Ik krijg nogal veel reclame van slaapcoaches, kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb een digitale slaapgids (van een bekend instagramaccount) gekocht. Hierbij een review. 
Allereerst: Er staan precies nul bronnen in! Nul!
Maar wel:
-
“…zodat je ervoor kunt zorgen dat de baby niet aan de borst in slaap valt…”
-
Routines voor baby’s vanaf 0 weken oud. Ergo: voeden op de klok. Ik tel zeven voedingen tussen 07.00-22.00 waarvan ook nog twee keer twee zgn. deelvoedingen. Dan verdeel je een voeding over twee momenten, bijv. 14.00 en 15.00. Hoe je dat icm borstvoeding zou moeten doen, beschrijven ze niet.
-
Wel benoemen ze dat je, als je een borstvoeding gaat afbouwen, elke keer een minuut korter kan voeden. Ook hierbij denk ik: hoe dan en waarom?
-
Ze raden aan om met vier maanden te beginnen met gepureerde groentehapjes, fruit pas later omdat dat door experts wordt aangeraden. Welke experts dat waar zeggen, wordt niet vermeld.
Nou ja, en dan wat info over regelmaat en voorspelbaarheid waar ik me wel in kan vinden, maar die ook vrij basic zijn. De wakkertijden kende ik van de opvang en vind ik wel een fijne leidraad, maar ik vind het ook hierbij jammer dat ze geen bronnen vermelden maar wel vrij starre schema’s aanraden.
Ik schrok vooral van de desinformatie die ze geven over borstvoeding en de adviezen die borstvoedingsondermijnend kunnen zijn. Of je nou fles- en/of borstvoeding geeft, ik vind wel dat je goed geïnformeerd moet worden over heel normaal babygedrag in de eerste weken (vaak willen drinken, clusteren, regeldagen).
Misschien dat ik maar eens een mailtje ga sturen om te vragen of ze hun adviezen en schema’s ook kunnen onderbouwen anders dan “onze ervaring is dat…”. Bij een groots onderwerp als slapen, voeding en huilen in de eerste levensjaren verwacht ik namelijk meer evidentie dan alleen een best practice. Ik denk dat ik het antwoord echter wel weet.