Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Ik vind het ook ontzettend zuur dat zowel VVD als FvD gegroeid zijn. Dat veel linkse stemmers op D66 zijn overgegaan vind ik ook kut, maar GL, SP en PvdA hadden tijdens de campagne veel harder in moeten zetten tegen racisme en VVD-beleid en dat hebben ze niet gedaan.

D66 heeft een sterke onderhandelingspositie nu en ik hoop dat zij er een linkse partij bij onderhandelen.

Wel weer triest om te zien dat een partij die heeft meegeregeerd (CDA) de dupe is en VVD dus totaal niet.

2 likes

Ik vraag me af of het door het meeregeren komt. Ik vond Hoekstra alles behalve overtuigend overkomen in de debatten. Het is net een consultant of manager, in die rol werd hij ook slim gezet door andere partijen. Hij is een bestuurder, maar geen leider en ik denk dat mensen dat hebben gevoeld. Ik was gisteren aan het tellen en het viel mij op dat het meerendeel van de CDA stemmers op Omtzigt stemden ipv de #1 Hoekstra

6 likes

Wat was ook al weer de reden dat na het terugtrekken van Hugo de Jonge als lijsttrekker, Hoekstra naar voren werd geschoven i.p.v. Omtzigt?
Ben inderdaad benieuwd hoe het met CDA gegaan zou zijn met Omtzigt voorop.

Het bestuur van CDA verkoos Hoekstra (mede door de signalen dat men hem een sympathieke man vond) boven Omtzigt en vroegen of hij het wilde doen. Hoekstra heeft overlegd met Omtzigt en die gaf hem zijn zegen.

2 likes

That didn’t age well

7 likes

Ik denk ook dat Omtzigt misschien is te uitgesproken is voor de gemiddelde CDAer

2 likes

De onofficiĂ«le reden schijnt te zijn dat Omtzigt zich niet genoeg aan de partijdiscipline houdt. Omtzigt is te emotioneel en onberekenbaar. Als het bestuur en de lijsttrekker niet genoeg op één lijn zitten
 natuurlijk is het nu ook mis gegaan

6 likes

Shit ik heb dit gemist, is dit ergens terug te zien?

Haha heb het al gevonden, die wapperende handjes love it

1 like

Eigenlijk ga je er dus vanuit dat mensen alleen geprikkeld worden om te werken als daar iets tegenover staat? Ik ben namelijk voor individuele verantwoordelijkheid maar ik weet ook dat het leven niet eerlijk is. Juist een overheid zou de oneerlijkheid van het leven weg kunnen nemen en zorgen dat iedereen gelijke kansen krijgt. Niet al het harde werken leidt tot rijkdom. En veel rijkdom komt slechts door geluk. Juist daarom zullen we het vermogen wel wat eerlijker mogen verdelen. En vind ik dat iedereen recht heeft op een eerlijk bestaan. En moet zowel de bijstand als het minimumloon omhoog.

8 likes

Hahahaha omg wie had dat gedacht!

Iedereen verdient z’n eigen Rob Jetten

97 likes

Jaa, hoe trots hij elke keer naar haar kijkt, op filmpjes en foto’s. Vind dat zo lief! Ook met dat dansen op die tafel, of het speechen na de exit poll. Echt, rob :heart:

23 likes

Haha ja soms is het het meest verbindend om een gezamenlijke vijand te hebben!

Trouwens, over die prikkel om te gaan werken. Ik begrijp niet zo goed waarom partijen soms zo uitgaan van negatieve prikkels. Zo’n wantrouwende houding van we moeten de mensen in de bijstand vooral niet te veel geld geven want dadelijk vinden ze het te comfortabel en willen ze nooit meer werken.

Maar als je echt zo voor ‘‘de hardwerkende Nederlander’’ bent en wilt dat werk ook loont, waarom voer je (de VVD dus) al jaren beleid dat werk veel zwaarder belast dan vermogen?

Dit is niet mijn overtuiging hoor, maar als je echt vindt dat mensen hard voor hun geld moeten werken en dat gratis geld niet bestaat, waarom zorg je dan voor allerlei constructies (belasting op winst uit vermogen, hypotheekrenteaftrek, via een eigen bedrijf grote bedragen belastingvrij erven) waarbij mensen geld kunnen verdienen door simpelweg al rijk te zijn, zonder daar per se hard voor te hoeven werken?

20 likes

Iedereen die hard werken aan goed verdienen koppelt zou ik graag eens een paar weken willen laten meewerken bij bijv. postbedrijven, magazijnwerk voor webwinkels zoals Hema, Zalando, Bol, schoonmakers, medewerkers op Schiphol en meer van dat soort werkzaamheden.

37 likes

Ja totaal. Het is zo’n hardnekkig beeld dat iemand die veel geld heeft of een hoog inkomen dat dus wel verdiend zal hebben. Ik gebruik verdiend expres dubbelzinnig, geld verdienen =/= dat geld per se verdienen. Je hebt het systeem mee maar zo hóeft het niet te zijn.

1 like

Maar dan ga je er vanuit dat iedereen in de bijstand/andere uitkering erin zit omdat die niet wil werken want ‘‘lekker makkelijk’’, dus als je dat prikkelt, minder mensen in de bijstand/andere uitkering, meer mensen aan het werk; iedereen gelukkig. Opgelost.

Even om je een ander beeld te geven, uit een andere ‘‘bubbel’’:
Ik zit al jaren in de wajong, ik ben afgekeurd (inmiddels zelfs duurzaam) op psychische gronden en kom er nooit meer uit.
Al sinds het begin voel ik schuldig dat ik geld krijg van het UWV; want ik wil werken maar kan eigenlijk amper voor mezelf zorgen.
Ik sta buiten de maatschappij, heb geen binding met de maatschappij, mede door mijn problematiek maar ook omdat je er als persoon pas toe doet als je werkt. Of dat nou betaald is of vrijwillig.
En dat is geen keus om te zeggen ‘‘we geven die mensen een prikkel te gaan werken door het bedrag aan te passen’’
Ik heb altijd stress dat ik iets verkeerd doe (stel je voor dat ik eens wat leuks doe, ik moet alles verantwoorden want die uitkering is van jullie en niet van mij. Ik vier fulltime vakantie volgens vele mensen). Stress bij post van de uitkerende instantie. Stress dat de uitkering wegvalt en ik mijn hulpverlening/medicatie (niet alles word vergoed) niet meer kan betalen.

Er zal altijd een klein deel van de mensen zijn die misbruik maken van uitkeringen, maar het moment dat je als overheid daar tegen optreedt zullen degene die echt met reden in die uitkering zitten degene zijn die lijden. Particaptie-wet is trouwens ook een afgang geweest en grote stressbron persoonlijk.

61 likes

Het goede nieuws van vandaag is wel dat de naamloze partij van Willem engel geen zetel heeft gehaald. (0.01% van de stemmen) willem is nu boos en zegt dat het fraude is en dat er opnieuw geteld moet worden.

40 likes

Serieuze vraag, hoe zouden studenten dat kunnen/moeten afdwingen? Er is de afgelopen jaren al zoveel weerstand geweest tegen het leenstelsel maar daar is maar weinig mee gedaan. Hoe zouden ze dat wel kunnen doen?

1 like

Haha, bij mijn stembureau hadden ze 1 stem. Net als de feestpartij.

5 likes

Ja ik doelde ook meer op compensatie voor de mensen die nu gedupeerd zijn door het leenstelsel en niks hebben aan een terugkeer van de basisbeurs over 4 jaar. Er is al zo ontzettend veel gedemonstreerd, getekend en en geklaagd maar het beste waar ze tot nu to mee gekomen zijn was die studievoucher van €1000 die je over 10 jaar mag inwisselen. :clown_face:

Maar ik vind het eigenlijk ook niet de taak van de studenten om dit af te dwingen, maar de taak van de mensen in Den Haag. Die hebben het veroorzaakt, laat ze het maar oplossen. :woman_shrugging:t2:

6 likes