Vind dit een beetje een victim blaming/tone policing eigenlijk. Er is geen kloof omdat mensen elkaar aanspreken op racistische (ja echt) ideeën. Er is een kloof door haatzaaiende en populistische politici en omdat veel mensen gewoon alleen maar aan zichzelf denken als ze gaan stemmen.
Denk niet dat zij begrijpen dat je ook kan winnen zonder de grootste partij te wordne
Wie is die blonde guy op ned1 eigenlijk?
En hierbij denk ik dat er nog steeds te weinig kennis is, bewust of onbewust, van wat racisme precies is. Als je je niet in racisme wil verdiepen dan is de kans groot dat je (on) bewust toch racist bent. En ik denk dat dit voor een groot deel van deze stemmers geldt. Van jezelf vinden dat je geen racist bent betekent oprecht niet dat dat waar is
Niet per se dus. Ik denk dat veel mensen kijken hoe een groot deel van de bevolking er samen op vooruit kunnen gaan. Niet alleen zij zelf (gelijkheid).
Een partij als pvv zet juist een groot deel van de mensen weg zonder dat dit gebeurt (of ik zie niet hoe), en probeer die gelijkheid juist tegen te gaat. Dát is toch juist een kloof?
Waarschijnlijk zie ik dit meer uit mijn eigen perspectief, dus als je wil uitleggen hoe jij dit ziet dan ben ik zeker benieuwd!
Ik ken er best wel wat, maar dat is weer mijn bubbel vrees ik. Misschien ben ik naief, maar heeft niet elke partij een paar hele grote geldschieters? Ik heb dan liever dat, als het waar is, die rijkelui-zonen een partij met zeker wat goede, progressieve waarden starten, dan dat het automatisch naar de VVD gaat.
En waarom ik nog even overwogen heb Volt te stemmen, was dat ik wel achter hun pro-europa visie sta en omdat ze een ‘minister van digitale zaken’ zouden willen. Als je ziet hoe laatst nog zo’n gigantisch datalek was bij de GGD vind ik dat zeker een belangrijk punt. En hun lijstduwer is een hele toffe hoogleraar en kinder- en jeugdpsychiater!
Maar verder bleken ze toch rechtser te zijn dan ik dacht dus hier stopt het promopraatje haha.
Ahhh, vind het zo lief dat Rob Jetten zo oprecht blij lijkt voor Sigrid Kaag. Vond hem een leider zonder pit maar oh zo lief.
Dat is dus wel hoe ik stem. Ik heb een prima leven en voor mij zal er niet zo veel veranderen. Maar ik heb vanavond echt zitten huilen omdat ik het zo erg vind dat er problemen en hele groepen mensen zijn die gewoon niet gezien en erkend worden en die van het grootste deel van de Nederlanders een dikke fuck you krijgen.
Arjan Noorlander?
Hahahaha wtf gaat lekker inderdaad
Hahaa ja sorry ik zag afgelopen maanden alleen maar wappies flippen dat ze niet naar de efteling kunnen. Maar er zijn gelukkig ook nog normale efteling mensen 
Ja ik probeer er echt wel over na te denken (heldere post @Maurice!) maar ik loop wel vast idd, mensen reageren ook op een “felle” manier omdat ze héél erg geloven in wat ze zeggen, dat héél erg belangrijk vinden, omdat het ook om fundamentele zaken gaat. Dat kan je gewoon niet goed bespreken als je het niet bij de naam mag noemen?
De cameraman van NOS stond in het begin ook gewoon achter in het zaaltje. Hoe dan.
Wat een hardnekkige misvatting: dat er een gesprek mogelijk moet zijn met racisten. No thank you.
Ik las vandaag iemand die als doorslag had dat Unilever het etiket op shampoo " normaal haar " zou laten verdwijnen. Dat was de druppel
Precies dit! Menig ander zou zijn opgestapt in zijn positie denk ik, in plaats van de nieuwe lijsttrekker zo te steunen
oh dus ze wil met GroenLinks samenwerken?
Oh jongens ik baal echt van links maar laat dan alsjeblieft het enige kleine lichtpuntje van vanavond zijn dat Kaag premier wordt
Maar ik denk dat de felle reacties ook komen omdat er zoveel onrecht mee gepaard gaan. Wat mij betreft is de tijd echt geweest dat we racisme niet bij de naam mogen noemen zodat witte mensen niet gekwetst worden.
Ok kaag is wel de vrouw met wie ik op stap zou kunnen gaan lekker dansend op de tafel