Dat begrijp ik ook. Er zit alleen zoveel meer tussen de “ikke, ikke, ikke” VVD stemmers en de VVD stemmers die hem een “hardwerkende man” vinden. Zoals de uitslagen laten zien is er toch een overgroot deel van Nederland wat wel achter die boodschap staat, de politieke voorkeur van dit forum (wat er uiteraard mag zijn) zorgt er wel voor dat ik niet mijn rechts georiënteerde mening zo gauw zal geven. Ik ben er echt wel voor in om een inhoudelijke discussie aan te gaan, ik denk dat het interessant is om ook de motivatie van rechtse stemmers te ontdekken. Ik heb geen VVD gestemd, maar ik begeef me wel in een VVD omgeving en de uitslag is voor mij persoonlijk wel een afspiegeling van wat ik zie om mij heen.
Ja en dat is juist wat ik zo jammer vind. En ik ben echt niet van het kamp jE KaN HiEr OoK niKs zeggen maar de discussies van beide kampen hier leiden hier voor mijn gevoel tot niks.
Er wordt geen bijzondere dialoog aangegaan waarbij een ieder wat leert. Er wordt vaak op de man gespeeld. Voor mij de reden om niet inhoudelijk mee te posten.
Achja al die vvd stemmers zijn met 4 jaar te dement om nog te kunnen stemmen voor de volgende TK verkiezingen
laten we daarop hopen
Same, ik was ook niet verontwaardigd over de uitslag, ook al ben ik ook een linkse stemmert. In mijn omgeving zie ik juist wel veel VVD-stemmers die ondanks alle schandalen nog wel geloven in de partij-idealen. Wat daarin denk ik ook meespeelt is dat bijvoorbeeld de toeslagenaffaire voor veel mensen een ver-van-hun-bed-show is. Ze hebben geen idee waar het over gaat en eerlijk, veel mensen hebben ook geen zin om zich daarin te verdiepen want het is nou eenmaal ingewikkelde materie. Ze stemmen dus puur op het lezen van partijprogramma’s en stemwijzers. Daar kun je van alles van vinden, maar ik denk dat dit voor 80% van Nederland geldt.
Als ik niet het werk deed dat ik doe nu doe, zou ik waarschijnlijk ook een stuk minder op de hoogte zijn van alles wat er in de politiek speelt en veel meer via ‘mijn onderbuik’ stemmen.
Maar ik geloof erin dat dat wel kan. En daar zijn grote structurele hervormingen voor nodig in bijv. hoger belasten van (zeer) hoge inkomens, stoppen met belastingparadijs zijn, etc, maar dat is wel wat ik goed acht. Dat zal nooit van de ene op se andere dag gebeuren dat weet ik. Maar dat is waar ik naartoe wil. Dus stem ik daarvoor.
Ik snap heel goed dat vvd zo hoog staat. We zijn nou eenmaal een land met een hard werken mentaliteit. Maar persoonlijk vind ik het wel jammer omdat ik liever meer gelijkheid wil wat betreft die financiele gebeurens haha. En ook vind ik het jammer dat er zulke grove fouten zijn gemaakt maar het nederland niet echt uit lijkt te maken zo.
Ik ben aan het werk dus even heel kort. Maar ik heb gisteren gewoon hier aangegeven op de VVD te stemmen en daarover ben ik niet aangevallen oid.
Volgens mij is het er niet eens over gegaan of ik moet het gemist hebben.
Mijn reden is dat ik vooral eigen verantwoording nemen heel erg belangrijk vind. Ook vind ik dat werken moet lonen en ben ik niet voor het meestijgen van bijstandsuitkering samen met het minimumloon.
Gen z mag dan ook wat meer stemmen en zij zijn pro natoer
haha goede regering hier
. Bedoel van: als vlaming mag je niet op een waal stemmen en andersom? Zo gek eigenlijk. Ik maf wel op Pietje uit Friesland stemmen als ik die goed vindt.
Ik ben zelf ook een groot voorstander van eigen verantwoording nemen voor je leven. Zelfbeschikking zoals we dat dan noemen maar dan wel in een maatschappij waarin iedereen dezelfde mogelijkheden heeft. Dat is mijn probleem met VVD en D66.
“You didn’t make good choices, you had good choices.”
En die ongelijkheid in de samenleving, die zorgt ervoor dat niet iedereen kan kiezen voor de beste opties.
Ik ben ook aan het werk dus moet het heel kort houden. Maar ik stem zelf altijd links maar ben zeker niet anti-rechts en al helemaal niet anti-liberalisme.
Ik ben wel specifiek anti-vvd omdat ik vind dat hun beleid (en zeker dat van de afgelopen 10 jaar) helemaal niks meer met liberalisme te maken heeft. Dit is daar bijvoorbeeld een helder artikel over:
Doet waar hij voor staat? Hij doet alsof hij voor de Nederlander is (even in het midden gelaten wie hij schaart onder ‘de Nederlander’) maar creëert alleen een belastingparadijs voor grote bedrijven. Hij doet alsof hij onderwijs en de zorg mega gaaf vindt en essentieel voor de samenleving maar bezuinigt al jarenlang alles weg uit diezelfde zorg en dat onderwijs. Hij doet alsof de eerlijke hardwerkende Nederlander (ieh) ver kan komen in dit lang en tegelijkertijd wil hij de dividendbelasting afschaffen. Iets waar alleen mensen die al rijk genoeg zijn om aandelen te hebben van profiteren, lekker eerlijk. Nog meer gratis geld voor de rijken. En tegelijkertijd moeten Annie en Harrie in de bijstand rondkomen van minder dan het minimumloon en wordt ze ook nog in de gaten gehouden door een geheime dienst want oh wee als ze boodschappen van moeders krijgen. Maar hij is zo relatable en geeft echt om ons.
Je hoeft mij niet te overtuigen, ik stem geen VVD, maar heel veel mensen wel die dit blijkbaar “prima” vinden en daarom kan ie doen wat ie nu doet.
Het ging er om dat ik niet sarcastisch moest doen over de fantatische Mark Rutte want hij werkte toch zo hard. Bovenstaand is het resultaat van zijn harde werk, dankje de koekoek.
Overigens gaat het stoppen van een belastingparadijs zijn (waar de aflopen jaren regelingen tegen zijn getroffen) mogelijk niet zorgen voor meer inkomsten (en de verwachting lijkt juist minder, dus moet dat dan ergens anders vandaag komen). Althans dat is dus de vraag.
Dit dacht ik dus ook precies. Het is bewezen dat onvoldoende inkomen er niet toe leidt dat mensen harder of meer kunnen werken om dat gat te dichten. Het werkt niet als prikkel, maar zorgt juist voor extra stress en ongelijkheid. Veel mensen met een bijstandsuitkering komen nu al vaak nauwelijks rond terwijl ons leven wel telkens duurder wordt. Je houdt op die manier juist in stand waar je als partij op tegen bent. Mensen presteren beter als ze niet continu in geldnood verkeren
Slechts een heel klein deel van de bevolking hebben echt hoge inkomens. Die hoger gaan belasten gaat geen zoden aan de dijk zetten. Het overgrote deel van de bevolking zit in de middeninkomens en die brengen nu eenmaal het grootste saldo op. Het flink hoger belasten van de hoge inkomens is risicovol omdat dit vaak werkgevers zijn waarvan de middeninkomens afhankelijk zijn. Het kan tot gevolg hebben dat ondernemingen inkrimpen en dus ook minder personeel nodig zullen hebben, of ze zoeken hun heil over de grens.
Niemand noemde hem hier fantastisch volgens mij. Het stoort me dat het ineens zo op de man (letterlijk) gespeeld wordt, ik vind dat niet rechtvaardig. Maar nu gaat het weer meer over de inhoud en dat is natuurlijk helemaal oké en nogmaals: ik begrijp dat stuk en die frustratie daar over helemaal.
Ik geloof gewoon niet dat iemand alleen maar slecht is en daarnaast heeft Rutte als minister-president veel meer gedaan dan puur VVD-beleid uitvoeren/verdedigen, zeker het afgelopen jaar. Ik denk dat veel mensen dat vooral op hun netvlies hebben en daarom dan toch weer VVD stemmen.