Tips, ervaringen & aanraders #9

Ja ben ook blij er mee hoor! Maar het is mijn eerste kindje en bij alles wat anders is denk ik ‘ehhhhh klopt dit wel, is ze niet veel te moe, ze slaapt bijna de hele dag’… maar misschien is het inderdaad over een paar weken ook weer anders!

4 likes

Ik snap je helemaal. Mijn baby (3 maanden, wel ff ander kaliber dan jouw kind maargoed) slaapt normaal overdag één cyclus van 45 min en moet dan weer gesust worden om er nog een keer 45 min achteraan te plakken. Dat lukt met een beetje geluk 2 keer per dag, het derde dutje is meestal maar 1 cyclus. Vandaag heeft hij vanaf 7 uur vanochtend al een dutje van 1,5 uur, eentje van een half uur en eentje van bijna 2,5 uur gedaan, en nu slaapt hij ook alweer bijna 2 uur. Zonder dat ik er tussendoor heen hoefde. Mijn eerste gedachte is ook zorgelijk, wat is er aan de hand, voelt hij zich niet lekker, is hij ongelukkig. Als je kind ineens iets anders dan normaal doet maakt dat mega onzeker (iig bij mij), snap dat wel.

3 likes

Mijn baby reageert gevoelig op bepaalde merken luiers en krijgt daardoor last van huiduitslag. Dit was al snel te zien bij de kruidvat luiers en ik denk nu ook bij de pampers harmonie. Ik zie namelijk weer meer roodheid. Wie heeft tips voor een goed zittende luiermerk? Pampers premium heb ik destijds geprobeerd maar denk dat het qua materialen zelfde is als harmonie. Etos woezel en pip en Albert heijn (met de bosdiertjes) zitten verschrikkelijk slecht en was echt een gedoe met de plakkertjes en doorlekken…

Pure and soft van Kruidvat? Of Rascal and friends. Of Naty. Daar zitten geen chemicaliën in maar die zijn wel echt duur en ik vind ze dan weer niet geweldig qua kwaliteit. Snel doorlekken of kapot trekken.

2 likes

Dat is echt afhankelijk van je baby want hier zitten de Etos woezel en Pip luiers prima, nooit uitslag van en lekt ook niet door.

4 likes

Ik ben benieuwd of een slaapwekker al zin zou hebben en welke jullie aanraden.

Ik ken die met ogen die opengaan, maar daar werden de kinderen juist wakker van omdat ze die klik horen.
Ik hoor ook regelmatig dat ze juist door t lampje wat feller wordt wakker worden. En ik zou er graag 1 willen die de hele nacht op slaap blijft, en overdag dan ‘wakker’.
Maar t antwoord kiezen wat er t dichtste bij ligt.

Vanaf wanneer slaapwekker
  • 1
  • 1.5
  • 2
  • 2.5
  • 3
  • 3.5
  • 4

0 stemmers

Vanaf wanneer begreep je kind de slaapwekker?
  • 1
  • 1.5
  • 2
  • 2.5
  • 3
  • 3.5
  • 4

0 stemmers

Welke slaapwekker raad je aan?

Ik heb geen slaapwekker. Ze zijn 2 en 4,5.

2 likes

Deze van Alecto werkt hier goed:

Enige nadeel vind ik dat hij alleen een dag- en nachtstand heeft. Idealiter zou er voor ons ook een stand op zitten waarbij mijn mind weet dat het niet meer hoeft te slapen, maar nog wel op haar kamer moet blijven (een half uur voordat de dagstand aangaat).

Het lampje kan je bij deze instellen qua felheid. Maar je houdt wel dat de lichte stand wat meer / ander licht afgeeft dan de donkere stand. Mijn kind heeft daar geen last van.

4 likes

Eens met alecto! Wij hebben deze Slak

Hufterproof en ziet er ook leuk uit. En makkelijk om te verwijzen (‘welke kleur is de slak’)

@Perzik

3 likes

Wij hebben ook die van Alecto, die doet volgens mij prima wat jij zoekt. Maakt ook geen geluid als hij wakker wordt.

Wij hebben het alleen gebruikt savonds voor het slapen. Als hij op de slaapstand ging dan was het duidelijk dat het voorlezen/ kletsen voorbij was en hij nu echt moest slapen.

Mijn kind is altijd vroeg wakker, daar verandert zo’n slaapwekker ook niets aan.

2 likes

Deze zijn zonder chloor enzo

1 like

Mijn kind begon rond die leeftijd ook uit het niets met uitslapen. Als het stil was in huis sliep ze van 18:30 tot 9:00/9:30. Inmiddels is het wel weer genormaliseerd (ze is net 2) en is ze rond 7u wakker, maar ik vroeg me ook af of er iets mis was ofzo dat ze zoveel slaap nodig had ineens.

2 likes

Wij gebruiken bambo nature, heel tevreden van, ook zelden lekkages. Maar zoals anderen ook al zeggen, verschilt echt van kind tot kind.

2 likes

Ik heb een paar dagen de Luvion pinguïn. Maar die gaat weer terug, want die lamp is een soort groene alien invasie als het tijd is. Ben dus nog opzoek naar een minder felle

2 likes

En @Kusjessoldaat @Mimosa thanks! ik ga even kijken of ik kleine verpakkingen kan kopen/bestellen

@jahoor klopt inderdaad, mijn ervaring is met de maat 1 luiers, nu in mt 3 is het natuurlijk ook weer anders.

1 like

Misschien een heel andere context hoor maar als kleuterjuf heb ik soms 25 4-jarigen om mij heen en moet ik hen ook wel wat afblokken. Een hoed opzetten zoals ik hier al las is iets wat sommige kleuterleerkrachten doen maar ik weet niet of dat in een thuisomgeving ook werkt. Wat nog kan helpen: een zandloper zetten en gedurende die tijd moet ze even zelfstandig spelen, het aantal minuten kan je telkens een beetje verhogen. Hetzelfde kan je doen met een wekkertje of een liedje maar voor kleuters is een zandloper wel heel duidelijk omdat het visueel is.
Een tekening laten maken over hetgeen ze wil vertellen, later op de dag mag ze het dan aan de hand van haar tekening vertellen.
Tijdens het spelen af en toe kijken wat ze aan het doen is en er achteraf op terugkomen ‘He ik zag dat je met de auto’s speelde, dat zag er fijn uit, wil je nog even samen spelen?’ Zo merkt ze dat jij haar wel gezien hebt en geef je haar de kans om nog even samen aan de slag te gaan.
Als je nog een oud digitaal fototoestel hebt liggen, haar een aantal foto’s laten maken doorheen de dag van haar speelgoed, knutselwerkjes,… en deze samen bekijken nadien. Een beetje ‘reporter’ van haar eigen dag en zorgt wel voor een fijn moment nadien. Erbij vertellen dat het een verrassing moet zijn voor jou zal er ook voor zorgen dat ze doorheen de dag minder zal vertellen.
Misschien wat te schoolse tips hoor maar wie weet ben je er wat mee. Ik kon in het begin dat ik werkte ook moeilijk kinderen afblokken want wou ook dat ze zich gehoord en gezien voelden maar dat is gewoon praktisch niet haalbaar in een kleuterklas.

20 likes

dat van die camera is een hele goede, ze wil nu vaak foto’s maken op mijn telefoon maar volgens mij hebben we nog wel ergens een oude camera liggen.

en verder goede tips, bedankt! ik krijg iig hoop dat dit te handelen is en dat het niet per se gewoon doorbijten van mijn kant hoeft te zijn

3 likes

Net een echo gehad met 34 weken zwanger en baby ligt in stuit dus nu de opdracht meegekregen om oefeningen te doen en over 2 weken terug te komen voor een eventuele draaipoging. Hier iemand ervaring met moxa therapie toevallig?

2 likes

Wat wij doen om zelfstandig te laten spelen als dat niet lukt, is een timer zetten. Zij mag kiezen welke. Bijv deze: https://youtu.be/ap-JvvU0xV4?si=8D4empj5koZYU02K
Vaak is ze daarna zo in de spel dat ze wel wat langer dan 10min speelt :wink:

En ik heb ook een tijd gedaan: als mijn thee op is, kom ik weer meespelen. En dan wel uit een glas oid, want dan zien ze hoeveel je nog moet.

2 likes

Ja! baby is uiteindelijk wel gedraaid, bij 35 weken na een paar dagen moxa. Bij een vriendin net zo. Maar je weet natuurlijk nooit zeker of het door de moxa komt of door oefeningen of dat ie toch spontaan is gedraaid :woman_shrugging:t3: ik merkte wel dat ie tijdens moxa echt VEEEEL actiever werd elke keer. Het stonk trouwens wel heel erg :joy:

2 likes