Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Jeej! Dit is belangrijk! De inkomensongelijkheid is zo veel toegenomen. Hopelijk komt daar ooit verandering in.

Alleen zo lang mensen blijven stemmen tegen hun eigen economische belangen, dan gaat dat niet gebeuren :pensive:

1 like

Volgens mij is een deel van de mensen in de bijstand nu bezig met overleven in plaats van leven. Ik krijg soms het idee dat mensen denken dat de stijging van de bijstand inhoudt dat je ā€˜voor gratis’ 4k netto krijgt en kan leven als een ā€˜hardwerkende Nederlander (kots van deze term)’ die 6x per jaar op vakantie kan gaan (niet de realiteit, maar iets wat sommigen ook schijnen te denken zoals hier: https://www.npo3.nl/verkiezingen/jong-stemmen-vvd2 )

9 likes

Ik twijfelde nog even om te reageren omdat het gesprek al verder was gegaan maar ik zal het kort houden. Dan hou ik het voor nu even hierbij, ik merk dat ik ermee bezig blijf in mijn hoofd en ik denk ook dat het voor hier niet zoveel toevoegt als ik mezelf ga herhalen.
@Dombo, de VVD wil inderdaad toeslagen afschaffen maar daarvoor een eenvoudiger systeem in de plaats.
@Pierlala, oei ik schrik een beetje van je opmerking over dat je het vreemd vindt dat een bewindvoerder verdient aan een bijstandsgerechtigde. Zie je dat ook zo bij bijv. een arts of maatschappelijk werker? Die verdienen namelijk ook aan mensen die hulp nodig hebben. Voor de personen die jij noemt worden de kosten trouwens geheel vergoed.
Met de cliƫnten gaat het inderdaad goed, we zitten niet in Groningen haha! Maar ik ga ivm privacy niet aangegeven waar ik dan wel werk.
@Bill ik zou graag lezen als je hierover nog ideeƫn hebt! Ik ben heel benieuwd daar naar! Ik denk namelijk dat het goed is om goed voor de bedrijven te zorgen ivm werkgelegenheid. Dat is voor mij een heel erg belangrijke reden om VVD te stemmen. Ik heb geen idee hoe het anders zou moeten maar vind het echt interessant!

4 likes

Ik doelde idd niet op de multinationals maar meer op kleine bedrijven.

Ik denk wel dat je als ondernemer het recht hebt om te kiezen voor een partij die jouw belangen behartigd. Als je dan ook nog de overweging maakt dat jij denkt dat door een goed bedrijf te voeren je de medemens kan helpen, ik dat een hele logische en goede gedachte vind. Dan snap ik ook dat je VVD stemt.

Maar ik heb me niet goed genoeg verdiept begrijp ik of de VVD genoeg doet voor deze groep om hier iets zinnigs over te zeggen. De mensen die ik ken, nemen deze overweging wel mee in hun beweegreden om op de VVD te stemmen.

Alleen het zeggen VVD stemmers zijn niet sociaal genoeg, dat idee krijg ik niet van de mensen die VVD stemmen omdat ze vanuit een ander oogpunt bekijken. Althans, dat is mijn ervaring.

Zo heeft de VVD zich jaren geprofileerd maar het is echt onzin. Kijk naar die zuinige tegemoetkomingen afgelopen jaar voor ZZPers.
Als, je grootaandeelhouder bent, dan zit je economisch helemaal op je plek (als je wereldbeeld je verder niks anders vertelt dan) bij VVD.

5 likes

Omdat je aangaf hierover te posten als je iets zou vinden. Dat vind ik interessant en wil ik dan wel volgen. Verder niets. Ik vraag je niet om nog meer informatie. Mijn post bedoelde ik positief naar jou toe maar ik denk dat ik me dan niet goed genoeg heb verwoord.

Door je reactie ben ik nog even terug gaan scrollen maar ik vind niet echt dat ik je heb genegeerd. We zijn het niet met elkaar eens maar dat hoeft toch ook niet? Ik heb al aangegeven dat ik me kan vinden in de kostendelersnorm. Omdat je de grote vaste lasten als huur en gas/water/licht kunt delen begrijp ik dat je niet de volledige uitkering ontvangt. Ik begrijp waarom je het niet met me eens bent maar dat verandert niets aan mijn standpunt.

4 likes

Ik ben bang dat die kiezers eerder naar de PVV of FvD zijn gegaan.

2 likes

Zo een extreme switch :frowning:

1 like

Jeetje ik heb even het verloop van GroenLinks, sp en PvdA opgezocht.
PvdA is zo vaak zo groot geweest, wat pijnlijk voor die partij zeg.
En dat groenlinks afgelopen zittingstijd het grootste ooit was had ik ook niet verwacht.
En sp heeft ooit 25(!!) zetels gehad, dat is echt heel veel.
Dat PvdA heel groot was vroeger wist ik uiteraard wel, maar ergens dacht ik dat er toen wel mwwe groots op links was ofzo.
Het voelt zo onvoorspelbaar ook, het groeien van links, rechts, populisme enzo.
Ik kan er ook niet objectief genoeg naar kijken hoor.

OkƩ en nu ik toch al in 't niks zit te lallen.
Veel van mijn buurtbewoners hebben vvd gestemd, omdat geen van de andere flapdrollen in de kamer het bij een corona crisis beter had gedaan dan Rutte heeft gedaan.
Ik vind het zo jammer, omdat ik (en mijn werkplek) juist me zo hard maak om de principes van gelijkwaardigheid en naastenliefde met ze te delen, en dat doen ze ook zo goed. Ze zijn er echt voor elkaar als wijk. Ik gun ze zoveel meer dan nog 4 jaar aan verloedering door Rutte :(. (also ik gun mezelf dat)

7 likes

Dat valt vooral bij de keuze voor de PVV wel mee. Die zijn op bepaalde stukken ook links en de SP is dan wel links maar ook nog behoorlijk conservatief. Tenminste een deel van de partij. Ze wilden bijvoorbeeld ook Zwarte Piet niet verbieden of er geen directe uitspraken over doen. Had het idee dat Marijnissen wel mee vernieuwend is maar dat er nog een heel deel van de ā€˜oude garde’ zit die daar niks mee heeft.
En ook wat @Bill zegt.

3 likes

Alsof ze allemaal geblinddoekt in een ruimte zitten om elkaar te ontdekken.

3 likes

Om even terug te komen op die artsen. ja die krijgen een inkomen om zorg te verlenen. Maar zij bepalen niet voor mij hoeveel gezondheid ik krijg. Ik vind hun rol daarin dus ook anders. Het grote punt hierbij is dat de bijstand er nog net voor zorgt dat mensen enigszins kunnen leven maar in veel gevallen is de bijstand ook niet voldoende.
Er zullen namelijk altijd mensen zijn die niet aan een baan komen, hebben die geen recht op een volwaardig leven?

4 likes

ok dan kees!! mooi dat hij hier een voordeel in ziet, maar in vrouwen op de kieslijst niet. of in het afschaffen van de verplichte bedenktijd bij abortus.

1 like

2006, eerste keer dat ik mocht stemmen. Ik heb ook SP gestemd toen.

Denken jullie ook niet dat verkiezingsuitslagen er heel anders uit zouden zijn wanneer we niet honderden peilingen en het sentiment van iedereen via social zouden weten? Heb het idee dat men toen veel meer keek naar waar een partij echt voor stond. Je kon de peilingen niet 24/7 volgen.

7 likes

Op een of andere manier werkt het vol opendraaien van de sarcasmeknop vaak niet zo lekker in een gesprek. Is mijn observatie. Misschien he, misschien speelt het een rol. Gewoon maar een gedachte.

Iemand in de bijstand die een huis deelt met huisgenoten en een commercieel huurcontract heeft valt buiten de kostendelersnorm. Alleen wanneer je bijvoorbeeld een verdienende partner hebt of een volwassen kind met een inkomen dan gaat de kostendelersnorm wel op. Hetzelfde geldt min of meer voor bijvoorbeeld de zorgtoeslag ook hierbij wordt niet gekeken naar eventuele huisgenoten alleen wanneer je een toeslagpartner hebt zal dit gevolgen hebben voor je toeslag. Sowieso kan je, wanneer je in de bijstand zit, via de gemeente gebruik maken van een zorgverzekering met als voordeel dat bijvoorbeeld je eigen risico ook al geregeld is. Ik heb tot afgelopen najaar bij diverse gemeenten gewerkt met klanten in de bijstand en zoals Veertje ook al schreef krijg je naast de bijstandsuitkering allerlei toeslagen, kwijtscheldingen en kortingen. Ik had klanten die beter af waren in de bijstand dan werkend, dus ik vind dat het minimumloon wel op hoog moet, dat er voor mensen die niet kunnen werken een alternatief moet worden bedacht maar de bijstand is nog altijd een vangnet.

7 likes

Je geeft aan dat een arts niet bepaalt hoeveel gezonheid je krijgt. Maar voor een bewindvoerder geldt eigenlijk hetzelfde. Een bewindvoerder bepaalt helemaal niets, heeft niets te zeggen en alles ligt vast. Wij moeten alleen regels opvolgen en worden daarop gecontroleerd door de rechtbank.

Ja ik ook! Ik weet wel dat er toen ook geluiden waren qua VVD en CDA en strategisch stemmen enzo. En er werden natuurlijk wel peilingen gedaan, maar zo anders dan nu. Was ook veel meer gebaseerd op wat er eerst in de kamer zat en wat je dan absoluut niet wilde. Ipv nu meer op toekomstige ideeƫn.

1 like

Ze lijken een beetje gefragmenteerd als ik naar de staatjes in dit artikel kijk: https://nos.nl/l/2373104

maar je krijgt geen huurtoeslag meer als je medebewoners meer verdienen, dus dan komt het er toch op neer dat je dan hogere kosten hebt.

@anon23538476 als bewindvoerder toon je hier wel dat je vindt dat mensen niet meer geld moeten krijgen. Ik mag toch hopen dat mijn arts mij niet minder gezondheid toewenst.

1 like