Tips, ervaringen & aanraders #7

Washandje voor de ogen, hoofd helemaal achterover. Of evt zo’n rand kopen die je over haar voorhoofd doet waardoor het water er overheen loopt

1 like

Geen wasbare billendoekjes geloof ik, maar ik heb doekjes van Imse Wimse en die zijn zo lekker zacht. Ook als je ze op 60 wast. Goed absoberend ook. Zijn erg prettig in gebruik. Wel duur.

https://www.ecomondo.nl/winkel/wasbare-doekjes-imsevimse/

2 likes

Ik heb van cheeky wipes de premium eco ofzo en de gewone, premium zijn oké zacht, de andere niet.
Nou is alles zacht zodra het vochtig is dus werkt prima hier. Maar dan weet je welke je niet hoeft te kopen. (we hebben trouwens ook geen droger dus dat zal ook niet helpen)

1 like

Ik heb die van de Billenboetiek. De ene kant is glad, de andere kant een soort badstof. Ze zijn gemaakt van restjes stof uit een ander productieproces en blijven mooi in de was.

2 likes

Ja, +1 @Kaasvlinder, flanelkatoen is zulk fijn spul voor vieze toeten en billen!

2 likes

Wat een leuke printjes!

Wij hebben de big little feelings cursus gekocht (is ook een insta van). Het hielp ons vooral omdat het filmpjes zijn en er herkenbare situaties geschetst werden en oplossingen :).

Wat bij ons goed werkt zijn keuzes geven (de groene slabber of de gele slabber, wil je zelf nog een hapje in je mond doen of moet ik je helpen, wil je je laarzen aan of je groene schoenen).

En ook de “eerst” “dan” tactiek, ik verbaas me er nog iedere keer over dat het werkt bij mijn peuter. Je zegt dus gewoon wat er gaat gebeuren, eerst op het potje dan naar buiten (i.p.v. “als” “dan” als je op het potje gaat dan gaan we daarna naar buiten).

En soms werkt er helemaal niets, dan is ie bijv. gewoon op aan het einde van de dag en gaat ie wat vroeger naar bed of laten we hem maar met z’n snottebellen rondlopen.

4 likes

Ik herken dit wel van mijn dochter. Ook 2,5 toen baby erbij kwam. Ze is nu half jaar later wat relaxter. Nog wel vervelend soms, maar over algemeen handelbaarder.
Denk dat het ook verwerking is, baby erbij. Niet meer de enige zijn.
Verschonen was hier ook een strijd en ik zei bv waarom het moet: anders krijg je rode billen en dan moet creme (vond ze vreselijk) dan mocht het wel. Of ik liet haar gewoon even dan kwam ze wel zelf aanzetten.
Even met haar 1 op 1 aandacht werkte ook goed. En ben strenger geworden. Geen eindeloze waarschuwingen meer. Als ik zeg nog 1 keer anders doe ik het weg. En ze doet het weer dan doe ik het ook echt weg. Eerder niet ivm geen zin drama daarna.
Dan maar even huilen maar keer erna was haar reactie niet zo groot.
Big little feelings had hier wat insta stories toen over, ik weet niet of die in hun hoogtepunten zit.

4 likes

Welke zonnebrand gebruiken jullie voor de baby?

2 likes

Kruidvat kids. Is goedkoop en werkt goed. Geeft op witte kleding soms wel een beetje gele vlekken.

1 like

Biodermal 50 kids, maar een keer in een aanbieding gekocht na de zomer.

1 like

Geen witte waas? Brand deze aan kinderogen?

De non-profit zonnebrand van Jetske Ultee.

2 likes

Hoe vallen de babykleren van de H&M vinden jullie? Baby heeft nu vooral Hema en Zeeman (ter vergelijking).

Eerder groot, maar vind Hema nog groter vallen.

1 like

Over het algemeen groot. Maar om het makkelijk te maken heb ik ook wel eens items gehad die dan weer kleiner vallen. Maarja dat heb ik bij zeeman en hema ook :upside_down_face: snap echt niet dat de maatvoering binnen 1 merk niet eens gelijk kan zijn.

2 likes

@Suikerklontje en @Mimosa thanks! Houd ik daar rekening mee.

Late reactie, maar ik wilde toch gewoon even een blijk van herkenning geven. Ik herken wat je beschrijft. De tips van Littlebigfeelings probeer ik regelmatig toe te passen, maar dat lukt niet altijd (kalm en consequent blijven). Je laatste zin voel ik ook zo: ik vind het ook best zwaar (terwijl ik mijn kind uiteraard heel graag zie) en ben bang dat ie dat voelt en zich daardoor ongewenst voelt ofzo.

1 like

In mijn ervaring de broeken kort en de truien breed. (Voor mijn lang dun kind echt niet passend). De rompers hebben ook zo’n brede halsopening dat ik ze te koud vond in de winter

3 likes

Bedankt voor alle lieve reacties op mijn opvoedvraag! Het is ook lastig allemaal. Fijn om te lezen dat het herkenbaar is voor sommigen!

@Ovenschaal ik ga die boeken eens opzoeken! En goede tip van het wekkertje bijvoorbeeld. Ik tel wel vaak zelf af, maar dit is misschien concreter voor haar. En wat voor consequentie hang je er dan b.v. aan vast? Een heikel punt is bij ons bijvoorbeeld altijd de avond met verschonen, pyjama aantrekken en tandenpoetsen. Daar zijn we zo een halfuur mee bezig terwijl het in 5 minuten gedaan kan zijn. Vaak waarschuw ik dan duizend keer dat we geen boekje meer gaan lezen als ze niet opschiet, maar eindstand lezen we toch altijd wel een boekje omdat ik anders weer bang ben dat ik het avondritueel (wat eiiiindelijk sinds een paar weken goed verloopt - in de zin van direct gaan slapen zodra ze in bed ligt) verknal omdat ze heel boos of verdrietig wordt. Maar misschien moet ik minder willen pleasen daarin.

@jojo zelfde vraag voor jou eigenlijk wat betreft de consequenties haha, als je die wilt beantwoorden natuurlijk.

@Missflipgloss dank je! Ben niet erg into podcasts maar maak graag een uitzondering!

@Cleopatra dank je! Keuzes geven probeer ik inderdaad altijd te doen, dat werkt inderdaad wel. Goede tip van “eerst-dan”, ga ik proberen!

@Lichtknopje ja ik moet denk ik ook consequenter zijn en minder willen pleasen! Dan maar even drama inderdaad.

1 like