Mijn oudste heeft met 11,5 maanden waterpokken gehad en daarna met 3,5 nog een keer mild.
Valt niet te beoordelen of die van jou het nog een keer krijgt… volgens mij is het niet een harde als/dan.
Maakt volgens mij ook wel uit hoe heftig het de eerste keer geweest is of de kans op herhaling groot is
Welke drinkbeker hebben jullie (gehad) voor baby’s rond de 7 maanden? Een rietjesbeker snapt mn baby nog niet. Drinkt wel uit een open beker, maar voor onderweg vind ik dit niet heel praktisch.
Mijn dochter had het met 10 weken en zat helemaal onder. Bij de CB gaven ze aan dat de kans klein is dat zij het nog krijgt, garantie geven kunnen ze niet maar omdat ze zoveel pokken had dan is de kans groot dat ze flink immuun heeft opgebouwd. Ze zeiden dat ze vaak zien als kindjes onder de 1 echt maar een paar pokjes hebben, die dan meestal op oudere leeftijd nog een keer krijgen.
Dus denk afhankelijk hoe mild of ernstig jou kind het had.
Mijn zoontje had met 6 weken waterpokken. Doodeng vond ik het. De dokter had ook nog nooit zo’n jonge baby met waterpokken gezien dus ben verbaasd dat jij nu zegt dat jouw kindje ook zo jong was! Ik had zelf ook gewoon antistoffen en gaf borstvoeding, maar dat maakte blijkbaar niet zoveel uit! Hij had er vooral veel op zijn hoofd. Laatst was er een uitbraak op de opvang en toen heeft hij het niet gehad dus ben wel benieuwd of hij nu immuun is. Ik hoop t wel, want waterpokken als volwassene krijgen is hartstikke gevaarlijk
Een tuitbeker want hij snapte alle andere soorten niet. We waren in een warm land dus wilden wel dat hij water dronk. Rietjesbeker blijven aanbieden en ook af en toe met een rietje geoefend (staan filmpjes van op YouTube). Ineens snapte hij het, rond de 9 maanden.
En @Mellow denk dat we dan ‘geluk’ hebben want ze zit echt helemaal onder. Op sommige plekken is het gewoon een grote rode blaas in plaats van allemaal kleine plekjes. Ze heeft er echter nog niet heel veel last van. We gaan het zien.
Ja ik kon online ook weinig ervaringen vinden over jonge baby’s. Maar mijn zoon van 2 had het (ook via de opvang) dus na 3 weken kreeg mijn dochter het ook. We waren daarvoor al bij de CB vanwege de normale controles en toen ook gelijk besproken want inderdaad met zo’n jonge baby mag je nog geen zetpil of iets gebruiken, maar gelukkig had ze nergens last van het zag er alleen heel zielig uit haha. Ze had het ook veel erger dan mijn zoon. Mijn zoon had het ook wel op zijn hele lichaam en veel jeuk maar hij zat laaassng niet zo onder als mijn dochter. Echt mijn dochter der hoofd was gewoon net als een maan landschap zoveel bulten, ook bij haar schaamstreek, billetjes, romp. Benen en armen had ze ook pokjes maar niet zo ernstig als de rest van der lichaam. Ze is nu 15 weken en de meeste vlekjes zijn gelukkig ook weer weg.
De challenge is naar het volgende level gegaan: we hebben nu ook weer tandjes Ik heb dit nog nooit gehad, maar mijn dochter is vandaag al 4 keer overdag doorgelekt bij de beentjes. Ze heeft al heel lang dezelfde luiers (officieel is ze daar nu nog een kilo te licht voor), maar lekt eigenlijk nooit door. Ook niet eerder bij tandjes. Ik heb via de zoekfunctie gezocht maar het is wat lastig zoeken en het is mij dan niet altijd helemaal duidelijk of het om de beentjes of rug gaat. Ik heb nog luierbroekjes in dezelfde maat liggen. Wat is de ultieme tip? Ik ben vooral bang dat dit in de nacht ook gaat gebeuren nu.
Edit: bij kleinere maat lekte ze steeds door
Is dat ook jouw ervaring met plasluiers en tandjes, dat kinderen dan sneller doorlekken? Hier hebben we dat tot nu alleen gehad met poepluiers maar ze lekt nu constant door bij haar benen en krijgt toevallig ook twee kiezen. Had die link nog helemaal niet gelegd!
@pheline mijn kind plast s nachts niet zoveel. Haar eerste luier in de ochtend is dan wel heel snel heel erg nat. Overdag lekt ze soms 2 of 3 keer door bij haar benen (en vaak ook echt binnen een uur na verschonen) maar s nachts heeft ze dus niet hele natte luiers. Hopelijk valt het bij jullie s nachts ook mee!
Rietjesbeker en 360 beker. Rietjes beker een keer geoefend door knijpfruit te doen en daarna snapte ze het slurp principe.
Dat weet ik ook wel, haha. Misschien had ik moeten zeggen ‘jouw ultieme tip’, want dan kan ik iets proberen. Er zijn altijd tips voor elke situatie en dan is er soms iets wat werkt. Als bepaalde tips veel likes krijgen of veel worden genoemd is het sowieso de moeite waard.
Heb jij dat nooit? Jij zit alles gewoon uit?
@Feather, dat herken ik wel idd. Laten we daar dan maar vanuit gaan
De oplossing hier tegen die overvolle luiers in de ochtend en vlak na het verschonen was een potje.
Sochtends komt er meestal een plas op het potje. Op andere momenten is het nog vrij willekeurig maar het scheelt wel overstroomde luiers.
Ik heb toevallig ook net een potje besteld. Ze geeft het steeds vaker aan als ze poept en ik dacht dan zet ik haar er gewoon op om te kijken wat er gebeurt (nu ze toch zo vaak poept ). Goed om te horen dat het bij jullie goed werkt.
Hoe doe je dat dan? Gewoon op het potje zetten en kijken of er wat gebeurt? Hoe laat je weten wat er verwacht wordt dat ze op het poptje doet? En op welke momenten van de dag doe je dat het best? Heeft dat ook zin als je er niet super consequent mee kan zijn? Want ze gaat bv 3 dagen naar de opvang en we zijn ook wel veel buiten de deur op de andere dagen.
Wij hebben nooit heel erg last gehad van poepluiers die doorlekten (gelukkig), maar die paar keer dat hij het wel had, deden we een pampers baby-dry aan en een luierbroekje in maat groter eroverheen. Dat doen we nu ook in de nacht vanwege urine doorlekken, maar dat hielp destijds ook voor de poep.
Ja hoor! Hier gaat ze vanaf 15/16 maanden met regelmaat op het potje. Opa en de gastouder gaan er niet in mee maar dat is dan maar zo.
Hier streven we ernaar d’r op het potje te zetten als ze uit bed komt, voor dr dutje, na d’r dutje en voor het slapen in de avond. Bij die laatste poept ze bijna altijd, echt al vanaf het begin.
Die tussenmomenten ben ik altijd te laat. We zetten d’r op het begin gewoon neer, gingen half uur boekjes lezen en als ze geplast of gepoept had groot applaus en samen weggooien in de wc. En vragen of ze plasje of poepje ging doen. Bij het poepen maak ik ook altijd persgeluiden, geen idee of 't d’r stimuleert maar ze neemt me soms wel over.
Eigenlijk doen we het nog steeds grotendeels zo.
Edit : en we deden het in het begin soms ook dagen of een week niet. Nu is het avondpotje wel bijna altijd want vind het een sneu idee dat ze d’r poep ophoudt en dan het potjes moment niet krijgt.
Laten zitten, boekjes lezen en wachten op een toevallige plas om te belonen
We deden dat eerst alleen in de ochtend en later bij elke verschoning thuis. Buiten de deur niet maar het is dan ook niet echt zindelijk, die luier is nog wel nodig. Ik hoop wel dat zindelijkheid zo eerder komt maar ben nu vooral blij dat we van die overstroomde luiers tijdens de school-run af zijn.
Dankjewel voor de tip en @Sproetjes, maar heb besloten na de posts van oa @Huismus en @Nimbus2000 het originele matras van Chicco te houden. De baby kan dan toch nog niet rollen, dus durf het wel aan.
In het ledikantje heb ik al een aerosleep matras, dus dat scheelt. Een extra topper is dan ook niet nodig.
@Blush ik heb trouwens ook meegelezen want ik heb dezelfde struggle. Gisteren een hoeslakentje gekocht, met ook een gebruiksaanwijzing. Misschien heb je er wat aan, ook met een qr code voor een video.
Heeft iemand van jullie wel eens gebruikt gemaakt van een oppasservice, bijv van Nina Care (lol mijn autocorrect maakte hier Nina Narco van ) of iets anders? Wat was jullie ervaring? Ik heb waarschijnlijk op korte termijn oppas nodig, ivm uitval kinderopvang.