Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Maar dan negeer je gewoon het feit dat de vaste lasten in Nederland almaar zijn gestegen en het minimumloon en daarmee de uitkeringen daar niet in zijn meegestegen. Er is gewoon een steeds groter groeiende groep Nederlanders die in armoede belandt en daar door dit soort constructies niet meer uit kan komen. Vind je dat oké?

11 likes

Corona in dit geval. Uit dat onderzoek bleek dat angst dé beste manier was om mensen conservatief te laten stemmen. Omdat ze dan dus vasthouden aan alles wat vertrouwd voelt.

1 like

Even de Wajong info erbij:
75% minimumloon bij volledige arbeidsbeperking
70% minimumloon bij arbeidsmogelijkheid (maar hieronder kan ook onbetaald vrijwilligerswerk vallen. Dus als ze je daartoe in staat achten word je ook van 75 naar 70 gekort)

Edit: Als je wil onderzoeken of je misschien kan werken (ook met begeleiding vanuit UWV), moet je naar de 70 groep en kan je nooit meer terug naar de 75 groep, ook als uit de praktijk blijkt dat het toch niet kan.

4 likes

Maar ik vind niet dat de bijstand moet meestijgen met het minimumloon. Ik vind juist dat werken moet lonen dus dan negeer ik het minimumloon niet.
Inderdaad kunnen mensen door veel pech in de bijstand belanden. Daaromis het ook heel goed dat dit vangnet er is. Maar ik vind wel dat dat is wat het moet blijven. En nee, dat is dan geen vetpot, dat weet ik.
Ik vind een stem op de VVD op de langere termijn dan ook goed. Bedrijven leveren de werkgelegenheid. Dus ik vind het belangrijk om bedrijven gezond te houden. Ook voor mensen in de bijstand dus

Edit: ik zie nu dat ik op meerdere personen heb gereageerd in 1 berichtje

Huh maar “werken moet lonen en het is geen vetpot maar helaas” vind ik niet echt de lading dekken. Mensen in de bijstand kunnen op dit moment niet rondkomen en zijn afhankelijk van instanties voor basisbehoeftes als boodschappen en gezondheidszorg. Kunnen geen nieuwe schoenen kopen voor hun kinderen omdat er geen geld is. Gaan niet naar de tandarts omdat ze dat niet kunnen betalen. En dit zijn maar een paar voorbeelden.

Vind je dan nog steeds dat dat hun verdiende loon is omdat ze niet kunnen werken? Want dat is wel een beetje wat ik uit je post opmaak. Werken moet lonen en als je niet kan werken dan verdien je ook niks.

5 likes

Het is denk makkelijk die (grote) groep gewoon te negeren voor mensen?
Ik bedoel, ik ben verbaal (zeker geschreven woord) ook niet sterk genoeg om de discussie aan te gaan en eerlijk kan ik mijn energie beter aan iets anders besteden.

Ik kan niet werken, niet omdat ik er geen zin heb, of omdat het makkelijk is maar omdat ik (ondanks dat ik vrij intelligent ben) psychisch zo beperkt word dat ik mezelf letterlijk zou doodwerken (want dan kan ik niet meer eten/slapen/douchen whatever, kan ik nu al amper)

Je mag wel weekje ruilen hoor, aan ieder die er zo overdenkt? Want immers moet het kei leuk zijn om wajong te hebben; die ik kreeg doordat ik een zware vorm van autisme heb (ja, en ik kan zelf praten, dus word zelden geloofd), en een depressie en ptss.

Ik zou er alles voor over hebben om te gewoon te werken met loon, en een kind te kunnen baren die ik zelf kan opvoeden en mee kan draaien in de maatschappij.

24 likes

Ik zal later nog even wat uitgebreider reageren omdat ik nu geen tijd daarvoor heb. Maar is het wel duidelijk waar men in de bijstand nog allemaal recht op heeft aan toeslagen en kwijtscheldingen? Uitzonderingen daargelaten maar voor al onze cliënten vragen wij dit standaard aan. Wij zijn een erg groot kantoor en maken dit soort situaties gewoon echt niet mee.Het kan zijn dat mensen de weg niet weten, dat zou dan wel heel sneu zijn. Maar een situatie die hier wordt beschreven. Geen schoenen? Hoezo dan, geen kinderbijslag?

Maar de VVD heeft ook in hun programma staan dat ze de toeslagen willen afschaffen, dus hoe zie je het dan voor je?

Kinderbijslag is leuk maar als je dat moet opmaken aan huur of boodschappen of de tandarts omdat je anders niet rond kan komen blijft er weinig over voor schoenen…

3 likes

Wellicht nog een extra zetel voor GroenLinks :crossed_fingers::crossed_fingers::crossed_fingers: Zou heel fijn zijn :heart: Rotterdam :heart:

23 likes

@anon23538476 Ik vind het goed dat je de discussie aangaat en je niet laat wegpesten door de boze linkse mensen ( ahah) en hoewel ik jouw standpunten begrijp vind ik ze eigenlijk iets te simpel gedacht. Het zou idd mooi zijn als de bijstand alleen maar een opvangnet is en je vanuit daar makkelijk weer een baan vind. Helaas is dat voor een groot deel helaas niet zo makkelijk.

20 likes

Maar gaat het bij jullie kantoor, dit is sowieso al vrij merkwaardig jullie verdienen dus aan bijstandsgerechtigden, nooit eens mis? Alle bijstandsgerechtigden gaat het goed mee? Iedereen heeft geld genoeg voor een nette levensstandaard? Waar zitten jullie precies ergens in Noord-oost Groningen? Want in de randstad is het in ieder geval een stuk moeilijker om van dit bedrag rond te komen. En dan wordt er inderdaad ingekort op schoenen en zeker het gebit helaas. Als je deze problemen nooit tegenkomt snap ik wel dat je denkt dat het allemaal gewoon moet kunnen. Maar deze problemen zijn er wel degelijk.

5 likes

Nee nee … arme mensen jatte me gelt!

8 likes

Mwah de kinderen kunnen wel een jubeltonnetje gebruiken.

Hiermee ben ik het eens. Ik denk idd dat we niet moeten vergeten dat bedrijven ook gezond moeten blijven en dat dit ook effect heeft op de mensen in de bijstand. Dat vind ik goed aan de democratie, dat ook al denken we anders, we allemaal uiteindelijk voor de lange termijn een goed en gezond land willen.

Voor de rest ben ik het eens met dat de bijstand wel mee zou moeten stijgen of dat er in elk geval iets moet gebeuren waardoor mensen geen financiële zorgen hebben en normaal kunnen leven, ook als ze nooit kunnen werken. Gewoon omdat dit iedereen kan overkomen.

We hechten ook teveel waarde aan geld en aan groeien denk ik. Want ook al werken mensen niet voor geld en leven ze van belastinggeld, ze dragen echt op hun eigen manier wel een steentje bij aan de maatschappij. Zichtbaar of onzichtbaar.

6 likes

Degrowth!! :raised_hands:

3 likes

doughnut economics :doughnut:

3 likes

Oh wacht allemaal termen die ik net ken. Ik ga even goed googlen/artikelen lezen.

Helder stukje, bedankt. Maar het is toch ook zo dat het geld wel ergens vandaan gehaald moet worden/verdiend moet worden om de ‘onderkant’ van de samenleving dan te helpen? Hoe kan dat dan anders als dit niet op gaat?

Tenminste in de huidige samenleving dan. Dus dan moet alles op de schop.

maar omdat dit nu is wat het is, vind ik de gedachten gang van gezonde bedrijven creëren banen en werkgelegenheid niet gek. Al is dat dus een verkeerde gedachtegang begrijp ik.

Ja daar zat ik idd over na te denken, hoe moet het dan? Maar ik ga me er eens in verdiepen!

1 like

:clown_face:

43 likes