Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Ik vind dit hele artikel ZO eng.

Als dit zou gebeuren denk ik dat ik echt naar het buitenland ga verhuizen.

Wat heb je aan een tuin. (Nee grapje, maar ik woon deels in een tegeltuinenkolonie en word regelmatig opgeschrikt door kunstgras, want lekker onhoudsvrij.)

@Swelgje Dat wordt een SGP-strategie toepassen: 8 kinderen op de wereld zetten en die opvoeden tot linkse rakkers of progressieve centralisten (in de verkeerde betekenis van het woord). Maar ik moet er dan geen wereldburgers van maken, anders slaan zij hun vleugels uit naar andere landen.

@Floepsie Het Zeister bos is wel mooi wandelen.

1 like

Maar tweede huizen worden gewoon belast in box 3? De waarde van het onroerend goed maakt deel uit van je box 3 vermogen. Of bedoel je dat het oneerlijk is dat een hypotheek op die tweede woning weer wordt afgetrokken van je vermogen?

Hij wil een coalitie vormen met PVV, SGP, Ja21…

Ik moet hier gewoon zo om lachen. Is goed hoor Thierry. Hier is een ijsje, ga nu maar weer buiten spelen

19 likes

Misschien kunnen we hem een bellenblaas aanbieden met FF etiket zodat ie lekker in zijn eigen bubbel kan blijven zitten.

4 likes

Ik vraag me af of de mensen die vinden dat bijstand onder het minimumloon moet blijven zich beseffen wat de definitie van het minimumloon is en waarom er wordt gepleit dit naar 14 euro te verhogen. Die 14 euro is gebaseerd op wat je nodig hebt om fatsoenlijk te kunnen leven. Zodat je niet de stress hebt van de eindjes aan elkaar moeten knopen. Zodat je nog een beetje ruimte hebt na het betalen van de eeuwig oplopende vaste lasten.

Wat je eigenlijk zegt als je vindt dat bijstand eronder moet blijven, is dat mensen die om wat voor reden dan ook niet werken, het niet verdienen om zonder financiele stress te zitten. Dat vind ik echt enorm kwalijk.

Edi: op dit moment is het minimumloon €9.75 per uur op basis van een 40 urige werkweek en een bijstandsuitkering is daar 70% van he.
€6.83…

64 likes

met lavendelgeur

1 like

Buiten dit zou ik graag zien dat een deel van de mensen die nu eeuwig in de bijstand zullen zitten, terwijl zij eigenlijk thuishoren in een oude-wajongvorm gewoon en daar nu weer thuishuren imo.

8 likes

Vanuit het buitenland mogen ze ook stemmen hoor! Ik ben al een decennium weg uit NL en stem nog steeds elke keer mee.

1 like

Ik sluit graag even aan bij wat @Oenkie zegt. Ik woon in een gemeente waar VVD/CDA al jaren verreweg de grootste is. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die VVD stemmen struggelen met dit vraagstuk, dus ik wil even een klein beetje nuanceren. Inhoudelijk ben ik het met velen hier eens, de ongelijkheid is de afgelopen jaren alleen maar groter geworden en ik ben groot voorstander van een eerlijker beleid. Dit is ook wat bijvoorbeeld mijn vader zegt, zolang ik mij kan heugen stemt hij VVD. Dat betekent niet dat hij niet geeft om deze ongelijkheid, of dat hij het niet erg vindt dat mensen met een minimumloon niet eens rond kunnen komen, maar ook hij kiest voor zijn eigen portomonnee. Op het moment dat er sociale veranderingen zoals hoger minimumloon en meestijgende bijstand, eigen risico afschaffen, meer geld naar zorg/onderwijs/politie/defensie worden doorgevoerd, komt de rekening wel bij mensen zoals mijn vader die (in mijn vaders geval nĆ©t) in de hoogste belastingschijf vallen. Mijn punt; ik kan het hem niet kwalijk nemen dat hij kiest voor zijn eigen portomonnee. Wat dat betreft mis ik gewoon een progressieve rechtse partij die niet zo conservatief is als de VVD…

3 likes

Ja maar in Zeist moet de VVD van haar troon worden gestoten. :wink:

En even voor de beeldvorming.

Ik heb 1,5 jaar veel op bed gelegen, het niet ā€˜nuttig’ bezig kunnen zijn maakte het misschien nog wel erger dan de klachten zelf. En dan had je nog mensen die direct begonnen te ratelen ā€˜blablabla belastingcenten blabla fijn niet hoeven werken’, terwijl ik toen nog teerde op mijn spaargeld.

Het lijkt me ontzettend rot als je de rest van je leven afhankelijk bent van de overheid en anderen. Niet wetende hoe je er aankomend jaar er financieel voor staat, maar ook al die belachelijke opmerkingen waarmee je te maken krijgt.

Alsof sommige Nederlands het liefste iedere dag een sticker zouden willen ontvangen van ā€˜KIJK IS HOE HARD IK WERK’.

9 likes

Maar waarom kun je hem dat niet kwalijk nemen dan?

6 likes

Nee ik snap dit ook wel hoor, vind dit geen barbaarse gedachte maar waar is hij dan precies zo bang voor als dat zou gebeuren? Dat hij er een paar euro per maand op achteruitgaat? We kunnen ook extra belastingschijven toevoegen waar je vader helemaal niks van zou merken als hij maar net in de huidige hoogste schijf zit. En verder, als we er dus voor zorgen dat de samenleving beter voor elkaar zorgt, komt dat ook bij jou terug als jij dat nodig zou gaan hebben. Dat is mijn redenering eigenlijk.

2 likes

En ontzettend validistisch ook.

20 likes

Ik vind sowieso de hele houding al ā€˜iedereen moet net zo veel werken als ik anders ben ik zielig’ en ā€˜die zit niks te doen van mijn belastingcenten!!!’

Ja en. Ga jij daar op achteruit? Bemoei meer met jezelf.

9 likes

Haha verkeerd gelezen dan sorry! Niet dat er iets mis mee zou zijn hoor maar had me verwonderd.

1 like

En vooral ook omdat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat bepaalde methoden m.b.t.financiële prikkels totaal niet werken om mensen aan het werk te krijgen, als men überhaupt kan werken. En sowieso ook gewoon dat een leven met veel onzekerheden en geldproblemen juist grote invloed heeft op de lichamelijke en geestelijke gesteldheid van mensen. Alsof de wetenschap onzin praat.

Het zal mij niks verbazen dat het de ā€˜schatkist’ op langer termijn alleen maar meer kotst als ze zo beknibbelen op mensen die meer geld en hulp hard nodig hebben.

Edit: kotst die laat ik lekker staan :stuck_out_tongue:

20 likes

Ik vind het trouwens altijd erg frappant dat het gezeur op mensen met een uitkering / gezeur over mensen met zeer lage inkomens / etc. komt van vermogende mensen die zich dus extreeeeeeeeeeem druk kunnen maken om een procent meer belasting moeten betalen. Als dƔt jou al een geldzorg oplevert, echt serieus hoe denk je dat echte geldproblemen wel niet moeten voelen. Fucking hell.

29 likes

Ja ik las niet goed en wat ik registreerde was dat je in jullie gedeelde keuken seksende huisgenoten tegen kon komen :stuck_out_tongue: sorry haha

2 likes