Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Hottake van een dummy:

Is het niet gewoon zo dat mensen stemmen op een partij die bij ze past op een aantal thema’s die zij het belangrijkste achten?

Ik denk niet dat van die ruim 20% van de Nederlanders die op de VVD stemmen er veel zijn die achter alle partijpunten staan. En dat geldt voor kiezers in het algemeen in een zekere zin, maar nog meer bij zo’n brede partij als de VVD dan bij de toch vrij toegespitste tinten Links progressief.

Als ik een stemwijzer doe, scoort de hoogste partij eigenlijk nooit meer dan 80% overeenkomst, en eigenlijk meestal ergens laag in de 70%. Ik kijk dan welke thema’s ik belangrijk vindt in het programma (ik: (medisch) ethische kwesties, pro-eu, klimaat) en wat ik daarnaast zoek in een partij (grote kans op meeregeren, een goede leider, opties qua kabinetsformatie).

En natuurlijk is dat een luxe, maar voor mij is het belangrijk dat er in die 4 jaar aan die issues gewerkt wordt en mijn stem die richting opgaat. Ook omdat ‘mijn’ partij in een coalitie komt waarin ook weer akkoorden gemaakt moeten worden. Maar ik geloof dat D66 in mijn geval in ieder geval zal zorgen voor een sterk pro-eu geluid, klimaat actie en blijft gaan voor medisch etnische kwesties (zoals hun donorregistratie erdoorheen is gekomen, dat vind ik echt wel een belangrijke prestatie).

En VVD stemmers zullen hun eigen thema’s weer hebben die voor hen het aller belangrijkste zijn en die voor hen zwaarder wegen dan de bijstand, of toeslagen oid. En zaken die ze zoeken in een partij (groot, houdt verder rechts af, Rutte als ervaren mp in een moeilijke tijd, stabiliteit of voortzetting).

Het is een luxe om je niet met bepaalde thema’s bezig te houden (want ik denk echt dat meer vvd stemmers denken ‘meh’ dan ‘dit is een super belangrijk onderwerp voor me’ als het over het financiële beleid van de vvd gaat) maar iedereen heeft dingen die je vertegenwoordigd wil zien en die je echt heel belangrijk vindt.

Idk ik kan D66 ook niet op elk standpunt verdedigen, maar het was voor mij de juiste keuze als ik keek naar wat m’n prioriteiten zijn. Denk dat dat ook geldt voor cda stemmers en vvd stemmers hier.

35 likes

dammit daar gaan de Ibiza plannen

18 likes

Mooi verwoord dit! Helemaal eens.

Haha ja ik dacht eerst ook dat het Wopke was totdat Rutte tegen hem zei dat ze elkaar nog niet eerder hadden gezien en toen viel het kwartje

4 likes

Dit deed hij laatst ook bij Lilian Marijnissen en de SP campagne. Kan het niet meer terugvinden maar dat was een ‘compliment’ maar ondertussen echt meerdere steken onder water.

1 like

Voltman klink als een superheld die alleen onder spanning kan werken.

20 likes

Hahhaha ik dacht dat Mark een ‘goede grap’ maakte naar Wopke met ‘Ik ken je van televisie.’ :cry:

31 likes

HAHAHAHAHAHHA

“Stond jij niet met Sven Kramer op het ijs?”

34 likes

hahahahahahaahhaahhah oei oei oei

2 likes

Sylvana ziet er zo krachtig en indrukwekkend uit hier, ik vind haar zo’n inspirerende sterke vrouw.

Ondertussen praat Markje tegen haar alsof ze een kleuter is die haar tekening heeft afgemaakt, “echt superknap gedaan!!” ja vriend, we been knew.

24 likes

Ja haar dankjewel klonk ook soort van verrast

ik denk dat ze iig Lilian, Lilianne, Jesse, Esther en Sigrid wel heeft die gewoon normaal tegen haar doen. En die volt jongen wss ook wel, Gert-Jan lijkt me ook geen onvriendelijke man, Farid is ook gewoon sociaal.

Maar Thierry, Geert, Joost Eerdmans, Staaij en die boerenmevrouw das wel heel kut om mee te zitten ja. Gelukkig is ze sterk.

21 likes

:sweat_smile:

4 likes

image

28 likes

Soms vraag ik me weleens af of het niet allemaal een grote show is. Vette discussies in de tweede kamer en daarna samen een kopje thee drinken en een mopje tappen.
Zou je het niet heel goed moeten kunnen scheiden als je in de politiek werkt?

4 likes

Volgens mij gaan de meeste kamerleden buiten de debatten etc. ook prima collegiaal met elkaar om hoor.

10 likes

Ik zou echt als een mega hetebroek al huilend van woede daar staan. En dan nog het hele volk dat over je heen valt bij alles wat je doet, kan ik echt niet aan.

1 like

Gelukkig is er al heel veel veranderd wat betreft de kostendelernorm. Ook in de het voorbeeld wat jij noemt: iemand trekt tijdelijk uit nood bij een familielid in terwijl er sprake is van bijstand, dan kan je er als gemeente voor kiezen maatwerk te bieden. Ik ben het ook wel eens met die kostendelernorm, ik heb klanten gehad (voor de invoering van de kostendelernorm) die met drie, vier volwassen (ouders + 2 volwassen kinderen) in een huis woonden en allemaal bijstand kregen daar was bij de kinderen geen sprake van niet kunnen werken maar elke ambitie om eventueel wel te gaan werken werd bij deze kinderen de nek omgedraaid door hun netwerk. Ik zou het een goede ontwikkeling vinden als mensen niet kunnen werken dan moeten we daar een regeling voor ontwikkelen waarbij deze mensen een knap leven kunnen leven. Maar de groep mensen die niet wil werken (en die groep is er echt binnen de participatiewet) daar moet wel een andere aanpak voor gezocht worden. Ik vind namelijk ook niet (dat wat je nu ook ziet gebeuren) dat werkende mensen hun vaste lasten jaar in jaar uit zien stijgen omdat onze verzorgingsstaat op dit moment niet meer betaalbaar meer is op de langere termijn.

4 likes

Nee geen besties maar hij lijkt me geen onredelijke man en ze zijn het over best veel eens.

6 likes

Rob Jetten heeft geloof ik wel eens gezegd dat ie wel eens bij Wilders op kantoor komt lunchen of een kopje koffie doen omdat hij vanwege zijn veiligheid niet in de gemeenschappelijke ruimte kan zitten en dat ze best goed kunnen praten zolang het niet over politiek gaat

55 likes

Ik vond Klaver en Wilders zelfs grappig samen bij Jeugdjournaal. Echt twee vriendjes die eigenlijk niet naast elkaar kunnen zitten omdat je gek van ze wordt

31 likes