Tips, ervaringen & aanraders #9

De piratenboot watertafel. Hier echt een grote hit terwijl in de zomer onze dochter nog maar 1,5 was. Dus ik verwacht dat het deze zomer helemaal een succes wordt.

4 likes

@Uprooted sterkte! Ik sluit mij bij de rest aan eten is echt niet zo heel belangrijk als je zo ziek bent geweest je mag echt blij zijn dat vocht er goed in gaat. Wanneer je nu meer op een directieve manier haar gaat proberen te laten eten in de hoop dat ze aan sterkt krijgt ze misschien juist een slechte associatie met eten. Beter geen strijd aan gaan en nog even volhouden.

Over ziek zijn en kinderen het klopt dat het momenteel heel hardnekkig is maar vooral aan de bel blijven trekken wanneer je er geen goed gevoel bij hebt, beter teveel dan te weinig. Al zijn kindjes zo sterk ze zijn ook ergens zo kwetsbaar, na corona zijn er veel virussen die nu rond dwalen waardoor veel kinderen griepverschijnselen hebben

1 like

Als hij sochtends wakker wordt dan horen we hem eerst een beetje kletsen en dan zet ik wat aan op spotify. Het is heel lang vof de kunst geweest maar nu vindt hij echt verhaaltjes leuker.

3 likes

Hier aan de pergola twee haken voor een touwladder en een nestschommel.
Verder in het voorjaar wordt er veel gespeeld met stoepkrijt / zand-watertafel. We hebben nog een kinder picknick tafeltje staan en een buitenkeukentje.

1 like

Ja second that! Echt een geweldig ding!

1 like

wie heeft er raad bij ~ overprikkeld ~ raken door je kwebbelende kind?
mn dochter is bijna 4, het liefste meisje van de wereld en de zon in mn oog en hart maar mijn god ze kwebbelt van zonsopkomst tot zonsondergang. ik heb zelf adhd en ben sowieso gevoelig voor geluid, en dit helpt daar niet bij.
ben al een tijd aan het oefenen met niet door anderen heen praten, omstebeurt praten etc maar met weinig resultaat
en ze is ook gewoon HEEL enthousiast, wat heel leuk is, maar het is non stop ‘kijk mama ik heb glitters op mn rok’ ‘nu heb ik glitters op mn hand’ ‘haha kijk de beer heeft ook glitters nu’ en de klassieke 100x ‘kijk wat ik kan’ terwijl ik met dr broer bezig ben en mn man begint te praten over wat we zullen eten vanavond. ik ben zo goed als 4 dagen per week met haar en dr broertje thuis en halverwege dag 3 draai ik meestal helemaal door haha

ga nu proberen meer tijd voor mezelf te nemen tussendoor want ik vind het ook sad voor dr als ik stom reageer op dr enthousiasme. maar heeft iemand nog tips over hoe je je kind op een vriendelijke manier kan temperen ofzo?

4 likes

Herkenbaar. Hier een dochter van 2,5 die de oren van m’n kop kletst. Ze is echt all over te place. Als ik moe ben (want ook nog een baby die 's nachts graag feest viert), kan ik dat soms echt slecht hebben en kies ik er wel eens voor om heel even wat aan te zetten op tv voor haar, zodat ik ook even een moment niet volledig aan hoef te staan. Dan kan ik het daarna weer beter hebben.

2 likes

Ik denk dat je haar niet kunt stoppen. Zou idd af en toe haar even parkeren bij iets dat ze leuk vindt en wat ze wel even kan doen, zoals een filmpje op tv, en dan even een moment voor jezelf pakken. Mij helpt een korte meditatie/mindfulnessoefening dan meestal wel goed. Iig even uit de situatie gaan en rustig ademen en weer tot jezelf komen, op een manier die voor jou werkt. En dan wel voor het moment dat het al te veel is.

1 like

@MargjeJ de tv wordt al eens ingezet, zeker als ik bv dr broer naar bed moet brengen.
laatst heb ik uitgelegd dat ik even stilte wilde omdat mn hoofd was en toen zei ze na 20 seconden ‘waarom ben je stil?’ of de klassieker ‘waarom kijk je uit het raam?’

en denk sowieso dat de oplossing bij mij ligt en niet dat zij minder moet kletsen, misschien alleen dr timing iets beter leren kiezen.
vind het ook echt stom van mezelf want ze is zo leuk en het is natuurlijk het allerleukst dat ze het liefst tegen mij praat blijkbaar en dat ik dan alleen maar denk UGH is echt vreselijk (vind ik)

4 likes

Watertafel wordt hier ook altijd graag mee gespeeld. Stoepkrijt ook, klein kruiwagentje en dingen zoals een bal enz.

1 like

Ik weet niet of dit slecht is, maar oordoppen indoen? Dat je haar nog wel hoort maar dat het wat minder binnenkomt?
En lekker naar buiten gaan. In de speeltuin op een bankje zitten en genieten van de zon als die er is. Is altijd wat minder intens dan binnen heb ik het idee.

1 like

Geen tips voor haar maar bijv. Loops oordopjes kunnen soms voor jezelf net het randje er af halen als je merkt dat je gaat overlopen. Hoor je alles nog maar toch even een buffertje.

1 like

@Anna88 ja werkt dat? zit je dan niet de hele tijd van ‘hè??? wat zeg je??’
ik heb ze wel liggen thuis dus misschien het proberen waard

2 likes

Ik heb dat ook wel vaker gelezen.
Het is toch ook niet gek dag het je een beetje teveel is. Het is ook gewoon ontzettend vermoeiend. Geloof dat veel ouders hier wel last van hebben hoor! :hugs:

4 likes

Ik reageer ook echt niet op alles wat mijn kind zegt hoor. :joy:

3 likes

Ja want ik hoor het wel gewoon maar het komt dan net even iets minder luid binnen.

Hij is inmiddels wat ouder en stopt zelf bijdehand z’n vingers in z’n oren als hij mij niet wil horen, vind ik iets minder vriendelijke aanpak :joy:

1 like

Ik hoorde een tijd terug/las hier dat er iemand was die een rode hoed opzette als ze niet wilde dat er tegen haar gepraat werd. Een collega van mij heeft een grote koptelefoon die ze opzet als ze geen gekwebbel aan haar hoofd wil. Wie weet is zoiets zichtbaars wel het proberen waard

2 likes

Ik zou het toch iets meer gaan " afkappen " en hier je eigen grenzen in aangeven. Op school kunnen ze ook niet continu gaan praten. En dan niet op een hele onaardige manier maar ergens ook uitleggen dat we niet de hele dag aan kunnen staan en jij ook niet.

3 likes

Mijn kind eist zo’n beetje een reactie op alles wat hij zegt. Toen hij leerde praten herhaalden we vaak wat hij zei, maar dat ga ik bij de tweede dus niet meer doen. Vooral als ik wil zeggen ‘oh ja wat leuk/goed/interessant’ als ik het eens niet versta (op de fiets bijvoorbeeld) maar dan heeft hij dat dus direct door.

6 likes

De play tray voor de stokke stoel is binnen en snap nu wat er eerder bedoeld werd met de kier tussen de play tray en stoel :smile: in mijn hoofd was het kier tussen kind en stoel maar zit tussen de beugel en het tafeltje nog een kier. Ga nog even nadenken of ik dat op een andere manier baby-proof kan maken in plaats van andere / nog meer slabbetjes kopen.