Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Ben dit serieus aan 't overwegen

“was moe van campagne voeren en lag te slapen”

Als je toch zo anti maatregelen en alles bent kom er dan ook eerlijk voor uit wat je doet

8 likes

Hoezo liggen er eierdozen op tafel?

Of is dat decoratie

https://www.destentor.nl/deventer/deventer-lijsttrekker-caroline-van-der-plas-bbb-pakt-kamerzetel-het-is-ons-gewoon-gelukt~ae3de809/?fbclid=IwAR2Zd1Fl-sLThMIazSG0plGcl2j9lf9Nh3TDcY7SyUZENF7dnXiXRcyETl8

3 likes

Ja maar deze eieren zijn toch niet gekookt, of wel? Misschien wilden ze eieren gooien als ze geen zetel zouden halen :smiling_imp:

2 likes

Ik kwam dit toevallig tegen door een ander filmpje wat Sanne (Sanneke) deelde. Dit laat precies zien hoe het toch vaak gaat. Men zit in hun eigen “bubbel” en hebben geen idee wat er verder om hen heen gebeurt. Feit dat ze in het Gooi wonen, waarschijnlijk genoeg te besteden hebben en dan nog zeggen dat ze het wel goed hebben, maar heus niet buitensporig veel verdienen hoor!1!! En dat de kloof tussen arm en rijk niet zo groot is en dus niet verkleind hoeft te worden. Ik heb niet te klagen, dus er hoeft niets te veranderen. Echt wauw. Bord voor je kop. Wel goed van die ene vrouw die het wĂ©l durft toe te geven/zegt hoe het is. Echt verdrietig dit

19 likes

Maar dan zal er gekeken moeten worden hoe die mensen (met mentale of lichamelijke problemen) op een andere en vooral betere manier geholpen kunnen worden. Het verhogen van de bijstandsuitkering helpt hen totaal niet. Als je al lichamelijke of mentale problemen hebt dan helpt de druk van alle regels en voorwaarden m.b.t. een bijstandsuitkering je al helemaal niet.
Naar mijn mening zou een bijstandsuitkering puur en alleen een tijdelijke overbrugging moeten zijn wanneer je bv. nog geen nieuwe baan hebt na aflopen WW of wanneer je daar geen recht op hebt.
De WIA, WAO, WAZ enz. zouden, wat mij betreft, aangepast en versoepeld moeten worden. Denk dat je daar mensen meer mee helpt.

4 likes

Waarom ik moeite heb met de VVD:

• De vvd wil de huurtoeslag omlaag, wat betekent dat sommige mensen straks niet meer rond kunnen komen
  • De vvd wil huren kunnen laten stijgen, wat betekent dat het voor sommige mensen straks onbetaalbaar wordt om een huis te huren. Huisjesmelkers krijgen ruim baan om huizen als investering te zien i.p.v. een eerste levensbehoefte waar iedereen recht op zou moeten hebben
  • Een zeer terughoudend klimaatbeleid doorvoeren want, letterlijk citaat, “het moet wel leuk blijven.” Dat terwijl 97% van de klimaatwetenschap het er over eens is dat we dringend actie moeten ondernemen en de tijd van rustig afwachten voorbij is. De mensen die straks het meeste last gaan krijgen van de klimaatcrisis zijn vluchtelingen en (armere) mensen van kleur.
  • De vvd wil de grenzen sluiten voor vluchtelingen terwijl mensen verdrinken op zee en even verderop in Moira baby’s letterlijk door ratten gebeten worden in overstroomde tenten. En tweet er ook nog eens over alsof dat iets is om trots op te zijn.
  • Toeslagenaffaire. Heeft geen toelichting nodig denk ik.
  • Mark Rutte is veroordeeld voor racisme. Geen toelichting nodig.
  • “Als het met de economie goed gaat dan hebben arme mensen daar uiteindelijk ook voordeel van.” Dit is een theorie die ontkracht is en bewezen niet werkt (trickle economics, heb die term laatst geleerd op de het forum! Ik weet niet meer wie maar bedankt). Sowieso vind ik het een beetje vreemde beredenering: waarom zou je eerst de rijke mensen nog rijker maken en met als argument dat arme mensen er dan ook een graantje van kunnen, in plaats van gewoon vermogen eerlijker verdelen zodat arme mensen er gelijk profijt van hebben? En dan heb ik het niet over dan ook 5x per jaar op vakantie kunnen, maar over mensen die letterlijk hun eerste levensbehoeften niet meer kunnen betalen.
  • De vvd wil dat het ontslagrecht moet worden versoepeld waardoor mensen straks dus nog makkelijker ontslagen kunnen worden.
  • De vvd wil het collegegeld verhogen, bezuinigen in het (hoger) onderwijs en geen basisbeurs voor studenten
  • De vvd heeft recentelijk wéér gestemd tegen een hoger loon voor zorgpersoneel, na een jaar waarin de zorg op omvallen stond door tekorten en bezuinigingen.

Dit artikel somt ook nog even op wat er allemaal mis is gegaan de afgelopen jaren. Het is een vrij lang stuk maar het lezen waard. https://www.lilithmag.nl/blog/2021/2/22/dit-is-waarom-de-vvd-een-rotpartij-is-en-waarom-we-beter-af-zijn-zonder-mark-rutte

Dit vind ik ook wel een mooi draadje: https://twitter.com/marynbolhuis/status/1372290075342606339?s=21

Nou goed, als ik dan dit allemaal zo bij elkaar zie dan snap ik gewoon niet waarom je op een partij op de vvd zou stemmen. En al
helemaal niet waarom je hierover zou zeggen dat de vvd echt niet zo slecht is en ook goed is voor “de armen” (hoe denigrerend klinkt dat trouwens?!). Ik snap het niet. Ik denk ook niet dat je het mensen kan kwalijk nemen dat ze er heftig op reageren, want de gevolgen van degelijk beleid zijn gewoon heel heftig. Het gaat over het bestaansrecht van sommige mensen dat op deze manier ontkend wordt. Maar ik ben heel benieuwd dus als je het me wil uitleggen, ik sta er voor open.

90 likes

Ja natuurlijk . Ik ben bewindvoerder en het is voor mij vaak veel moeilijker om begrotingen voor werkende cliënten sluitend te krijgen dan voor cliënten met een PW uitkering.
Dit komt omdat je bovenop die uitkering recht hebt op toeslagen, kwijtscheldingen, bijzondere bijstand en andere regelingen (zoals individuele inkomenstoeslag, meedoenbijdrage, vergoeding schoolkosten etc.) Hierdoor kom je onder aan de streep op heel iets anders uit dan enkel de uitkering.

Ik vind ook dat de PW uitkering echt een vangnet moet blijven.

Vandaar dus dat ik vind dat enkel het minimumloon zou moeten stijgen

3 likes

Volgens de laatste berichten die ik lees hebben ze de kiesdrempel gehaald en dus definitief een zetel!

2 likes

En Freek Jansen, brrr

2 likes

oh wauw

2 likes

Ik denk dat dankzij Smolders FvD ook zo gegroeid is in Tilburg. Zijn posters stond hij zelf ook heel groot op en meer als Lijst Smolders en dan FvD een beetje in het hoekje. Maar ja komt hij nog in de kamer ook joh.

3 likes

Ik doel hier letterlijk op de mensen die zeiden “Ik ben voor GL maar ga toch voor Kaag want strategisch.” Als het niet op jou van toepassing is hóef je je niet aangesproken te voelen, he?

6 likes

Maar ook als je veel volgers hebt mag je uitdragen waar je voor staat toch? Ik vind het een super goede ontwikkeling dat steeds meer mensen het taboe van “oh ik zeg niet waar ik op stem hoor” te doorbreken, door openlijk te vertellen en onderbouwen voor wie ze stemmen Ă©n waarom. Ik vind het erg waardevol dat de dialoog om te gaan stemmen daardoor geopend wordt, laten we niet vergeten dat het in sociale situaties (op de werkvloer, op verjaardagen) het echt wel een verboden onderwerp is in vele kringen.

6 likes

Ja vind ik ook. Vind 't altijd zo irritant dat influencers daar zo geheimzinnig over doen
Maar dit is wel achteraf

Zag in de comments bijvoorbeeld ook dat Diana en Lotte GroenLinks hebben gestemd, maar die hebben er nooit over open gesproken. Als meer influencers zich nou eens zouden uitspreken

3 likes

Dit verandert nu redelijk snel in een zuur topic waarbij iedereen met het vingertje gaat wijzen. Echt jammer.

Misschien moeten we maar gewoon accepteren dat dit is hoe Nederland heeft gestemd?

Ik ben ook teleurgesteld dat links ongeveer 1/3 van zijn kiezers heeft verloren, maar dat zal dan wel met een goede reden zijn.

P.s. @Zemraluani jij ouwe gluiperd. Zomaar die weerloze forummers manipuleren in het stemmen op D66.

21 likes

Ik vind deze tendens echt zo raar, dat er wordt afgegeven op de linksere kiezer die uiteindelijk voor Kaag is gegaan. Ik vind het regelrechte afgang voor PvdA, GL en SP om na 4 jaar oppositie voeren zo’n slechte uitslag neer te zetten. Zij verliezen structureel over tijd, een goed verhaal ontbreekt, dus de kiezer hierop aanspreken is niet fair (en onterecht).

Wat mij betreft mag het linkse blok echt z’n handjes dichtknijpen dat D66 zo’n eindsprint heeft neergezet. Dat geeft Kaag een sterkere onderhandelingspositie voor een progressieve stempel op een coalitieakkoord, want er is backing nodig in de Eerste Kamer en D66 kan nu z’n poot stijf houden door alleen over links te willen.

8 likes

Christelijk-ish paars!

Persoonlijk vind ik het heel kut dat de VVD en D66 tegen compensatie van het leenstelsel zijn. Ik vind het echt een domper dat zoveel partijen voor zijn, maar dat juist de partijen die tegen zijn, zo groot geworden zijn. Een studieschuld is gewoon echt een rot begin van je carriere en uberhaupt de rest van je leven.

Daarnaast ben ik zelf chronisch ziek en heb ik daarom een uitkering. Ik wil ontzettend graag werken maar nu lukt me dat nog niet en straks ook echt niet fulltime. Je wordt in deze maatschappij al snel neergezet als lui en iemand die z’n handje ophoudt terwijl mensen niet weten hoe graag je wilt, maar het niet kan. Ik vind dat de hier aan VVD bijdraagt, mede doordat zij zeggen dat bv de Wajong regelmatig een herkeuring moet krijgen. Snappen ze niet hoeveel stress dat oplevert? Als ik ook maar denk dat het mij lukt om te werken, dan ben ik de eerste die gaat solliciteren. En velen met een uitkering ivm ziekte staan daar ook zo in. Ik ben straks afhankelijk van mijn vriend want alleen kan ik ons huis niet betalen en dat vind ik al erg genoeg.

Ik begrijp wel, ondanks dat ik het er niet mee eens ben, dat mensen zonder studieschuld en/of die ‘gewoon’ kunnen werken hier niet eens echt bij nadenken. Het is een ver van hun bed show. Daarnaast begrijp ik niet waarom iemand die is afgetreden, weer opnieuw minister-president kan worden. Ik vind dat Rutte ons goed door de Corona crisis loodst, en denk dat veel mensen ook daar op af zijn gegaan, maar de komende 4 jaar is er meer dan alleen de Corona crisis, en dat lijken mensen (voor en tegenstanders van de maatregelen) wel eens te vergeten.

Wat ik trouwens ook niet begrijp zijn de stemmen voor de SGP. Stemmen tegen homohuwelijk, abortus en euthenasie vind ik dan weer echt heel heel kwalijk en zal ik gewoon niet begrijpen.

17 likes

Maar het is ook nou eenmaal feit dat we aan de VVD vastzitten, en omdat het 2 voor 12 is voor het klimaat en je met meer links in de coalitie waarschijnlijk meer bereikt voor het klimaat heb ik D66 gestemd. Een linkse coalitie is helaas gewoon onmogelijk in deze tijd, hoe graag ik dat ook zou willen, gezien de peilingen zat dat er gewoon niet in. Dat was mijn afweging om voor het eerst in mijn leven geen GL of PvdD te stemmen. Ergens met pijn in mijn hart though. Maar met mij denk ik veel andere D’66 stemmers, iig als ik om mij heen kijk zeker.

7 likes