Tips, ervaringen & aanraders #8

Mijn zoontje is vooral druk met stapelbakjes en een klein gietertje. Zat in een pakket.

3 likes

Thanks @Calypso @Fotorolletje @Krekel

——

Mijn zoontje is 4 maanden en slaapt bijzonder slecht plotseling. Vermoedelijk de slaapregressie, maar slaapt bijna alleen in mijn armen op het moment. Wilt in slaap gewiegd worden en is moeizaam weg te leggen. Slaapjes zijn vaak net te kort (half uur). Snachts zijn we soms 2 uur bezig met hem in slaap krijgen/wegleggen. Ik ben gesloopt en heb snachts het idee echt gek te worden. Ik hou me vast aan dat het tijdelijk is, maar hoop nog op iets wat helpt. Bij de opvang moet ie eigenlijk zelfstandig in slaap vallen, dat kan hij dus al helemaal niet nu dus daar maak ik me ook wel zorgen over.

Is dit herkenbaar en heeft er iemand nog een tip?

1 like

Dochter kan dus tegenwoordig zelf haar slaapzak uit doen. Ze draait nog heel veel in bed (ledikant). Toch maar overstappen op een deken? En dan met of zonder kussen? Ze is bijna 2.

2 likes

Heel herkenbaar. Bij ons ging het op de opvang wel goed, zoveel indrukken natuurlijk. De leidsters wiegden wel even, het was echt niet dat ze hem wegdeden en lieten huilen.

En de vier maanden slaapregressie duurde bij ons vrij lang, maar toen het over was sliep hij ook meteen heel goed. Bij ons werkte het goed om 's nachts in shifts te werken, waardoor je allebei wel een lange tijd kunt slapen. Het betekent wel dat er eentje vroeg op bed ligt, maar ik vond dat niet erg.

4 likes

Gelukkig. Hoop dat het hier op de opvang een beetje hetzelfde gaat. Zag net in het verslag dat hij anderhalf uur heeft geslapen (wat hij thuis dus niet doet).
Ik ben vooral daar bang voor, dat ze hem laten huilen. Ik ben totaal niet van het laten huilen of slaaptraining namelijk. Twijfel soms daarin wel of we toch niet moeten slaaptrainen.

Goede tip van de shifts. Ik denk dat we dat maar moeten gaan doen, want dit is niet houdbaar meer.

1 like

Ik zou vragen wat ze doen voor het in slaap krijgen en dat jullie er thuis moeite mee hebben. Dat is echt niet raar rond deze leeftijd en misschien leer je er iets van. Maar ik vind slaaptrainen met vier maanden heel vroeg. Bij ons is het bijvoorbeeld ook goedgekomen zonder slaaptrainen. Wel met zes maanden pas, dat was namelijk toen we net wilden beginnen met ‘slaaptrainen’ (volgens dat Slaap! boek, dus niet laten huilen).

3 likes

@Nefertiti
Ze helpen m een beetje in slaap, aaien enzo. Tijd om te wiegen hebben ze niet.

Slaaptrainen wil ik ook helemaal niet, voelt totaal niet goed en ik ben overtuigd dat ze wel goed gaan slapen uiteindelijk. Het is vooral angst dat hij zo overstuur raakt daar en ze te weinig tijd hebben om te troosten, daar breekt m’n hart van. Maar dit zijn misschien vooral horrorbeelden in mijn hoofd :’)
Fijn om te horen dat het bij jullie met 6 maanden goed ging. Dat is te overzien, hopelijk doet mijn zoontje dat ook!

3 likes

Ik hoop het ook voor jullie. Ik snap ook dat het heel eindeloos voelt als je er middenin zit. Ik vond dat boek dat ik noemde wel heel fijn trouwens, ook om bepaalde zaken beter te begrijpen. Volgens mij is het van Susan Willekens, uit mijn hoofd.

2 likes

Hier ongeveer een week één groot drama en toen van de ene op de andere dag ging het weer beter. Nu met 8 maanden weer precies hetzelfde verhaal. Maar als je er middenin zit, voelt het echt alsof het nooit meer beter gaat worden. Niet echt tips, behalve je er gewoon aan over geven.
Ik zou me niet zo druk maken om de opvang. Er zijn waarschijnlijk meer kindjes die moeten slapen, dus ze laten jouw kindje daar vast niet naast liggen huilen (dat hield ik mezelf voor in elk geval haha). Snap dat het op de opvang handig is wanneer alle kindjes zelfstandig in slaap vallen, maar ook logisch als ze dat met 4 maanden nog niet kunnen, toch?
Hier is de grote omslag gekomen toen ze eindelijk goed kon omrollen, ze slaapt nu op haar buik en dat maakt echt een wereld van verschil.

1 like

Haha ja goede, dat verstoort iedereen kindje z’n slaap.

Thanks @Nefertiti ik ga kijken naar dat boek

2 likes

wij zijn toen ze net twee was overgestapt op een deken omdat ze daar bij oma een keer een dutje onder had gedaan en ze ging er helemaal voor, dus misschien is dat bij jou wel een goed idee
kussen mag alleen vanaf 2 pas, hebben wij pas na een paar weken gedaan

1 like

Wij zijn toen wel over gegaan op dekentje en kussen (zo’n klein plat kinderkussen van ikea). Kind was toen ook bijna 2.
Slaapzak andersom was bij een is heel slecht idee :sweat_smile:

2 likes

Mini tip voor iPhone gebruikers: in de nieuwe update kun je je hoofdscherm aanpassen en ervoor kiezen foto’s te rouleren van een bepaald persoon (of meerdere thema’s/personen). Ik en mijn man hebben nu allebei ons dochtertje als achterrgond aangevinkt en krijgen ieder een een nieuwe foto als beginscherm. Hebben al die massa’s foto’s eindelijk een ‘doel’: ieder uur een glimlach & ohja moment bij een nieuwe foto :smiling_face_with_three_hearts:

14 likes

Het is inderdaad zwaar en het wordt echt vanzelf beter! Er zijn al goede tips gegeven, maar ik wil nog even toevoegen dat slaapjes van een half uur heel normaal zijn en niet ‘te kort’. Het is in het begin gewoon best rommelig (correctie: het kan best rommelig zijn) en korte slaapjes zijn daarbij normaal. Misschien dat het helpt om dat wat los te laten (ook al is het voor jezelf heeeel fijn als je baby wat langer slaapt).

2 likes

Ohhh! Dat dacht ik, dat 45 min cyclus. Als dat gewoon een goed slaapje is scheelt dat al (voor hem dan). Voor ons vooral even volhouden dus.

Dank @Mexi, gaan we eens proberen!

2 likes

Vast vanalles op aan te merken, maar dit artikeltje stelde mij wel gerust.
En wiegen heb ik ook lang moeten doen, maar dat is toch vanzelf steeds minder geworden. Sinds een paar maanden (ze is nu 9 mnd) is het alleen nog als ze ziek is of niet lekker of te moe of overprikkeld ofzo.

3 likes

Wat een fijne site! Ideeen sluiten aan bij hoe ik het ‘voel’ en dat is fijne een geruststelling

3 likes

Hebben jullie kinderen schoenen in alle maten gehad of sloegen ze ook weleens een maat over?

Toevallig heeft mijn zoontje vorige week nieuwe schoenen gekregen en had hij inderdaad een maat overgeslagen. Verbaasde ons want een maand ervoor waren we bij dezelfde zaak en gaven ze aan dat er nog geen nieuwe schoenen nodig waren (ging van 22 naar 24)

1 like

Daar was ik al een beetje bang voor. Ze groeien ook zo snel!

2 likes