Het lastige met al die geldkwesties is dat ook als je wel heel goed verdiend nu en het kan missen om meer belasting te betalen, ook hun inkomen niet vast staan. In principe kan het iedereen overkomen om in de bijstand te geraken door een aantal tegenvallers. Door het beeld dat je met hard werken er wel komt, word dat stukje genegeerd Ik snap wel dat mensen die dit niet van dichtbij meemaken, hier ook niet over nadenken/niet over na willen denken.
Ik denk altijd als ik in die positie zat hoop ik maar dat ik alsnog het algemene belang voor ogen houdt. Zolang er een poldermodel/democratie bestaat, is er wel een aardig evenwicht denk ik, mits er respectvol naar elkaar geluisterd word.
Samenvatting
Met opmerkingen over de SGP bijvoorbeeld, ik snap dat je je niet kan indenken dat het oke is dat vrouwen niet in de tweede kamer mogen. Maar de achterban vind dat wel oke, voor hun is dat wel belangrijk. Waarschijnlijk weten zij ook wel dat hun beeld een ideaalbeeld is en nooit doorgevoerd gaat worden, maar dan mogen ze er nog wel voor staan.
D66 komt bijvoorbeeld erg antichristelijk over. Dat je het met veel dingen niet eens bent van christenen, dat is je goed recht, dat mag in Nederland. Maar eigenlijk doe je dan precies dat wat je de christenen ook verwijd, een groep mensen buitensluiten.
Ik vind het jammer dat we al gauw verzanden in naar elkaar wijzen wat wel/niet goed is aan een partij (doe het zelf nu ook met de voorbeelden) terwijl in de kamer eigenlijk de maatschappij weergegeven wordt.
Juist door naar elkaar te luisteren en in te leven in elkaar, is er samen echt heel veel te bereiken ook al denken we met zijn allen heel anders of begrijp je elkaars standpunten niet. Hoeft ook niet, zolang we maar niet verzanden in uitersten en niet meer naar het midden komen.