Tips, ervaringen & aanraders #6

Ik krijg op insta een add van " peanut" krijtjes. Heeft iemand deze en bevallen deze?

1 like

Ze is 1,5. Ze heeft wel eens zo’n reddingsvest aan op de boot van mijn schoonouders dus het is niet onbekend. We zijn met 6 volwassenen en 2 kinderen (mijn dochter en nichtje van bijna 3) dus dat scheelt wel. En goede tip om inderdaad iemand persoonlijk te vragen om op te letten!

1 like

Die van mij ook :slightly_frowning_face:! Je hebt verder niets aan mijn reactie want ik weet ook niet zo goed wat ik er aan moest doen (behalve nog luchtiger kleden).
Ik zal blij zijn als dit warme weer voorbij is, echt niet leuk met zo’n kleintje…

1 like

Mijn zoontje had het ook een tijdje. Ik zet een wekker na 10 min, dan ging ik terug om hem een aaitje te geven en dan weer 10 min etc. Zet wel altijd het babyfoon muziekje aan. En soms moet je wel eens 4x terug en soms niet haha.
Eruit halen was bij ons geen optie dan ging ie alleen maar klieren. Zelfde met erbij blijven dan zat hij alleen aandacht te trekken.

2 likes

Wij hebben deze fase met R. ook net gehad en idd in de middag geen probleem, maar 's avonds… Mijn tip is iig waar je ook voor consequent blijven en allebei hetzelfde doen. Mijn man hoorde ik dan door de babyfoon op het aankleedkussen al zeggen “wil je nog even mee naar beneden” als ze dan al begon. En bij hem was het altijd veel meer drama en gedoe als hij haar naar bed bracht, ze wist gewoon dat ze bij hem het voor elkaar kreeg. En in het begin was dan 10 minuten even op de bank zitten en wat water drinken genoeg, maar al snel niet meer.

Hier werkte steeds hetzelfde doen het beste en dan ook doorpakken. Dus na boekje lezen deden we vaak nog een liedje zingen al lopend op de arm en dan begon ze vaak al wat te protesteren, maar dan dus niet toegeven en toch in bed leggen. Eventueel nog een keer terug neerleggen en dan weg lopen. Lieten haar dan max 10-15min huilen en merendeel vd tijd sliep ze dan daarna. Natuurlijk wel op letten hoe ze huilt: is het echt drama ik ben boos want krijg mijn zin niet of echt verdriet en is er wat anders. Verder op de kamer blijven, ik ben wel eens met haar in de stoel gaan zitten en dan duurt het ook echt wel ff tot ze zich overgaf, maar het is bedtijd, je bent hartstikke moe en we gaan niet meer naar beneden toe.

En wat hier ook wel werkte was het middagslaapje iets inperken, ze sliep nog rustig 2-3 uur en dat was gewoon net te lang. Inmiddels is ze 20 maanden en heeft ze al 2 dagen op rij geen middagdutje gedaan, echt nog niet aan toe :sob:

1 like

Ah balen. Hier idd ook weinig nog luchtiger te kleden… hele tijd schaduw, alleen dan wellicht te warm gehad in de wagen? Het is ook zo’n warm kind, altijd meteen kleffe haartjes enzo.
Vind het echt zielig en trek het me meteen aan alsof ik iets fout gedaan heb. Morgen laatste dag echt heet hier, zitten we in de airco in de camper & op de camping waar we morgen aankomen zit een zwembad. Dus maar weer extra afkoelen dan.
Jij ook nog succes!

2 likes

Ik krijg nogal veel reclame van slaapcoaches, kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb een digitale slaapgids (van een bekend instagramaccount) gekocht. Hierbij een review. :sob:

Allereerst: Er staan precies nul bronnen in! Nul!

Maar wel:

  • “…zodat je ervoor kunt zorgen dat de baby niet aan de borst in slaap valt…”

  • Routines voor baby’s vanaf 0 weken oud. Ergo: voeden op de klok. Ik tel zeven voedingen tussen 07.00-22.00 waarvan ook nog twee keer twee zgn. deelvoedingen. Dan verdeel je een voeding over twee momenten, bijv. 14.00 en 15.00. Hoe je dat icm borstvoeding zou moeten doen, beschrijven ze niet.

  • Wel benoemen ze dat je, als je een borstvoeding gaat afbouwen, elke keer een minuut korter kan voeden. Ook hierbij denk ik: hoe dan en waarom?

  • Ze raden aan om met vier maanden te beginnen met gepureerde groentehapjes, fruit pas later omdat dat door experts wordt aangeraden. Welke experts dat waar zeggen, wordt niet vermeld.

Nou ja, en dan wat info over regelmaat en voorspelbaarheid waar ik me wel in kan vinden, maar die ook vrij basic zijn. De wakkertijden kende ik van de opvang en vind ik wel een fijne leidraad, maar ik vind het ook hierbij jammer dat ze geen bronnen vermelden maar wel vrij starre schema’s aanraden.
Ik schrok vooral van de desinformatie die ze geven over borstvoeding en de adviezen die borstvoedingsondermijnend kunnen zijn. Of je nou fles- en/of borstvoeding geeft, ik vind wel dat je goed geïnformeerd moet worden over heel normaal babygedrag in de eerste weken (vaak willen drinken, clusteren, regeldagen).

Misschien dat ik maar eens een mailtje ga sturen om te vragen of ze hun adviezen en schema’s ook kunnen onderbouwen anders dan “onze ervaring is dat…”. Bij een groots onderwerp als slapen, voeding en huilen in de eerste levensjaren verwacht ik namelijk meer evidentie dan alleen een best practice. Ik denk dat ik het antwoord echter wel weet.

6 likes

Haha dank voor je review! Ik krijg ook mega veel reclame van verschillende slaapcoaches, en ook al wel eens overwogen een slaapgids af te nemen …
Sowieso schieten er coaching businesses als paddestoelen uit de grond rondom zwangerschap, geboorte en de babytijd. Speelt wel lekker in op de onzekerheid als zwangere of kersverse moeder. Ondanks dat ik prima zelf kan nadenken en ik voor de tweede keer de babytijd meemaak, besluipt me toch soms een soort gevoel van FOMO (straks rommelen we maar wat aan en heeft zo’n slaapgids het antwoord gewoon paraat :joy:).

2 likes

Sowieso. Zus van een vriendin van mij is sinds 1,5 jaar ofzo ook slaapcoach en sinds 9 maanden zelf moeder… en raad eens; ook bij hun is het met fases drama met slapen en mega zoeken.

6 likes

Ja, dat vind ik dus ook zo bizar van die slaapcoaches, dat ze pretenderen “het antwoord” te hebben. Want er is niet 1 antwoord bij baby’s, alleen een strategie die je kan toepassen, in de hoop dat het helpt :sweat_smile:

1 like

Herkenbaar, maar bij ons is het verlatingsangst en dan helpt knuffelen dus wel goed.

Is ze wel moe? Ik heb verder geen tips behalve inderdaad consistent blijven, wat je ook doet.

2 likes

Ik zag deze tip op insta voorbij komen, een klein peuteropblaasbadje voor €2,99. Misschien dat iemand er nog iets aan heeft!

4 likes

Herkent iemand dit ding? Of iets soortgelijks :sweat_smile:

1 like

Thanks nice :pray:
Denk niet te krijgen in nederland :sweat_smile:

Wij hebben deze (voor 6 euro gekocht, dus ook al heel goedkoop) nemen hem mee voor vakantie en bij m’n ouders hebben we er ook 1. Daar hebben ze ook van die baby ballenbak ballen erbij! Aanrader

2 likes

Heeft iemand een tip voor een bedhekje voor ons bed? Onze zoon van 11 maanden ligt soms bij ons en zou lekkerder slapen als hij niet uit bed kan rollen.

1 like

Wij hebben deze Bekijk Baninni Houten Bedhek 130 cm Rocco Zwart op: Baninni Houten Bedhek 130 cm Rocco Zwart | bol.com , ik wilde per se een houten zwarte want dat past mooier bij ons bed en de ladekast die in onze kamer staat. En daar was de keuze eigenlijk op gebaseerd haha. (Zie dat deze nu niet leverbaar is, maar heb even de link uit mn bolaccount gekopieerd voor de beeldvorming)

Gekocht toen de oudste paar maanden was en begon te rollen als ze snachts naast me bleef liggen na een voeding en inmiddels dus bijna 3 jaar in gebruik. Wij hebben een best dik matras maar de hoogte is echt prima, als de oudste bij ons in bed kruipt gaat ze het liefste tussen mij en dat hekje liggen en dat gaat ook nog goed.

Ons bed heeft een elektrisch verstelbare latenbodem en dat lukt gewoon ermee, hij kan alleen niet helemaal omhoog als het hekje aan de hoofdzijdekant van het bed zit, maar wel ver genoeg voor tv kijken of om geen last van maagzuur te hebben.

1 like

Bedankt voor de tip! Die is wel mooi inderdaad! Zag tot nu toe alleen stalen of van stof.

Ik had een opblaasbare bedrand gekocht voor de vakantie. Miscchien handig als je niet constant een hekje aan je bed wilt? Opblaasbaar bedrand

3 likes

Ziet er ook handig uit. En wat vriendelijker geprijst ook