Tips, ervaringen & aanraders

De oudste heeft haar eerste 2 jaar 100€ en kinderbijslag gekregen op haar rekening. Soms extras van opa en omas ook op haar rekening. Zij zit nu al best ver in haar spaardoel (20.000 is doel als ze 18 is). Dus we gaan voor haar nu minder hard sparen (50 Pm).
De jongste krijgt nu 100€ en kinderbijslag, zodat we die eerste 2 jaar precies hetzelfde hebben en gaan daarna ook bij haar over op €50 Pm. Zo proberen we het evenredig te houden. Ik merk wel dat de jongste minder snel een extraatje krijgt van opa en omas. De oudste was ook echt als enige kleinkind toen en ondertussen is de familie ook qua kleinkinderen gegroeid, dus ik begrijp t ook wel, maar vind t toch zielig haha. Dan moeten wij het verschil maar bijleggen :see_no_evil:

We zijn wel 2 verdieners trouwens. Dus dat scheelt wel in wat je kan inleggen.

1 like

Mijn vriend en ik hebben zo een gesloten spaarrekening die vrij komt als het doel behaald is (10k) die komt over 2 jaar vrij en is dan voor ons kindje. We zijn nu bezig met de laatste dingentjes van onze verbouwing en daarna wil ik in goede maanden extra op zij leggen. En als we dan klaar zijn die gesloten spaarrekening naar 100 euro pm.

Maar de spaarrekening staat wel op onze naam, we willen graag nog een kindje. Dus ik denk dat we alles op een hoop gooien en dan tegen die tijd kijken hoe we het eerlijk kunnen verdelen. Ons doel is 20k per kind.

En nou nog een vraag:

Krijgen jullie kindjes dit bedrag en mogen ze het zelf uitgeven of bepalen jullie (in overleg) waarvoor dit gebruikt word.

Mijn vriend vind dus dat ze het gewoon kan krijgen op haar 18e. Ik daarentegen wil niet dat het geld zomaar uitgegeven word. Maar voor studie, rijbewijs, stage in buitenland, verre reis oid. Maar dat wij als ouders het geld wel ‘beheren’.

Ohh echt? Lijkt me ook wel een beetje rot.

Wauw. Dat is echt heel veel. Leuk dat jullie dat zo kunnen doen!

1 like

Zie mijn eerdere post, als financieel adviseur adviseer ik vaak; kan heel verstandig zijn de spaarrekening voor kinderen op naam van de ouders te laten!

1 like

Jaa daar ben ik ook bang voor. Ineens allemaal weg aan kleding of uitgaan! Het geld is wel echt beetje als zetje in haar rug voor haar toekomst.

1 like

Jaa wij hopen tegen die tijd ook haar studie “gewoon” te kunnen betalen. Maar ik vind het wel fijn als ik het geld achter de hand heb. Je weet nooit wat er in de toekomst gebeurt!

Hmm wij zijn er eigenlijk niet zo serieus mee bezig. A. Heeft wel een spaarrekening en daar staat nu al een mooi bedrag op door geboortekados en geboortepremie. Maar we sparen nu niet echt voor hem. We zijn bezig met een verbouwing en ik ga er ook vanuit dat onze financiële situatie alleen maar beter wordt. Groot verschil is volgens mij ook dat de studies hier in Be veel goedkoper zijn. Dus makkelijk betaalbaar. Hopelijk blijft dit zo. :crossed_fingers:

2 likes

Jaa joh 18 jaar gespaard alles weg hahaha. Maar idd misschien een gedeelte vrij te besteden.

Goede tip, wij sparen wel gewoon maar hebben nog geen aparte rekening. Ik zal dit eens op tafel gooien!

1 like

Wij hebben een envelopje met geld waar we wel af en toe wat instoppen. Is nog niet veel. Wil wel gaan sparen straks op een rekening maar we hebben nu zoveel kosten dat we niet eens voor ons huishouden ed sparen.
Ik hoop dat de uitgaven straks minder zijn en meer kunnen sparen.
Werken allebei, man eigen zaak en ik fulltime en verdienen beide niet slecht. Dus waar het geld heen gaat is soms echt een raadsel.

2 likes

Vaste lasten, boodschappen, tanken het tikt allemaal aan…

Vooral soms boodschappen dan ga ik voor een paar kleine dingentjes en dan zeggen ze ineens 30 euro. Dan denk ik huhh hoe dan.

2 likes

Nee inderdaad zou ik ook niet doen. Geld lenen van je kind.

Ik ben 3 dagen gaan werken dus scheelde ook een flinke hap uit mijn salaris, had nog wel loonsverhoging gekregen zodat het niet te gek was. Maar alsnog een paar honderd euries.

Dst moeten lenen lijkt me echt erg. Zou dan 1 rekening sparen en dan bij 18 een deel geven

@Coco ja ik vermijd de kruidvat bijvoorbeeld ook, zo 40 euro per keer als ik alleen voor een creme oid kom.

Echt he. Ik moet niet bij de Zara naar binnen lopen. Kan niet stoppen met kopen voor mij dochter.

1 like

Wij sparen ook 100 euro per maand sinds het begin van mijn zwangerschap. Omdat het niet helemaal gepland was hebben we van die rekening ook de grote babyuitgaven moeten doen dus er ging ook steeds weer geld vanaf. We willen nu dit bedrag blijven sparen maar gebruiken het ook voor nooduitgaven (wel mbt tot haar). Alles wat we krijgen van familie gaat in een spaarpot en willen we 1x per halfjaar gaan storten evenals de kinderbijslag.

Ik moet wel zeggen dat onze situatie binnenkort aanzienlijk gaat veranderen omdat ik dus minder ga werken, we een heel huis moeten verbouwen en ik ook een stuk studieschuld moet gaan afbetalen. Voor de meiden die ook veel minder zijn gaan verdienen (door een dag minder werken bv), hoe hebben jullie dit financieel aangepakt? Hebben jullie vooraf berekeningen e.d. gemaakt? Ik ben wel altijd gewend geweest vrij luxe te leven dus lijkt me bes lastig om dan ineens heel veel na te moeten denken bij bepaalde uitgaven.

Wij heb en ervoor gekozen om een lagere hypotheek te nemen. We wouden heel graag een nieuwbouw maar ik was bang dat we dan ‘vast’ zouden gaan zitten. Wil wel gewoon naar de dierentuin, lekker uiteten enzo kunnen gaan als we daar zin in hebben.

Wij hebben dus een kluswoning gekocht en hebben bijna alles verbouwd. We moeten alleen nog de badkamer. Dit hebben bijna allemaal zelf gefinancieerd. Waardoor we dus minder per maand betalen.

@Suikerklontje Oh ja inderdaad, dit willen wij ook zo ongeveer wel gaan doen (dat mijn vriend dus meer bijdraagt). Wij hebben ook een gezamenlijke rekening maar puur en alleen voor de vaste lasten die worden afgeschreven. Storten jullie daar elke maand ook geld op voor boodschappen bijvoorbeeld? Ik heb namelijk echt totaal geen inzicht wat we daar maandelijks aan kwijt zijn. Wij zijn beiden heel makkelijk met geld uitgeven en houden ook van gemak maar ik vrees dat we toch echt meer moeten gaan opletten nu. Dat van die kant en klare dingen is ook heel herkenbaar :sweat_smile:. Wij zitten een beetje in een moeilijke periode met dochter die niet wil slapen en dat vreet zoveel energie dat we vaak kiezen voor makkelijk (dus eten bestellen en hello fresh enz). Wij wonen ook in de stad en hebben geen rijbewijs/auto dus weekboodschappen bij de Lidl ofzo is niet te doen.

@Coco Superslim! Ik vind ook dat wij te veel kwijt zijn aan het huis maar het is het huis van mijn schoonouders wat we willen overkopen. Zou opzich wel een goede deal zijn (heel groot huis wat voor lage verkoopprijs dan van ons zou worden) echter hecht ik totaal geen waarde aan een groot huis. Ik zou prima iets kleiner willen wonen met lagere maandlasten maar dit huis heeft ook veel emotionele waarde voor m’n vriend dus we gaan eerst kijken of we voldoende financiële vrijheid hebben als we hier blijven.

Wij hebben alle kosten in een excel bestand gezet zodat we wel een overzicht hadden. Hierin nemen we echt alles mee van het huis, verzekeringen, boodschappen etc. We verdelen de kosten naar rato en storten dat op de gezamenlijke rekening. De rest (zorgverzekering, telefoon, auto+bijbehorende kosten, abonnementen etc) betalen we ieder voor zich. We hebben ook nog beiden een eigen spaarrekening. Het was wel even wennen om van een fulltime salaris naar een parttime salaris te gaan ja :sweat_smile: Ik kan niet meer zomaar elk seizoen gaan winkelen voor een nieuwe jas+kleren+schoenen enzo. Dat gebeurd dus wel voor mn dochter haha. Due heeft het dan ook wel echt nodig vanwege de groei. Maar mijn prioriteiten liggen nu ook gewoon anders.