Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Tuurlijk zijn er mensen die D66 hebben gestemd om die groter te maken.

“Tactisch” stemmen is alsnog een bewuste stem. Het is niet alsof die mensen allemaal een hele domme keuze hebben gemaakt en daar nu op aangesproken moeten worden en verantwoordelijk gehouden voor het verlies van een andere partij. Dat is echt super vreemd.

Geen enkele partij heeft automatisch je stem, je weegt dat af, zowel aan de hand van partijlijnen als mogelijke coalities. Ik respecteer iedereen hier genoeg om te geloven dat ze naar hun eigen geweten en voorkeur hebben gestemd.

20 likes

Maar nog niet alles is geteld dus bij1 heeft nog kans of toch niet meer?

Edit: oh nee zie nu de kaart

Ja hier heb je absoluut gelijk in. Tactische stemmen zijn absoluut ook overwogen stemmen. Ik denk nu wel een beetje oh nee shit wat voor kabinet gaat het worden en was dit slim. Maarja dat weet je nooit van te voren.

3 likes

Je hoeft je niet aangesproken te voelen als het niet over jou gaat hoor.

5 likes

Ik zie dat VVD, D66 en CDA nu 1 zetel te kort zou komen voor een meerderheid. Heel benieuwd welke partij dan er als 4e bij zou komen in formaties. Kan echt alle kanten dan op…

Ik ben het wel eens met @anon76889665 dat het toch vrij obvious was dat D66 geen blok ging vormen met links. Zij waaien in de kamer altijd met de wind mee. Zitten ze in een rechtse regering? Ze stemmen rechts. In de linkse oppositie? Ze stemmen links. Op D66 moet je stemmen als je je verbonden voelt met hun idealen en dan hopen dat die tot uiting komen, maar niet omdat je denkt dat ze nu de rest van links wel mee zullen nemen.

23 likes

Echt zo deprimerend dat BIJ1 nu op 0 zetels staat, voelt echt alsof je voor niks hebt gestemd

En dat de fvd nu groter is dan groenlinks :roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes: rot op

30 likes

Nou ik ben bang gewoon weer CU en we zijn er weer toch

2 likes

Durven wel, maar gewoon geen behoefte aan

Ja, wat hier nu gesteld wordt lijkt me een beetje te simplistische weergave van de werkelijkheid. Lijkt meer alsof mensen hun onvrede van het verlies van links gaan afreageren op D66.
Trouwens, op een aantal punten komt D66 heel erg overeen met gl. Hopelijk houden ze aan hun idealen vast in de kamer, maar die heftige reactie kan ik niet helemaal plaatsen omdat ik meeste partijprogramma’s redelijk overeenkomstig vond (van de grote partijen links dan).

7 likes

Nou er zullen altijd meerdere partijen bij je normen/waarden/idealen passen, maar volgens mij zijn er relatief veel mensen waarbij D66 dat niet echt doet, maar die wel D66 gestemd hebben in de hoop dat ze links zouden meetrekken. Dus als D66 helemaal bij jou aansluit en je niet de keuze hebt gemaakt voor deze strategie dan gaat het niet over jou.

3 likes

Nee… BIJ1 :disappointed_relieved:

6 likes

Man man man
Zit blijkbaar echt in een mega linkse bubbel :grimacing:

12 likes

Een zeer belangrijke vraag; is Sjerrie al terecht? En is die arme verslaggeefster vannacht gewoon lekker naar huis gegaan?

Wel een behoorlijke domper deze uitslag :pensive::pensive::pensive:

6 likes

Bovendien iedereen die op BIJ1 heeft gestemd ipv traditioneel links heeft GroenLinks en de PvdA net zo erg “zetels gekost” als iemand die op D66 heeft gestemd ipv “echt links”.

Misschien hielp Klaver’s ‘Lilianne, Lilian, Sigrid, Jesse’ ook niet echt om kiezers te overtuigen toch echt niet voor D66 te gaan.

26 likes

Ik zie hier veel posts over in een linkse bubbel zitten maar zou dat niet onderdeel zijn van het probleem? Dat we allemaal alleen maar met elkaar praten? Zullen we de komende vier jaar gaan evangeliseren op fok of zo?

29 likes

Ik zie zijn volgers in ieder geval vol overtuiging over fraude tweeten :roll_eyes: Gelukkig ook mensen spijt van hun stem naar hem, dat ik denk geloofde je serieus dat je op 18 maart weer dansend en tongen in de kroeg stond?!

Zoveel handen schudden in corona times gaat je niet in de kouwe kleren zitten. Hij heeft energie nodig voor al die strafrechtelijke onderzoeken

6 likes

Wel ja laten we copy paste murica doen waarom niet

4 likes

Er is geen enkele partij die helemaal bij mij en mijn idealen aansluit en dat hoeft ook niet, ik heb geen behoefte aan meer dan 37 partijen.

Dus een stem voor welke partij dan ook hoeft niet strategisch te zijn, je kunt overeen komen met meerdere partijen die niet in een kluitje op het spectrum staan.

3 likes