Tips, ervaringen & aanraders #9

Lastig hoor en heel zwaar als je het veel alleen moet doen. Ik merk vaak dat ik achteraf pas goed kan verklaren waarom er een fase slecht(er) geslapen wordt. Hopelijk duurt het niet te lang voor jullie. Doe vooral geen dingen waar je je niet goed bij voelt!

1 like

Wij hebben ook meerdere van deze periodes gehad. Ook dat bij ons in bed slapen alleen maar een hypere dreumes betekende. We hebben toen dagen/weken geprobeerd en consequent terug op eigen bed gelegd als er gehyperd werd en dan duidelijk zeggen als je rustig kan liggen dan mag je bij ons liggen. Soms konden wij dan slapen als dreumes rustig lag. Maar in het begin liepen we dan 20 keer in een nacht op en neer en de dreumes van ene naar andere bed verplaatsen. En vaak viel dreumes dan toch ook uiteindelijk in slaap. Heeft lang geduurd maar uiteindelijk ging samen slapen beter en dat hielp wanneer er daarna weer periodes waren dat eigen bed niet lukte.

1 like

Ik denk dat samen slapen er voor ons niet in zit. Ze slaapt met ziekte wel eens op mijn borst, maar dan maakt ze vaak op een gegeven moment half slapend een beweging naar haar eigen bed/uit mijn bed. Het is denk ik niet haar ding en dan vraagt zo’n investering wel veel. Maar het is een mogelijkheid en bedankt voor het delen.

@Memento_mori Ik kwam er vanavond achter dat het alleen in huis zijn het voor mij zwaarder maakt. Het idee dat er écht geen uitweg is. Maar ja, elke avond hier iemand op de bank gaat helaas niet lukken met mijn netwerk.

2 likes

Leuk, die Dikkie Dik tip! Wij vliegen over een paar weken naar Zuid Afrika en dit lijkt me goed vermaak voor onze kinderen (beiden 3,5). Vind het best een zoektocht wat je aan speelgoed meeneemt tijdens zo’n reis, dus mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik het graag!

Spellen die ze in hun eentje kunnen doen, zoals (mini)Loco, de spellen van Smartgames (er zijn ook kleine compacte spellen zoals Chicken Shuffle jr, Coral Reef, Bunny Boo etc) en Logic Case zijn hier altijd een hit in het vliegtuig.
En verder stickers, kleurboeken, van die magic boards om op te tekenen en die verfboeken waar je alleen met een nat penseel overheen hoeft.

2 likes

Heb hem zelf nog niet geprobeerd maar zag deze laatst bij Hema. Zo cute.

4 likes

Dat kan ik me goed voorstellen. Dan heb je geen moment dat je even je hoofd uit kunt zetten, want je moet altijd beschikbaar zijn voor je kindje. Heel veel sterkte!

2 likes

Mijn oudste heeft met 11,5 maanden waterpokken gehad en daarna met 3,5 nog een keer mild.
Valt niet te beoordelen of die van jou het nog een keer krijgt… volgens mij is het niet een harde als/dan.
Maakt volgens mij ook wel uit hoe heftig het de eerste keer geweest is of de kans op herhaling groot is

2 likes

Welke drinkbeker hebben jullie (gehad) voor baby’s rond de 7 maanden? Een rietjesbeker snapt mn baby nog niet. Drinkt wel uit een open beker, maar voor onderweg vind ik dit niet heel praktisch.

1 like

@Mellow deze inderdaad!

5 likes

Mijn dochter had het met 10 weken en zat helemaal onder. Bij de CB gaven ze aan dat de kans klein is dat zij het nog krijgt, garantie geven kunnen ze niet maar omdat ze zoveel pokken had dan is de kans groot dat ze flink immuun heeft opgebouwd. Ze zeiden dat ze vaak zien als kindjes onder de 1 echt maar een paar pokjes hebben, die dan meestal op oudere leeftijd nog een keer krijgen.

Dus denk afhankelijk hoe mild of ernstig jou kind het had.

2 likes

Mijn zoontje had met 6 weken waterpokken. Doodeng vond ik het. De dokter had ook nog nooit zo’n jonge baby met waterpokken gezien dus ben verbaasd dat jij nu zegt dat jouw kindje ook zo jong was! Ik had zelf ook gewoon antistoffen en gaf borstvoeding, maar dat maakte blijkbaar niet zoveel uit! Hij had er vooral veel op zijn hoofd. Laatst was er een uitbraak op de opvang en toen heeft hij het niet gehad dus ben wel benieuwd of hij nu immuun is. Ik hoop t wel, want waterpokken als volwassene krijgen is hartstikke gevaarlijk :scream:

3 likes

Een tuitbeker want hij snapte alle andere soorten niet. We waren in een warm land dus wilden wel dat hij water dronk. Rietjesbeker blijven aanbieden en ook af en toe met een rietje geoefend (staan filmpjes van op YouTube). Ineens snapte hij het, rond de 9 maanden.

1 like

En @Mellow denk dat we dan ‘geluk’ hebben want ze zit echt helemaal onder. Op sommige plekken is het gewoon een grote rode blaas in plaats van allemaal kleine plekjes. Ze heeft er echter nog niet heel veel last van. We gaan het zien.

2 likes

Ja ik kon online ook weinig ervaringen vinden over jonge baby’s. Maar mijn zoon van 2 had het (ook via de opvang) dus na 3 weken kreeg mijn dochter het ook. We waren daarvoor al bij de CB vanwege de normale controles en toen ook gelijk besproken want inderdaad met zo’n jonge baby mag je nog geen zetpil of iets gebruiken, maar gelukkig had ze nergens last van het zag er alleen heel zielig uit haha. Ze had het ook veel erger dan mijn zoon. Mijn zoon had het ook wel op zijn hele lichaam en veel jeuk maar hij zat laaassng niet zo onder als mijn dochter. Echt mijn dochter der hoofd was gewoon net als een maan landschap zoveel bulten, ook bij haar schaamstreek, billetjes, romp. Benen en armen had ze ook pokjes maar niet zo ernstig als de rest van der lichaam. Ze is nu 15 weken en de meeste vlekjes zijn gelukkig ook weer weg.

De challenge is naar het volgende level gegaan: we hebben nu ook weer tandjes :smiling_face_with_tear: Ik heb dit nog nooit gehad, maar mijn dochter is vandaag al 4 keer overdag doorgelekt bij de beentjes. Ze heeft al heel lang dezelfde luiers (officieel is ze daar nu nog een kilo te licht voor), maar lekt eigenlijk nooit door. Ook niet eerder bij tandjes. Ik heb via de zoekfunctie gezocht maar het is wat lastig zoeken en het is mij dan niet altijd helemaal duidelijk of het om de beentjes of rug gaat. Ik heb nog luierbroekjes in dezelfde maat liggen. Wat is de ultieme tip? Ik ben vooral bang dat dit in de nacht ook gaat gebeuren nu.

Edit: bij kleinere maat lekte ze steeds door

1 like

Is dat ook jouw ervaring met plasluiers en tandjes, dat kinderen dan sneller doorlekken? Hier hebben we dat tot nu alleen gehad met poepluiers maar ze lekt nu constant door bij haar benen en krijgt toevallig ook twee kiezen. Had die link nog helemaal niet gelegd!

@pheline mijn kind plast s nachts niet zoveel. Haar eerste luier in de ochtend is dan wel heel snel heel erg nat. Overdag lekt ze soms 2 of 3 keer door bij haar benen (en vaak ook echt binnen een uur na verschonen) maar s nachts heeft ze dus niet hele natte luiers. Hopelijk valt het bij jullie s nachts ook mee!

4 likes

Rietjesbeker en 360 beker. Rietjes beker een keer geoefend door knijpfruit te doen en daarna snapte ze het slurp principe.

1 like

Dat weet ik ook wel, haha. Misschien had ik moeten zeggen ‘jouw ultieme tip’, want dan kan ik iets proberen. Er zijn altijd tips voor elke situatie en dan is er soms iets wat werkt. Als bepaalde tips veel likes krijgen of veel worden genoemd is het sowieso de moeite waard.

Heb jij dat nooit? Jij zit alles gewoon uit?

@Feather, dat herken ik wel idd. Laten we daar dan maar vanuit gaan :crossed_fingers:

3 likes

De oplossing hier tegen die overvolle luiers in de ochtend en vlak na het verschonen was een potje.
Sochtends komt er meestal een plas op het potje. Op andere momenten is het nog vrij willekeurig maar het scheelt wel overstroomde luiers.

2 likes