Treat yo self - Selfcare topic

Ja, meerdere. Ze verdubbelen zo snel! Heb al een tijdje geen nieuwe gemaakt, daardoor is mijn grootste scooby ongeveer 10cm dik. Vind het ook echt super lekker, vooral met gember en citroen.

Kimchi is ook al zo lekker! En zo veel werk is het eigenlijk ook niet.

Gemberbier wil ik ook nog proberen, heb je een recept?

En zelf gezond eten maken is zeker self care, en vind het ook echt leuk om te doen. Bij fermenteren is het extra leuk, omdat het proces wat langer is.

1 like

Zoooooo herkenbaar, die gedachte van ā€˜het is goed voor je, dus je MOET het doen, en je MOET er ontspannen van wordenā€™. Heel tegenstrijdig is dat, want als er iets niet ontspannend is, zijn het wel verplichtingen.

Fijn dat je jezelf inmiddels ook dagen gunt met bewuste kalmte :).

2 likes

Toen ik het las dacht ik eerst ā€œnah, niks voor mijā€ maar ik merk toch dat ik met dit soort dingen toch vaak goeie tips vergeet en dan telkens het wiel opnieuw aan het uitvinden ben. Dus ik heb net dit boekje gekocht en een doos aardbeien :slight_smile:

12 likes

Ik heb eigenlijk ook altijd een soort selfcare-dilemma: ā€˜korte termijnā€™-selfcare versus ā€˜lange-termijnā€™-selfcare. Over het algemeen probeer ik goed voor mezelf te zorgen (met wisselend succes), bijvoorbeeld door te koken of naar het station te fietsen. Maar juist op momenten dat ik me rot voel, merk ik dat ik grijp naar de ā€˜makkelijkeā€™ korte-termijnoplossingen, zoals een lekkere koek halen, iets kopen voor mezelf of een hele avond series kijken, terwijl ik me ondertussen afvraag of zoiets als sporten/wandelen/een gezonde salade eten niet meer zou getuigen van selfcare. Is dit herkenbaar voor iemand? En hoe ga je er dan mee om?

6 likes

<3 voor dit topic. Ik heb heel veel moeite met relaxen en heb het idee dat ik altijd nuttige dingen moet doen, omdat ik anders tijd verspil. Ik probeer er aan te werken. Vind het trouwens ergens wel een soort opluchting om te lezen dat ik niet de enige ben (al vind ik het natuurlijk niet leuk voor jullie).

4 likes

Dankjewel voor je reactie! Ja, een balans zoeken blijft lastig, maar de tips die je geeft zijn goed toepasbaar. Het hoeft inderdaad niet OF het een OF het ander te zijn. Ik denk dat ik het vooral lastig vind om op mijn eigen lichaam/gevoel te vertrouwen als ik al moe ben of niet lekker in mijn vel zit, omdat ik denk dat de signalen die mijn lichaam afgeeft (ik wil 20u per dag slapen!!! onder een deken!!!) per definitie verstoord zijn. Maar goed: volgende keer dus eerst een klein rondje lopen en daarna die koek eten :slight_smile:

Hoe heb jij voor jezelf die balans gevonden (als je dat wil vertellen)?

1 like

Wat leuk! We hebben een naaitopic nu (hint, haha). Ik vind het ook heerlijk om te doen, kan zo een hele dag achter de naaimachine zitten.


Ik vind het heel chill om lekker uitgebreid te douchen en dan te scrubben/scheren/haren wassen/etc. En daarna in een schone pyjama in een schoon bed liggen met een kopje thee en een fijne serie.
Lekker lang naar de bieb gaan en allllle boeken bekijken vind ik ook heel chill. En natuurlijk lezen. Vooral als ik bij mijn ouders ben, vind ik dat heel fijn.

3 likes

Haha ja (daarom heet het topic niet het naaitopic, maar kleding naaien. :grimacing:)

2 likes

Ah, ik ben zo blij met dit forum en specifiek dit topic. Ik zat er helemaal doorheen door een heftige periode en zag het niet zitten om met mezelf verder te moeten. Maar nu ben ik er aan herinnerd dat ik dan juist met mezelf moet zijn. Dus ik ga boodschappen doen en veel vegan koken. Lekker douchen en mooie fijne kleding dragen. Lijstjes maken, opruimen, series kijken. Zelfs met de pil stoppen om wat dichter bij mezelf te komen. Echt heel fijn, had niet verwacht dat ik na zoā€™n naar gebeuren zo snel weer de draad op kon pakken.

10 likes

Wow, wat chill om te horen dat je er weer helemaal tegenaan gaat! Heb je nog lekkere recepten die je wil delen?

Ik ben trouwens nog op zoek naar een chilloutfit ( denk hoodie en comfortabele joggingbroek of legging) met toffe prints. Heeft iemand nog goede tips?

Ik ga vandaag een lijstje maken met vegan recepten die ik wil proberen (heb nl nog niet veel ervaring). Dus de komende tijd zal ik alle successen zeker delen! En ik vermoed dat daar ook enkele van jou bij zitten haha.

1 like

Vanmiddag lekker naar de kapper, zoveel zin in.
Ik had gisteren echt een realisatie dat ik heel veel zin heb om meer aan selfcare te doen. Ik ben heel goed in mezelf op de tweede plaats zetten, maar ik merk dat dat ook wel erg op gaat breken. Dat op de tweede plaats gaat echt vanzelf, dat doe ik niet met opzet.
Wil me ook wat meer verdiepen in mediteren, meer boeken lezen over selfcare en gewoon echt wat meer tijd aan mezelf besteden.

3 likes


Natooerrrr

8 likes

Ik heb 6 uur lang bij de kapper gezeten en ben helemaal opgeladen. Lekker een boek gelezen, leuk gesprek met de kapster gehad en een heerlijke hoofdmassage gekregen. Me-time geslaagd!

4 likes

Voor mij is netflix juist zelfcare. Een avondje lekker serie kijken met een (haar)masker en mijn nagels doen. Ik probeer het eens per week te doen maar het schiet er soms bij in. Soms ben ik ook te lui. :flushed:

1 like

Mooi kapsel ook?

Ja heel blij mee! Bobijn laten knippen en veel blonder/grijziger, vandaar dat ik zo lang bij de kapper was haha.

3 likes

Toch zou ik wel creatiever willen zijn hoor. Jullie hebt me in ieder geval geĆÆnspireerd om weer eens wat te gaan proberen

1 like

Jaaa goed topic! Dit is zo belangrijk!!

Sinds mn burn-out probeer ik hier ook echt goed om te letten. Idd wat @Lethe ook zegt heb ik altijd t idee dat ik nuttige shit moet doen maar dat heb ik toen echt moeten laten varen. Als ik nu merk dat ik moe/overprikkeld/gestresst begin te raken grijp ik echt het eerste beste moment aan om een beetje doelloos te zitten zijn. Lekker in bad ofzo of een stuk wandelen en dan ergens een koffietje drinken. Heerlijk

4 likes

Ik kan dus niet mediteren omdat ik bang ben tijdens de headspacesessie in slaap te vallen met mn oortjes op en mn telefoon nog aan en dat wil ik niet
Dus ik blijf dan heel onrustig eigenlijkā€¦ hebben jullie daar tips voor?