Treat yo self - Selfcare topic

Het leek me wel fijn om een topic te hebben om tips te delen en te vragen rondom selfcare.

Hoe zorg je dat je af en toe even genoeg tijd neemt om even tot jezelf te komen en wat doe je dan??

:heart:

7 likes

Ik ben op vakantie en er zijn hier massages voor 50 euro per uur die blijkbaar heel goed zijn maar ik twijfel een beetje :sweat_smile: Zoveel geld om iemand in mn rug te laten knijpen…

4 likes

Dit is heel herkenbaar! Wat bij mij werkt op zo’n vrije avond, is in gedachten houden dat alle dingen die ik nog moet doen zoveel makkelijker/sneller gaan als ik even de tijd heb genomen om uit te rusten. Ook na een werkdag probeer ik eerst even een half uurtje op de bank te niksen, voordat ik verder ga met dingen die nog gedaan moeten worden.

Selfcare is voor mij ook iets lekkers koken, met een tijdschrift op de bank zitten of een mooie bos bloemen voor mezelf kopen. En een keer per week heb ik een ‘mensvrije dag’ waarop ik lekker quality time met mezelf doorbreng en uitgebreid mijn nagels ga lakken enzo.

5 likes

Ik ben hier te lui/laks voor, maar wellicht is dit een leuke tip: een self care journal https://ikbenirisniet.nl/2017/11/16/self-care-journal/

4 likes

Massage is inmiddels geboekt en ik ga nu lekker even yoga in de zon doen :slight_smile:

10 likes

Ik heb net een uur zitten waterverven/hoelahoepen, superchill (hoelahoepen als de verf moest drogen, haha).

Vind het soms ook lastig om echt even niks te doen. Als ik moe ben gaat het altijd makkelijker. Dan is mijn hoofd rustiger, of zo. Hebben jullie dat ook?

Ja, dat ken ik wel.Voor mij helpt het ook omdat ik er dan een soort ‘vrede mee heb’ dat ik niks nuttigs kan doen omdat ik te moe ben.

De masage was zooooo goed trouwens. Echt heerlijk,full body voor 1 uur en 10 minuten. Geld meer dan waard en ik ga dit voortaan gewoon 1 x per maand thuis doen (of per 1,5 maand want die shit is duur)

8 likes

Wat fijn dat de massage zo beviel!

Ja dat vrede hebben is herkenbaar!

Wat ik trouwens ook meer wil gaan doen is mediteren. Na een meditatiesessietje (hoe kort ook) voel ik me altijd beter dan voordat ik begon, maar alsnog doe ik het haast nooit.

2 likes

Ja, dat wil ik ook nog gaan leren. Probeer het al 3 dagen maar mn max is nu een minuutje. Maar yoga gaat wel de goede kant op. Mijn hoofd gaat altijd zo op hol slaan als ik even rust heb. Morgen ga ik 2 minuten proberen.

Ik vond de app Insight Timer heel fijn voor meditaties! En dan vooral van de body scans/mindfulness-sessies.

Mijn langste keer was maar 15 minuten geloof ik, haha. Dat op hol slaan gebeurt volgens mij bij iedereen in het begin. Laat alleen maar zien dat we eigenlijk te weinig tijd nemen om gewoon stil te zitten en ons hoofd de kans te gunnen lekker leeg te worden. Denk ik.

Wat voor yoga doe je?

Meestal zet ik een yoga filmpje van Adriane op. Deed hiervoor wel klasjes maar daar werd ik altijd zo fanatiek van dat mezelf veel te hard pushte met onwijze spierpijn als gevolg.

1 like

Mooi topic dit. Hoop dat ik hier veel uit kan halen want dit is wel een puntje waar ik op dit moment tegenaan loop.

1 like

Ik ben zo iemand die ook over ontspannende dingen helemaal in control freak modus kon gaan. Oh sporten ontspant, dan moet ik om de dag op dat tijdstip gaan en minstens x minuten sporten. Lezen is leuk! Ok dan moet je iedere dag voor het slapengaan en ieder treinmoment lezen. Met vrienden chillen leidt lekker af, dan wel nu direct iets inplannen. En zo ging het maar door.
Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat het juist goed is om ook voor ontspannende dingen bewust tijd vrij te maken. Maar omdat ik erin kan doorslaan is het beste wat ik mezelf kan geven een bewuste kalmte: het is goed zo, nu/de rest van de avond/vandaag hoeft niks en kan alles.

10 likes

De app ‘Headspace’ vind ik zelf de beste meditatie-app die er is :heart: ik ben begonnen met de gratis oefeningen, inmiddels betaal ik ervoor. De stem is fijn, voor elk moment is er wel een oefening en je kan je ontwikkeling bijhouden.

3 likes

Ik zit met gemak altijd 4 uur bij de kapper en dat vind ik echt heeeerlijk. Ze doet ook altijd een hoofdmassage dus ik kom daar altijd heerlijk relaxed van terug. Verder hou ik er niet zo van als mensen echt aan me zitten dus massages enzo lijkt me niets.

En als ik mijn nagels laat zetten, vind ik ook fijn! Even 2 uurtjes zonder telefoon oid en gewoon lekker kletsen!

1 like

Dit klinkt goed! Ik ben de laatste tijd ook meer aan het lezen dan aan het Netflixen, had sowieso al geen tv én ik heb mijn smartphone weggedaan, dat is echt heerlijk. Ik zweer echt bij beeldschermminimalisme nu, haha.

Wat voor creatieve dingen doe jij om te ontspannen?

2 likes

Fermenteren vind ik een super hobby! :smiley:

Kijk de laatste tijd ook een stuk minder TV/Youtube/Netflix. Waren de afgelopen week steeds onderweg, of we hadden bezoek, of ik moest werken. Maar in mijn vrije tijd ben ik toch vooral aan het bank hangen. Gister had ik dat echt nodig (oplaaddag) maar vandaag zou ik eigenlijk toch wat actiever willen zijn. Ga misschien straks toch maar mijn kombucha op nieuw aanzetten, en wie weet ook nog naar de winkel voor Chinese kool om kimchi te maken. :heart_eyes:

1 like

Ik ga het liefste naar de duinen om een flinke wandeling te maken. Liefste lekker alleen om even uit te waaien en tot rust te komen.
Of anders lezen of haken.

2 likes

Ik ga vrijdag naar de kapper, vind ik zo heerlijk. Echt een ontspanningsmoment voor mezelf.

1 like

Ik lig in bad! (Sorry kan er niks aan doen als jullie nu een super sexy naakte Pantalones voor jullie zien :smirk: )

Tijdens mijn menstruatie vind ik ‘selfcare’ nog veel belangrijker dan normaal. Als ik bij mijn ouders ben ga ik dan lekker lang in een heet bad en anders pak ik er een kruik en een lekkere deken bij (ongeacht het weer). Van badderen kan ik zo heerlijk ontspannen, daar kan weinig aan tippen.

4 likes