ook bij het cb).
Je moet het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. Dus zeker in de nacht zo weinig mogelijk je bed uit.
Wat ik deed was het verschoningskussen op bed leggen en dan de baby verschonen.
En wij deden het verschonen juist wel op de babykamer @Kusjessoldaat, zodat de andere ouder er niet wakker van zou worden. Alles kan, gewoon kijken wat bij jullie past tzt.
Wij hebben de commode bij ons op de kamer, maar we verschonen haar nu meestal gewoon op bed. Bij de oudste hadden we de commode wel op de babykamer en verschoonden we haar ook vaak op bed. Ik zou gewoon kijken wat je prettig en handig vindt, ik had ook geen zin om 's nachts met baby naar een andere kamer te lopen (en onze gang was maar heel kort haha). Zou het jezelf vooral zo makkelijk mogelijk maken!
Overdag slaapt de baby ook op onze kamer (we hebben maar twee slaapkamers).
Verschonen in de nacht was hier alleen echt in de kraamweek en dan legde we het aankleedkussen gewoon op bed. Overdag sliep onze baby beneden in de box in zijn babynestje, pas rond 4/5 maanden deed hij zijn slaapjes overdag ook boven. Je merkt echt vanzelf wel wat handig/fijn gaat zijn!
Verschonen deden wij vaak op ons eigen bed, maar als ze erg wakker was ook wel gewoon op de commode. Onze slaapkamers liggen naast elkaar dus dat was een kleine moeite.
Mijn dochter sliep overdag eerst ook in onze kamer, maar vanaf een maand of 2, toen ze makkelijk in slaap viel, ben ik haar overdag in haar eigen kamer gaan leggen. Dat ging zonder problemen bij ons, anders had ik het waarschijnlijk weer anders gedaan. Je merkt snel genoeg wat voor jullie werkt of juist niet
Gewoon doen wat voor jullie het meest handig is of wat jullie fijn vinden, zie nu dat de rest dat ook schrijft
Onze baby sliep tot 4 maanden op onze kamer en haar eigen kamer met commode zat ernaast. Daar verschoonden we haar en gaven we haar de fles. Ik ging juist goed op weinig rommel en dingen op vaste plekken lagen.
Mijn vriend loopt naar de commode om te verschonen, ik doe het op het aankleedkussen op ons bed.
Baby slaapt overdag op ons/ babynestje of box. Als ze wel dutjes in haar bed gaat doen, dan inderdaad gewoon in het ledikant op onze slaapkamer. Dit deed mijn zoontje ook, die tot hij 1 was bij ons op de kamer geslapen heeft.
Wij verschoonden haar gewoon op bed. Soms met aankleedkussen, en soms gewoon zo. Op een gegeven moment gingen we de nachtvoeding op haar kamer doen zodat de ander door kon slapen, en konden we haar op de commode verschonen.
Bij de oudste twee hadden wij de commode in de babykamer staan, maar verschoonden wij hen op ons bed. Nu heeft de baby geen eigen kamer tot wij gaan verhuizen en staat de commode bij ons op de kamer. Verschonen doen we nu wel op de commode. Overdag sliepen ze bij ons alledrie in het begin eigenlijk overal en nergens. Toen ze wel echt in hun bedje gingen slapen, sliepen ze bij ons op de kamer.
Onze beide kindjes verschoonden we na de kraamweek eigenlijk niet meer in de nacht… en zowel; dan op bed.
Overdag sliepen ze vooral in box of draagdoek of kinderwagen. Zeker E, want dan ging ik vaak met T naar de speeltuin oid, juist als zij moest slapen. Dan had hij effe 1:1 en kon zij in de kinderwagen tukken.
Pas tegen een half jaar deden ze soms een slaapje in een bedje. T nog wel later denk ik.
Ik voed(de) gewoon liggend in bed en T had heel erg de behoefte (heeft haha) om contact te houden in de nacht. Dus die sliep vaak verder aan de borst zegmaar. E daarentegen rolt zelf terug naar de co haha. Heel grappig gezicht .
Wij waren wel redelijk snel gewend aan de baby geluidjes overigens. Paar weken denk ik? En dan alleen nog wakker van de voedingssignalen geluidjes (op hand sabbelen, speen zoeken, etc).
En @Camper bedankt voor jullie antwoord en ervaring! Goed om vast rekening mee te houden. De verloskundige had gezegd over het bevallen in het ziekenhuis en blijven ter observatie. Ik vraag er donderdag nog wel even verder over na
Het verschonen in de nacht was na een paar weken wel voorbij, dus dit was eigenlijk niet zo’n issue. Maar bij ons had ze helemaal geen eigen kamer dus verschonen deden we op het bureau of op bed, we hadden ook geen commode namelijk
Als je niet op je bed wil verschonen kun je ook een simpele Malm van Ikea (die met 4 lades) op je slaapkamer zetten. Past precies een verschoonkussen op en is niet zo groot sls ‘echte’ commodes.
Hier verschonen we met drie maanden nog steeds in de nachten, anders lekt ze zeker nog wel door.
Die van ons wil niet meer liggen overdag, niet in de box of plat in het nestje ofzo. En op t verschoonkussen is het helemaal krijsen als je haar neerlegd. Ze wil perse op schoot of omhoog zitten in t nestje(die zetten we dan schuin tegen de bank-rugleuning) soms is ze best moe en dan moeten we echt eerst heer door haar huilbui heen helpen voor ze rust pakt en in slaap valt. En ik vind een half uurtje draagzak prima maar niet de hele dag haha. Op haar buik tummy time is ook drama.
Is dit ook weer een fase?