Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Maar ook als je veel volgers hebt mag je uitdragen waar je voor staat toch? Ik vind het een super goede ontwikkeling dat steeds meer mensen het taboe van “oh ik zeg niet waar ik op stem hoor” te doorbreken, door openlijk te vertellen en onderbouwen voor wie ze stemmen én waarom. Ik vind het erg waardevol dat de dialoog om te gaan stemmen daardoor geopend wordt, laten we niet vergeten dat het in sociale situaties (op de werkvloer, op verjaardagen) het echt wel een verboden onderwerp is in vele kringen.

6 likes

Ja vind ik ook. Vind 't altijd zo irritant dat influencers daar zo geheimzinnig over doen
Maar dit is wel achteraf

Zag in de comments bijvoorbeeld ook dat Diana en Lotte GroenLinks hebben gestemd, maar die hebben er nooit over open gesproken. Als meer influencers zich nou eens zouden uitspreken

3 likes

Dit verandert nu redelijk snel in een zuur topic waarbij iedereen met het vingertje gaat wijzen. Echt jammer.

Misschien moeten we maar gewoon accepteren dat dit is hoe Nederland heeft gestemd?

Ik ben ook teleurgesteld dat links ongeveer 1/3 van zijn kiezers heeft verloren, maar dat zal dan wel met een goede reden zijn.

P.s. @Zemraluani jij ouwe gluiperd. Zomaar die weerloze forummers manipuleren in het stemmen op D66.

21 likes

Ik vind deze tendens echt zo raar, dat er wordt afgegeven op de linksere kiezer die uiteindelijk voor Kaag is gegaan. Ik vind het regelrechte afgang voor PvdA, GL en SP om na 4 jaar oppositie voeren zo’n slechte uitslag neer te zetten. Zij verliezen structureel over tijd, een goed verhaal ontbreekt, dus de kiezer hierop aanspreken is niet fair (en onterecht).

Wat mij betreft mag het linkse blok echt z’n handjes dichtknijpen dat D66 zo’n eindsprint heeft neergezet. Dat geeft Kaag een sterkere onderhandelingspositie voor een progressieve stempel op een coalitieakkoord, want er is backing nodig in de Eerste Kamer en D66 kan nu z’n poot stijf houden door alleen over links te willen.

8 likes

Christelijk-ish paars!

Persoonlijk vind ik het heel kut dat de VVD en D66 tegen compensatie van het leenstelsel zijn. Ik vind het echt een domper dat zoveel partijen voor zijn, maar dat juist de partijen die tegen zijn, zo groot geworden zijn. Een studieschuld is gewoon echt een rot begin van je carriere en uberhaupt de rest van je leven.

Daarnaast ben ik zelf chronisch ziek en heb ik daarom een uitkering. Ik wil ontzettend graag werken maar nu lukt me dat nog niet en straks ook echt niet fulltime. Je wordt in deze maatschappij al snel neergezet als lui en iemand die z’n handje ophoudt terwijl mensen niet weten hoe graag je wilt, maar het niet kan. Ik vind dat de hier aan VVD bijdraagt, mede doordat zij zeggen dat bv de Wajong regelmatig een herkeuring moet krijgen. Snappen ze niet hoeveel stress dat oplevert? Als ik ook maar denk dat het mij lukt om te werken, dan ben ik de eerste die gaat solliciteren. En velen met een uitkering ivm ziekte staan daar ook zo in. Ik ben straks afhankelijk van mijn vriend want alleen kan ik ons huis niet betalen en dat vind ik al erg genoeg.

Ik begrijp wel, ondanks dat ik het er niet mee eens ben, dat mensen zonder studieschuld en/of die ‘gewoon’ kunnen werken hier niet eens echt bij nadenken. Het is een ver van hun bed show. Daarnaast begrijp ik niet waarom iemand die is afgetreden, weer opnieuw minister-president kan worden. Ik vind dat Rutte ons goed door de Corona crisis loodst, en denk dat veel mensen ook daar op af zijn gegaan, maar de komende 4 jaar is er meer dan alleen de Corona crisis, en dat lijken mensen (voor en tegenstanders van de maatregelen) wel eens te vergeten.

Wat ik trouwens ook niet begrijp zijn de stemmen voor de SGP. Stemmen tegen homohuwelijk, abortus en euthenasie vind ik dan weer echt heel heel kwalijk en zal ik gewoon niet begrijpen.

17 likes

Maar het is ook nou eenmaal feit dat we aan de VVD vastzitten, en omdat het 2 voor 12 is voor het klimaat en je met meer links in de coalitie waarschijnlijk meer bereikt voor het klimaat heb ik D66 gestemd. Een linkse coalitie is helaas gewoon onmogelijk in deze tijd, hoe graag ik dat ook zou willen, gezien de peilingen zat dat er gewoon niet in. Dat was mijn afweging om voor het eerst in mijn leven geen GL of PvdD te stemmen. Ergens met pijn in mijn hart though. Maar met mij denk ik veel andere D’66 stemmers, iig als ik om mij heen kijk zeker.

7 likes

Ik vind het ook ontzettend zuur dat zowel VVD als FvD gegroeid zijn. Dat veel linkse stemmers op D66 zijn overgegaan vind ik ook kut, maar GL, SP en PvdA hadden tijdens de campagne veel harder in moeten zetten tegen racisme en VVD-beleid en dat hebben ze niet gedaan.

D66 heeft een sterke onderhandelingspositie nu en ik hoop dat zij er een linkse partij bij onderhandelen.

Wel weer triest om te zien dat een partij die heeft meegeregeerd (CDA) de dupe is en VVD dus totaal niet.

2 likes

Ik vraag me af of het door het meeregeren komt. Ik vond Hoekstra alles behalve overtuigend overkomen in de debatten. Het is net een consultant of manager, in die rol werd hij ook slim gezet door andere partijen. Hij is een bestuurder, maar geen leider en ik denk dat mensen dat hebben gevoeld. Ik was gisteren aan het tellen en het viel mij op dat het meerendeel van de CDA stemmers op Omtzigt stemden ipv de #1 Hoekstra…

6 likes

Wat was ook al weer de reden dat na het terugtrekken van Hugo de Jonge als lijsttrekker, Hoekstra naar voren werd geschoven i.p.v. Omtzigt?
Ben inderdaad benieuwd hoe het met CDA gegaan zou zijn met Omtzigt voorop.

Het bestuur van CDA verkoos Hoekstra (mede door de signalen dat men hem een sympathieke man vond) boven Omtzigt en vroegen of hij het wilde doen. Hoekstra heeft overlegd met Omtzigt en die gaf hem zijn zegen.

2 likes

That didn’t age well

7 likes

Ik denk ook dat Omtzigt misschien is te uitgesproken is voor de gemiddelde CDAer

2 likes

De onofficiële reden schijnt te zijn dat Omtzigt zich niet genoeg aan de partijdiscipline houdt. Omtzigt is te emotioneel en onberekenbaar. Als het bestuur en de lijsttrekker niet genoeg op één lijn zitten… natuurlijk is het nu ook mis gegaan

6 likes

Shit ik heb dit gemist, is dit ergens terug te zien?

Haha heb het al gevonden, die wapperende handjes love it

1 like

Eigenlijk ga je er dus vanuit dat mensen alleen geprikkeld worden om te werken als daar iets tegenover staat? Ik ben namelijk voor individuele verantwoordelijkheid maar ik weet ook dat het leven niet eerlijk is. Juist een overheid zou de oneerlijkheid van het leven weg kunnen nemen en zorgen dat iedereen gelijke kansen krijgt. Niet al het harde werken leidt tot rijkdom. En veel rijkdom komt slechts door geluk. Juist daarom zullen we het vermogen wel wat eerlijker mogen verdelen. En vind ik dat iedereen recht heeft op een eerlijk bestaan. En moet zowel de bijstand als het minimumloon omhoog.

8 likes

Hahahaha omg wie had dat gedacht!

Iedereen verdient z’n eigen Rob Jetten

97 likes

Jaa, hoe trots hij elke keer naar haar kijkt, op filmpjes en foto’s. Vind dat zo lief! Ook met dat dansen op die tafel, of het speechen na de exit poll. Echt, rob :heart:

23 likes

Haha ja soms is het het meest verbindend om een gezamenlijke vijand te hebben!

Trouwens, over die prikkel om te gaan werken. Ik begrijp niet zo goed waarom partijen soms zo uitgaan van negatieve prikkels. Zo’n wantrouwende houding van we moeten de mensen in de bijstand vooral niet te veel geld geven want dadelijk vinden ze het te comfortabel en willen ze nooit meer werken.

Maar als je echt zo voor ‘‘de hardwerkende Nederlander’’ bent en wilt dat werk ook loont, waarom voer je (de VVD dus) al jaren beleid dat werk veel zwaarder belast dan vermogen?

Dit is niet mijn overtuiging hoor, maar als je echt vindt dat mensen hard voor hun geld moeten werken en dat gratis geld niet bestaat, waarom zorg je dan voor allerlei constructies (belasting op winst uit vermogen, hypotheekrenteaftrek, via een eigen bedrijf grote bedragen belastingvrij erven) waarbij mensen geld kunnen verdienen door simpelweg al rijk te zijn, zonder daar per se hard voor te hoeven werken?

20 likes