Tips, ervaringen & aanraders #6

Nee ik laat haar ook niet huilen hoor :slight_smile: en snachts ga ik er gewoon meerdere keren uit haha. Ik begon over “even laten huilen” omdat ze dat weleens zeggen dat je dat kan proberen. Maar nee, wij doen dat niet.
Zal het onderzoek eens lezen.

@Kusjessoldaat dank voor de tip. Ik heb indd monodose en de neusspray. Ik heb de zuiger nog niet in huis. Ga die wel halen ja, voor oudste dochter had ik ook een zuiger.
Ik had wel laatst in zo ‘n wij jonge ouders achtig blad gelezen bij zo’n column waarin iemand feiten of fabels checkt, dat er uit een onderzoek bleek dat babies waar de neus van uitgezogen werd niet eerder van hun neusverkoudheid af waren dan bij niet-zuigers. Dus ik dacht, niet nodig zo’n ding (beinvloedbaar much?!). Maar het lijkt me eigenlijk gewoon wel een opluchting voor baby, dus ga hem wel kopen.

@Keroppi @Polly haha oh oh. Ja verschrikkelijk hÚ dat ze met die tekst, wat dus een officiële ziekenhuis folder is, schijnbaar ouders zo onzeker kunnen maken. Het staat er ook echt zo van -dit zijn harde feiten!
Vooral het stukje dat je kind in een cyclus van oververmoeidheid raakt als je je kind oppakt en troost als hij gaat huilen in bed
 en omdat wij dat dus doen en ze soms oververmoeid gedrag laat zien dacht ik even dat ik alles fout deed.

Gelukkig was mijn eerste gevoel gewoon goed volgens jullie, en ik heb haar net weer lekker in slaap laten vallen op mij. Ze ligt nu in haar wiegje verder te slapen. Bedankt iedereen voor het geruststellen!

2 likes

Ik heb dit artikel ook gelezen van het zh, nu kan ik er gelukkig om lachen maar toen dacht ik bijna voor elk slaapje: oke hier komt ie, een forever verstoord slaapritme, het wordt erger, ze zal helemaal oververmoeid zijn

Alhoewel misschien heb ik mn dochter wel verpest, nu zegt ze elke avond, ik wil met julie slapen en wil ze nog 100 vragen stellen voordat ze in slaap valtđŸ€Ł

4 likes

Ik voedde de oudste met 1 jaar nog in slaap. Toen de borstvoeding stopte is zelf in slaap vallen wel even een strijd geweest met een paar nachten geen slaap voor mij maar sindsdien valt hij in eigen bed in slaap.
Bij de jongste heb ik meerdere keren te horen gekregen dat ik dat vast anders ging doen. Nee, waarom zou ik? Ik heb meer dan een jaar gemak gehad van het in slaap voeden en de oudste was daarna niet verpest.

3 likes

Haha die van mij ook! ‘Ik wil ook in het grote bed! Waarom moet ik alleen slapen?’ En dan steeds ‘mama mag ik nog één vraag stellen?’ En dan komt er weer iets volkomem randoms :laughing:

Ps ik heb mijn baby tot ze ongeveer 1 was in slaap gewiegd, anders ging ze gewoon niet slapen. Is allemaal goedgekomen hoor, ze viel daarna gewoon zelf in slaap.

4 likes

Ik voed mijn kind van 14 maanden ook nog in slaap. Dat is het meest fijne en ontspannende voor ons beide. Dan leg ik haar slapend weg. Mijn partner of mijn ouders kunnen haar gewoon zo in bed leggen en dan is er weinig strijd tot slapen (uitzonderingen daargelaten).

Als de borstvoeding ooit stopt zal het vast wel even een ding gaan worden, maar dit voelt vooralsnog het meest natuurlijke. Ik geloof ook niet dat je je kind zomaar verpest en hel en verdoemenis over je afroept.

Ik vind dat er op internet een hoop horror verhalen te lezen zijn en er ook wel eens “teveel” informatie is. Dat maakte mij zo afschuwelijk onzeker in het begin. Want je gaat toch informatie inwinnen.
Je eigen instinct en je eerste gevoel zijn eigenlijk altijd gewoon goed, maar het is best lastig om daarop te leren vertrouwen. Iedereen doet zijn best en iedereen zal wel eens fouten maken of het ook een keer minder goed inschatten allemaal. Maar al gaande leren we!

9 likes

We zijn nu op dag 2 met oefenen met zindelijk worden. En gaat best goed. Zit nu met het volgende: morgen gaat ze kdv. Zal ik haar dan met of zonder luier laten gaan? Persoonlijk denk ik nog wat te vroeg zonder, want veel afleiding daar en waarschijnlijk veel ongelukjes omdat we nog niet zo lang bezig zijn (ben dan bang dat het negatief voor dr wordt). Maar kan het dan weer voor verwarring zorgen? Ze wordt volgende maand 3.

Ben zelf van geen luier = geen luier meer. Maar moet eerlijk zeggen dat ik het expres in het hemelvaartsweekend had gepland en daardoor 5 dagen vrij was met hem thuis. Tuurlijk gaat het fout op het kdv maar als je geen fouten maakt kun je ook niks leren. De juf doet dit ook niet voor het eerst.

3 likes

Ja, alleen heb ik het niet echt gepland maar was ze er klaar voor haha. Maar ongelukjes zijn niet erg hoor. Maar zou het voor haar vervelend vinden als ze op de kdv steeds ongelukjes heeft door de vele afleiding en we nog kort aan de slag zijn. @Koda overleggen is idd een goede. Denk dat het ook wel zal meevallen met de verwarring en ze moeten inderdaad ook de tijd hebben.

3 likes

Ik zou even overleggen idd, maar het liefste wel doorzetten. Bij ons deden ze K. in het begin dan ieder uur even naar de wc laten gaan. En meer dan 1 setje extra schone kleding meegeven :wink:

Bij ons was k. thuis volledig zindelijk, zelfs in het zwembad of bad gaf ze aan te moeten en ging dan op potje/wc. Maar op het kdv kreeg ze qua poepen weer een terugval. Hoort er ook een beetje bij.

2 likes

Och, jouw post komt als geroepen. J. was vannacht enorm benauwd, zo zielig :pleading_face::pleading_face:. Vandaag dit gekocht en ik hoor haar nu niet meer. Ik hoop dat het hierbij blijft.

Kreeg van de assistente het advies om luuf (/luuv?) Te smeren, maar de mevrouw van de drogist zei dat dat pas vanaf 6 maanden mag. Heb nu pecto balm gekregen

2 likes

Het kan meevallen omdat je partner en ouders haar wel wakker weg kunnen leggen.
Dat das bij ons niet het geval, alleen wandelen of fietsen werkte en dat is voor snachts niet heel handig. Maar ook dat is helemaal goed gekomen.

Ik vond dit artikel echt heel fijn om te lezen. Ook wat ze over oei ik groei zeggen. Sindsdien volg ik veel meer m’n gevoel en naar hoe het voor ons werkt.
Ik vind slapend wegleggen prima werken, m’n moeder is fan van troosten in bed. Nouja als zij dat wil doen helemaal prima. Linksom of rechtsom hebben we allebei even snel een slapend kind.

@croky mijn moeder werkt in het ziekenhuis en zei dat die zoutspoeling echt een kwart ofzo van de opnames vermindert als ouders dat gewoon tijdig gebruiken. Maarja dat is ook haar gevoel hoor, niks onderlegds.

@Howth oh wat fijn zeg! En jij mag wel luuf op je borst smeren en haar daarna op je leggen hé!

4 likes

Heeft iemand hier een Mutsy Igo (uit 2016/2016 oid) of een Joolz Day 1? Ik ben benieuwd of het zitje goed verstelbaar is en de wagen makkelijk in te klappen met zitje er op.

Ik heb een mutsy evo uit 2015 maar word helemaal gekkkk van het zitje (verstellen is een ramp en frame inklappen met zitje er op ook) en zoek een goedkope tweedehands kinderwagen (max 100 euro) die je ook met zitje een beetje fatsoenlijk in een uit kunt klappen en waarvan zitje dus goed verstelbaar is.

Ik heb een oude igo (geen idee welk jaar). Je kan het zitjes heel makkelijk inklappen met de wagen mee. Kan wel alleen met het zitje naar voren gericht. Als je de grote boodschappenmand als accesoire hebt moet je die er ook eerst afhalen voor je hem kan inklappen.

Wat bedoel je met verstellen?

2 likes

Thanks! Met verstellen bedoel ik de rugleuning van het zitje instellen op zitten-half liggen-liggen. Bij de Evo gaat dat zo onhandig en moet ik heel lomp doen en zit de rugleuning steeds scheef etc

Dat vind ik prima, zolang het verstellen an sich makkelijk gaat. En het frame inklappen met het zitje er op is ook goed te doen?

Oh ja dat gaat makkelijk bij de igo. Maar hij kan niet volledig liggend naar achteren. Ik vind wel dat m’n zoontje altijd heel onderuit gezakt zit in de wagen. Je kan het voetenplankje niet in hoogte verstellen.

1 like

Als het ernaar uitziet dat het kindje langer in het ziekenhuis moet blijven ofzo, dan kun je misschien iets kleins voor het kindje sturen en iets van snacks ofzo voor je vriendin die ze kan mee nemen naar het ziekenhuis.
Of een thuisbezorgd bon zodat ze eten kan bestellen.
En als je zelf langs gaat met een pan soep of verse maaltijd, of juist eten dat ze kan invriezen (lasagne, curry dat soort dingen) dan zal ze dat vast ook heel fijn vinden.
Ziekenhuis eten is namelijk meestal best wel matig :sweat_smile: en als ze af en toe thuis gaat eten dan is de misschien niet in de mood om te koken of heeft ze er geen puf voor.

3 likes

Bedenk me nu dat het inklappen ook best moeizaam ging met onze igo in het begin (hadden al twee kindjes in gezeten). We hebben toen alle scharnieren ingespoten met WD40 en toen liep het weer als een zonnetje. Zou je ook nog kunnen proberen.

2 likes

Er zijn al veel goeie tips gekregen. Misschien een fijn voorleesboek?

1 like