Tips, ervaringen & aanraders

Ik heb mijn man het boek Aanpakken voor aanstaande vaders cadeau gedaan. Heb het zelf ook gelezen. Leuk en luchtig geschreven maar vol informatie!

2 likes

Help, mijn babietje lijkt de draagzak niet meer fijn te vinden! Hij sliep er altijd heerlijk in, maar sinds een week of twee (hij ie nu 11 weken) blijft hij maar wriemelen. Hij legt zijn hoofd ook niet meer naar de zijkant, maar drukt zijn hele gezicht tegen m’n borst zodat hij bijna geen lucht krijgt. Je hoort hem dan ook echt heel harde snuifgeluiden maken en hij beweegt zijn hoofd de hele tijd van links naar rechts. Herkent iemand dit? Zou het zo fijn vinden als hij in de zak blijft gaan omdat ik dan zoveel mobieler ben :flushed:

Hmm dat duwen en snuiven deed mijn baby als 'ie trek kreeg. Volgens mij ruiken ze die melk door je shirt heen :joy:. Mijn halve bovenlijf was altijd zeiknat van dat gelik en gekwijl :roll_eyes:

3 likes

Omg ja!! Ik dacht dat hij net gegeten had nu, maar nu je het zegt
 ik ben elke keer zeiknat haha. Shit :’)

1 like

Dat ‘graven’ dus met die neus tegen je borst. Das zoeken naar je tepel :joy:. Zijn net puppy’s hoor, die baby’s

7 likes

Mijn vriend had “the dad” gekregen. Is wel meer een grappig boek dan daadwerkelijk informatief.

1 like

Ik ben hem nu aan het volgooien en ga het zo nog een keer proberen!

2 likes

Wat vonden jullie leuke kraamcadeau’s om te krijgen? Een vriendin is op dit moment aan het bevallen(!) en heb nog niks gekocht (ze weten niet wat het wordt, dus wilde sowieso geslacht afwachten) en op zoek naar iets origineels. Het mag best wat duurder zijn
Zat zelf te denken aan een kindergitaartje (man is heel muzikaal, speelt veel instrumenten), maargoed, daar kunnen ze natuurlijk nu nog niks mee
dus wellicht hebben jullie nog andere leuke ideeen.

1 like

Ik vond vooral cadeaus voor mezelf leuk :joy:. Maar ik noemde het hier vaker, ik kreeg een spaarpotje met wat kleingeld en een grappig briefje. Je zou dan bijv een mooie spaarpot met een euro erin kunnen geven met een kaart ‘voor je eerste gitaarles’ :grimacing:

2 likes

Kindergitaartje vind ik super leuk! Ik vond ook mooie voorleesboeken die gaaf geĂŻllustreerd waren en bijvoorbeeld betrekking op de naam hebben zelf heel leuk :slight_smile: en dan met voorin de datum en een lief berichtje van jou geschreven.

2 likes

Ik heb een mooi zilveren bestek gekregen met de naam er in gegraveerd.
Houten kapstokken met de naam van de kindjes.
Een bon van thuisbezorgd is altijd geweldig.

2 likes

Kinder piano met de naam in gegraveerd?
Of die gitaar. En anders een post zwangerschap massage voor de moeder. En een kleinigheidje voor de baby zoals een bestekset oid.

2 likes

Ons meest orginele kraamcadeau waren 2 fruitboompjes in een mooie pot voor in de tuin. Verder idd zilveren bestekje met naam, koffertje met naam om te komen logeren, kwalitatief goede babygym, draagzak?

4 likes

Hij bleef maar z’n hoofd tegen m’n borst drukken. Toen heb ik hem maar in een soort houdgreep genomen met z’n hoofd naar de zijkant en sliep hij bijna meteen :smiley: dus konden we lekker samen op pad! Maar hoop wel dat hij binnenkort weer wil. Denk dat hij het leuker vindt als hij straks boven het rugpandje uit kan kijken, nu ziet hij niks dus dat is ook wel saai.

2 likes

Bij mij doet ze dat heel vaak als ze gewoon super moe is. Dus zo’n houdgreep klinkt niet gek dan haha

1 like

Mijn baby doet dit ook, of helemaal naar achter hangen zodat ie mij kan zien haha zo cute. Moet hem ook altijd even goed leggen en zo vast houden en dan valt ie ook meteen in slaap.

1 like

@anon18050057 ik leg ook altijd m’n hand over d’r oortje met m’n vingers ri d’r oogjes, dan is ze instant rustig en valt echt gemakkelijk in slaap in de draagdoek

1 like

Omdat hier altijd zulke goede tips gegeven worden, de volgende vraag. Een kennis van ons is met 31 welen bevallen (6 weken nadat haar vliezen gebroken zijn). En nu zou ik graag een leuk cadeautje geven. Het liefst iets dat echt bij zo’n heel kleintje past. Misschien doe ik een mooi klein pakje (maar maat 44 is nog vee te groot), maar het liefst iets dat echt bij zo’n kleintje past.

Je hebt speciale webshops met prematuur kleding van maat 34-48 dacht ik. Of een couveuse knuffel?

1 like

@anon18050057 Ik spui even uit eigen ervaring hoor, maar het is natuurlijk niet overal en voor iedereen hetzelfde!

• Ik weet niet of het kindje nog in de couveuse ligt maar dan mag het waarschijnlijk nog geen kleertjes aan. Op een gegeven moment wel een rompertje, maar echt pas kleertjes als het in een bedje komt te liggen. Tegen die tijd is het wel fijn om kleertjes te hebben die ook al gewassen zijn, zodat ze meteen gebruikt kunnen worden. Wij hadden bijvoorbeeld niks bij ons aan kleertjes (want niet verwacht dat ik al zou bevallen) en de dingen die we kregen kwamen rechtstreeks uit de winkel. We konden in het RMcH alleen via zeepprogramma’s wassen en kleertjes voor zo’n kleintje moeten op 60 graden gewassen zijn, zonder wasverzachter.
    De maat is wel lastig idd, het ligt er een beetje aan wat hij of zij weegt tegen de tijd dat hij of zij in een rompertje mag. Onze zoon paste met 1700 gram wel in maat 44, het zat wel wat ruim maar het ging.
  • Zo’n inktvisje zoals @Mhysa zegt krijgen ze vaak in het ziekenhuis, die kun je volgens mij niet ergens kopen want ze worden door vrijwilligers gemaakt. Die gekrulde tentakels voelen een beetje als de navelstreng en daar worden ze rustig van. Earlybirds geeft een vogeltje bij de fotoshoot met hetzelfde idee.
  • Je zou een Earlybirds fotoshoot voor ze kunnen regelen. Dat is gratis, maar wijzelf zijn er nooit aan toe gekomen om het regelen en dat vind ik best jammer. Ik had er gewoon geen ruimte voor in mn hoofd om ze uberhaupt te contacten.
  • Je hebt van die ‘mijn eerste jaar’ boeken speciaal voor premature babytjes. Wij hebben een gewone in de kast liggen stoffen omdat ze niet leuk zijn om te gebruiken als je kindje prematuur is, want die ontwikkelingen die er in staan (zoals: ‘week 6: je lachtte voor het eerst naar
’) gaan helemaal niet op voor een prematuur babytje en ik vond dat zelf heel confronterend. In die speciaal voor prematuren staan ook dingen in als wanneer ze voor het eerst kleertjes aan mochten, of mochten buidelen met papa of mama, of een bepaald gewicht voorbij waren, of in een warmte bedje mochten.
  • Er zijn ook boeken gericht op ouders met premature kindjes. ‘Op weg naar huis’ is er een, ‘Koester je kleintje’ (over buidelen).
  • Dingetjes om zijn bedje en kamertje een beetje mee op te vrolijken en versieren vonden wij heel leuk. We kregen bijvoorbeeld een slinger met zijn naam, handgemaakt, en een muziekmobile in de vorm van een inktvis. Dat maakte het voor ons ook fijner om daar de hele dag te zitten omdat het minder steriel voelde.
  • Voor onszelf vonden we het heel fijn als mensen boodschappen of maaltijden gaven. Dan hoefden wij niet na te denken over nog boodschappen doen of koken. Of mensen die af en toe een was kwamen halen en dan schoon en droog weer afleverden.
14 likes