Tips, ervaringen & aanraders #7

Ons dochtertje sliep redelijk door (om 7 uur op bed, volgende ochtend 7 uur wakker). Tussendoor kwam ze 3 keer voor de voeding maar ze sliep daarna gauw door en ik ook. Nu is het standaard om half 2 wakker worden. En dan tot tot 6 uur volhouden en diep in slaap vallen.

Ze komt ook veel vaker voor haar voeding.

Normaal gaan we met haar naar beneden maar vannacht ben ik gewoon op de eerste verdieping gebleven en heb ik een uur rondgelopen eer ze weer in slaap viel.

1 like

Zou je haar tijdelijk weer kunnen inbakeren of is ze al aan het rollen? Rolt ze ook om onder het lakentje? Als ze dat niet doet, zou je dat kunnen proberen zodat ze daar iig niet wakker van wordt.

Ze gaat om 5u de nacht al in, hoe laat wordt ze dan wakker? Is het mogelijk om de bedtijd te rekken tot 6 of redt ze dat niet als ze overdag slecht slaapt?

Ik herken het dat het superzwaar is als het met jezelf niet best gaat. Sterkte!

3 likes

Mijn baby kan met 7 maanden nog steeds niet met losse armen. Ik doe het laken er strak over en prop vaak iets bovenin zodat ze de armen niet naar boven kan doen. En de armpjes houd ik vaak even vast tot ze in slaap valt.
Heb tot 5/5,5 maand wel ingebakerd en daarna soms nog in lastige periodes. Wordt soms echt gek van die armen :sweat_smile: Ook bij wiegen moet ik ze echt vasthouden. Het wordt hier ook erger als er tanden doorkomen, zou bij jullie nu ook kunnen toch? Toen sliep ze ook slechter.

Ik vind zelf huckleberry wel fijn voor wat advies in wakkertijden en bedtijd. Heb een maand cadeau gehad en net 1 maand betaald om weer even wat richtlijnen te hebben. Misschien is dat nog wat?

4 likes

Inbakeren doe ik liever niet, vandaar dat in het Nunki-dekentje had. Ze rolt ook al, inderdaad. Dus dat is helaas geen optie. En we zouden dan later weer af moeten bouwen.

Bedtijd rekken lukt niet, want als ze moe is is ze MOE. Als ik haar dan niet direct naar bed breng is de boel in de war. Vandaag had ze om 16.15 nog even geslapen in de wandelwagen, maar toch wilde ze 17.00 weer naar bed bijvoorbeeld. Ik heb er wel eens naar gekeken om haar dan na 45 minuten wakker te maken, maar ze slaapt dan echt heel diep. Ik denk daarom niet dat ik dat zelf kan veranderen, maar dat we even moeten afwachten totdat het vanzelf verandert. Het is dan ook niet zo gek dat ze 5 uur (en daarvoor een keer) al wakker wordt, maar ik dacht als het niet lukt om de avond te veranderen kunnen we misschien nog wel verschuiven door de dag later te beginnen. Maar dat zal helemaal wel onmogelijk zijn, haha.

@Howth Oh, wat pittig. Ze is dan wakker van half 2 tot 6 begrijp ik? Respect hoor, dat lijkt me echt zwaar! Ik probeer altijd met haar op de slaapkamer te blijven, die ik ook donker laat. Ik merk dan dat ze wel sneller weer in slaap valt. Maar dat moet wel kunnen i.v.m. partner, natuurlijk.

@Huismus Oh, haha :sweat_smile: Ze is echt sterk en krijgt haar armpjes nu dus ook los (dubbele drukknoopjes). Dan zou ik misschien zo’n Bundi slaapzakje moeten kopen, maar die is zo dun en zelfs met een winterslaapzak heeft ze nog haar eigen kleding eronder en een laken Ă©n een deken met TOG 3 eroverheen. Ik zou zelf misschien ritsjes kunnen maken op onze slaapzakken, bedenk ik me nu. Maar ik wil er eigenlijk ook gewoon doorheen en dat ze ook slaapt met losse armpjes. Maar misschien is het wel veel omdat nu allemaal tegelijk te willen.
Over Huckleberry: Ik denk dat we het qua wakkertijden wel onder de knie hebben. Het was steeds 2 uur en nu is het dus steeds ongeveer 1,5 uur. Ze slaapt ook korter, dus het zijn nu weer meer slaapjes (als het lukt om in slaap te vallen, wat nu dus vaak niet het geval is). Of is de informatie uitgebreider dan alleen het vinden van de wakkertijd?
En qua tanden: Ik spiek soms wel even, maar kan nog niks ontdekken!

2 likes

Ja echt wakker inderdaad.

Over Huckleberry: ik gebruik het ook om gewoon een beetje houvast te hebben. Toen met die gratis 14 dagen kreeg ik steeds een melding dat haar “sweet spot” over x minuten was. Dan kon je het kindje al voorbereiden op het slapen. Elke nieuwe maand krijg je ook een voorbeeldschema te zien en informatie over wakkertijden. Ik vind het ook een fijne app.

Mijn dochtertje slaat zichzelf trouwens ook vaak wakker en ze moet altijd alles voelen en aanraken. In de reiswieg, maxicosi en cosleeper gaat haar hand altijd omhoog. Herkenbare leed dus😅

2 likes

Ik hoop dat dat snel voorbij is voor jou! Is het al lang zo?

Het is ook wel schattig dat aanraken, dan zie je weer zo’n vingertje ergens bovenuit komen. Maar als ze willen slapen aub even niet haha

Hmm, nou ik zal wel eens even kijken. Misschien zie ik toch wat over het hoofd. Lekker tegenstrijdig met mijn vraag, maar ik probeer tegelijkertijd wat los te komen van adviezen en dingen die ‘horen’ (volgens bijv het cb). Ik vind dat best een strijd, maar dat komt ook (wederom) omdat ik niet mijn beste en meest zelfverzekerde zelf ben momenteel. Soms kan informatie me juist helpen om je gevoel te volgen (bijv. de insta van The Gentle Kidd) en soms maakt het me juist weer in de war. Zal er even over nadenken!

4 likes

En dutjes overdag op haar zij of buik proberen? Dan hebben ze sowieso minder last van wapperende armen, wie weet helpt dat met langer slapen? Of misschien rolt ze zelf wel op haar buik als je haar ‘los’ in bed legt, mijn oudste deed dat iig met die leeftijd.

Is ze 's avonds misschien wat langer wakker te houden met een groente- of fruithapje?

3 likes

Je kan er zo onzeker van worden, hĂš.

Slaapt ze wel door als je na verloop van tijd haar armpjes losmaakt of maakt dat teveel geluid? Verder geen tips maar ik hoop dat er een gouden tussen zit waar je wat aan hebt!

3 likes

Ik ben meer van me neerleggen bj wat mijn baby nodig heeft, dus ik heb nooit geprobeerd met losse armen. Ik ga er vanuit dat het vanzelf wel eens over zal gaan, haha. Schiet nog niet echt op alleen. Nu slaat ze de speen uit haar mond en gaat ze hijgen tot hij er weer in zit. Ga er ook maar vanuit dat dat ooit wel iver gaat :sweat_smile:
Maar ik zou dus lekker de armpjes van de slaapzak vastnaaien (vertelde de leidster op de opvang, dat ze dat bij haar kind deed).

Huckleberry vind ik idd fijn voor de richtlijnen. Zeker geen heilige graal, want hun wakkertijden waren nu bv bijna 3 uur. Dat kan mijn baby echt niet. Maar ik zat wat te hannesen met de dutjes (want ze ging van 4 naar 3, maar dan kwam de avondslaap weer rot uit) en rekte de wakkertijd toen wat op tot 2+ uur ipv 1,5 en dat werkte wel goed. Had ik anders niet snel gedaan. En er zit nu wel neer regelmaat in. De meeste dagen slaapt ze wel rond dezelfde tijden. Maar dat komt meer door de leeftijd dan die app denk ik, maar het heeft wel even geholpen als houvast. En die sweetspot klopt vaak wel goed (als ik eenmaal doorheb hoelang ze echt wakker kan zijn en dat aanpas).
Maar het wordt echt wel weet beter. Het is alleen zo vermoeiend allemaal als ze niet slapen en je het gewoon goed wilt doen.

2 likes

Ik durf op de zij en buik niet zo goed. Doordat ze veel overstrekte (en nog steeds wel wat) heeft ze nog niet helemaal de juiste motoriek. Hapjes begin ik binnenkort mee! Wie weet kan dat wat zijn, houd het in gedachten!

@Howth Als ze nog wakker is, bedoel je? De keren dat ik dat probeerde niet. Als ze slaapt en haar armpjes komen los, wordt ze ook wakker.

@Huismus Ah, oke. Ik dacht dat het sowieso beter was rond deze tijd i.v.m. omrollen om de armpjes los te doen. Maar dat is dus niet zo? Bedankt voor je verdere uitleg!

1 like

Denk dat dat per kind verschilt. Maar die van mij rolt zich in bed nooit om en daar buiten pas sinds een maand ofzo. Maar met een strak laken erover kunnen ze ook niet meer rollen. Tenzij ze eerst alles lostrekken :crazy_face:

1 like

Toevallig iemand hier die in het tijdelijke Nijntje Museum geweest is en ooit op de normale locatie en het dus kan vergelijken?
Is het op de tijdelijk locatie minder leuk en/of uitgebreid?

Ik wil heel graag gaan, maar woon niet om de hoek. Twijfel of ik niet beter kan wachten tot de nieuwe locatie open is.

2 likes

Ik ben echt laaang geleden op de vaste locatie geweest en ik ga toevallig volgend weekend voor de tweede keer weer naar de tijdelijke locatie. Ik kan het niet echt vergelijken want die eerste keer was ik maar heel kort en zonder kind. De tijdelijke locatie is misschien minder mooi voor volwassenen, maar mijn kind vond het echt superleuk. Er is heel veel te doen, een hele treinbaan, een leeshoekje. Ik was toen mijn kind net anderhalf was en pas net kon lopen en zelfs toen was het echt al heel leuk voor hem. De winkel is ook superleuk, ik ging met veel te veel boekjes weg haha.

2 likes

Super! Al vind ik het nog steeds bizar dat er 15 euro verschil is tussen Ditzo en ASR haha, ik heb ook voor Ditzo gekozen (maar dan ZorgBewust, voor ook fysio). Maar ik ben bijna bang dat ik iets mis dat het zoveel goedkoper is.

1 like

Wij gaan dit weekend naar de tijdelijke.
De oude was echt super leuk! Maar kan je pas na zondag vertellen of deze net zo leuk is haha

3 likes

Ohh ben benieuwd naar je ervaringen! Wil je het laten weten?

@Nefertiti
Dat klinkt zeker leuk! En wat je zegt is waar natuurlijk, voor die kleintjes maakt het allemaal niets uit.
Die winkel ben ik ook echt bang voor haha. Vast teveel leuke dingen!

1 like

Nee precies. Het is ook echt heel groot en omdat je moet reserveren is het ook niet bizar druk ofzo.

1 like

Misschien een domme vraag dit, maar ik heb bij de eerste een keizersnede gehad vanwege stuitligging. Wij hopen volgend jaar voor een tweede kindje te gaan. Ik moet alleen vanwege de eerste keizersnede bij de tweede sowieso in het ziekenhuis bevallen, maar heb ik dan een medische indicatie en vervalt dan sowieso de eigen bijdrage voor het bevallen in het ziekenhuis? Ik twijfel namelijk of ik me dan wel aanvullend moet verzekeren.

Ja je bevalt dan medisch met hulp vh ziekenhuispersoneel. Als je poliklinisch bevalt beval je in 't ziekenhuis met hulp van je verloskundige en dan kost 't dus geld.

1 like

Ah top, thanks allebei!

2 likes