Ik vind het raar dat mensen wiens leven toch al niet zo lekker loopt, om welke reden dan ook, gestraft worden door ze maar in armoede te laten leven. Er is nu eenmaal sprake van kansen ongelijkheid en daarbij wordt ieders levensloop bepaald door een flinke dosis (on)geluk. Niemand leeft onder de armoedegrens omdat zij denken ‘lekker niet werken’. Het is ons systeem wat ervoor zorgt dat er mensen zijn die niet kunnen meekomen, niet kunnen werken, niet in staat zijn om lange termijn gevolgen te overzien. Veel van deze mensen moeten elke dag de eindjes aan elkaar knopen, proberen te overleven (zowel mentaal als fysiek) en maar hopen dat ze zichzelf én hun kinderen van eten kunnen voorzien. En misschien kunnen ze inderdaad geen baan vinden omdat het leven toch net even wat anders liep dan ze wilde/vooraf dachten. Maar het is toch van de zotte dat mensen die zelf elke maand goed rond kunnen komen, die warm, gezond kunnen eten en vermogen opbouwen wel even bepalen dat de toelagen minder kunnen en/of uitkeringen mee laten stijgen onnodig is. Wat is dat voor tekentafelbeleid.
Ik vraag me echt af wat mensen zich voorstellen bij de kostendelersnorm, maar dat komt hierop neer.
Hier kan ik alleen maar in lezen “zoek het maar uit, arbeidsongeschikte bijstandsgerechtigde, oh en krijg de tering”.
Ik denk niet dat ik je situatie helemaal snap want als de belastingdienst iemand ten onrechte aanmerkt als medebewoner kan de belastingdienst dit corrigeren. En als je een kamer huurt waarbij je geen eigen voordeur hebt, keuken, badkamer etc deelt heb je zelden recht op huurtoeslag.
Mijn vader heeft altijd al sp gestemd, maar dit keer d66. Omdat de lijsttrekker van sp hem niet meer aanspreekt hij en Kaag wel een sterke vrouw vindt. Maar goed ben al lang blij dat het geen vvd werd omdat ie Mark zo tof vindt
Hier wil ik nog even op reageren (ook al ging de discussie hier niet over) want dat is vrij kort door de bocht (en onder de gordel zou ik zelfs durven zeggen). Bewindvoerders doen belangrijk en dankbaar werk en het is goed dat zij er zijn. Zo hoeft bijv. de familie geen bewindvoerder te zijn wanneer ze dat niet willen of kunnen. Het is heel fijn dat een rechter naast familieleden ook professionele mensen kan benoemen. Natuurlijk verdienen zij geld voor het werk wat ze doen. Wat je zegt komt een beetje op het zelfde neer als wanneer je zou zeggen dat verplegers verdienen aan zieke mensen.
nou ja als een woning deelt met huisgenoten en het gezamenlijk inkomen van alle huisgenoten laag is dan kom je gezamenlijk in aanmerking voor huurtoeslag maar als een van de huisgenoten dan meer verdient verdwijnt de huurtoeslag voor iedereen en moeten ze allemaal meer betalen. Terwijl ze niet allemaal meer verdienen.
Ik snap wat je bedoelt maar als je als bewindvoerder werkt is het ook vrij onaardig om te zeggen dat bijstandsgerechtigden geen recht hebben op meer bijstand. Het gaat mij er ook om dat als de bijstand net wat meer zou zijn, bewindvoering ook minder nodig zou zijn.
Inderdaad. Wil hier nog aan toevoegen dat - anders dan het zogenaamde triple down effect dat niet blijkt te bestaan - uitkeringen en het minimumloon verhogen juist wél goed is voor economische groei, en dus juist meer ipv minder banen creëert. Dit komt doordat armere mensen iedere euro of dollar die zij meer verdienen direct uitgeven, dus dat extra geld komt allemaal in de economie terecht. Hier is online genoeg over te vinden maar ik citeer even dit stukje dat het duidelijk uitlegt:
The immediate benefits of a minimum-wage increase are in the boosted earnings of the lowest-paid workers, but its positive effects would far exceed this extra income. Recent research reveals that, despite skeptics’ claims, raising the minimum wage does not cause job loss.4 In fact, throughout the nation, minimum-wage increases would create jobs. Like unemployment insurance benefits or tax breaks for low- and middle-income workers, raising the minimum wage puts more money in the pockets of working families when they need it most, thereby augmenting their spending power. Economists generally recognize that low-wage workers are more likely than any other income group to spend any extra earnings immediately on previously unaffordable basic needs or services.
Dit is niet per definitie zo. Mensen die nu bewindvoering hebben omdat ze moeite hebben zelf hun financiën te regelen, gaan die vaardigheden niet ineens wel krijgen met een hoger inkomen.
In het geval dat iemand in de bijstand zit en een huisgenoot onterecht als medebewoner wordt aangemerkt dan kan de belastingdienst dit corrigeren. Maar ik heb in al die jaren dat ik met bijstandsgerechtigden werkte nog niet meegemaakt dat iemand samenwoonde met alleen huisgenoten waarbij de huisgenoten dusdanig veel verdienden dat de gehele huursubsidie wegviel al wil ik hiermee niet zeggen dat deze situatie niet bestaat.
Maar dan ga je toch onder budgetbeheer en niet onder bewind? Ik ken iig wel wat mensen die nadat ze uit de bewind waren naar een budgetbeheerder zijn gegaan.
Ik heb daar zelf toevallig enigszins ervaring mee maar tegenwoordig is dat natuurlijk ook al aangepast omdat de grens van de huurtoeslag minder hard is. Dus dat is goed.
Budgetbeheer wordt natuurlijk wel makkelijker als niet ieder dubbeltje hoeft te worden omgekeerd.
Bij bewindvoering speelt meer dan alleen weinig geld hebben. Je worst niet onder bewind gesteld om het enkele feit dat je arm bent. Je kunt ook bewindvoering krijgen als je dement bent. Maar als je het maatschappelijk bekijkt, wanneer er minder algehele armoede zou zijn, de grotere achterliggende problemen waardoor mensen doorgaans onder bewind worden gesteld (verslaving, psychische problemen, etc.) wel minder worden, dus ik denk dat je daar gelijk in hebt. (Waarmee ik niet wil zeggen; ‘gooi er wat geld tegenaan en al je psychische problemen zijn over.’ maar volgens mij is het wel feitelijk bewezen dat meer armoede in de maatschappij zorgt voor meer dergelijke problemen.)
Haha wat een awkwardness allemaal. Esther Ouwehand is wel heel lief naar Sylvana, leuk om te zien
Hahah dit filmpje. Net zo’n kringverjaardag waarbij je iedereen gedwongen moet gaan feliciteren
Sorry dat ik ff coronapliesie doe maar die elleboogjes zijn toch geen 1,5 meter? Wie doet dat echt?
Ik hoop dat iemand dit gaat voice-over’en
Ahaha ja ik vind Kaag hier ook bijzonder awkward naar die Voltman
@Flamoes, ja alleen Rutte volgens mij, is toch gaaf man!
Die opmerking van Rutte ook naar Sylvana: echt super knap gedaan.
Is wel lief bedoeld denk ik maar klinkt echt als zo’n schoolmeester die een slechte leerling complimenteert die eindelijk een zesje haalt.