Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Ja mee eens dat er ook een maatwerk aanpak moet komen voor mensen die niet willen werken. Ik kan namelijk ook zo iemand van midden dertig en diegene heeft dan wel een kind onder de 12 jaar dus misschien dat dat regels / verplichtingen rondom werk zoeken nog anders maakt. Daar ben ik niet goed van op de hoogte. Maar ik vraag mij wel af hoe dat in de toekomst zal gaan met deze persoon. Ik verwacht ook niet dat er rond ons zestigste nog een bijstand en toeslagen systeem is zoals het nu is.
Misschien zou daar ook meer voorlichting over moeten worden gegeven aan jongeren zodat ze zich daar ook bewust van zijn wat het betekent voor hun toekomst.

Aan de andere kant ken ik ook genoeg nare voorbeelden van de kostendelers norm waarbij jonge studenten van rond de twintig die nog thuis kunnen wonen en niet zo snel een betaalbare kamer of woonplek kunnen vinden dan al flink moeten meebetalen aan de huur en andere kosten omdat hun ouders of ouder gekort wordt op hun uitkering. In dat soort gevallen vind ik het echt niet kloppen.

De kostendelersnorm geldt pas vanaf 21 jaar en als je student bent met recht op stufi of als je een bbl-opleiding volgt dan tel je niet mee. Ben je een werkende en woon je als 21-plusser bij je ouder(s) dan wordt er van je verwacht dat je bijdraagt en krijgen je ouder(s) minder bijstand. Ik snap dat dat niet prettig klinkt, dat het voor ouders voelt als onderhouden worden door hun kind etc. De andere kant is: genoeg studenten die op kamers wonen, jongeren die thuiswonen waarbij de ouders niet in de bijstand zitten die kostgeld betalen etc.

En ook hier heb je het over een stukje beeldvorming in de media. Het minimumloon is vanaf 21-jaar € 1685 (netto is dat ongeveer €1575 netto) en je hebt zeer waarschijnlijk ook recht op zorgtoeslag. Zitten je ouder(s) in de bijstand wordt er van je verwacht dat je een deel van je salaris gebruikt voor je eigen onderhoud oa je eigen zorgverzekering, je eigen kleding en een bijdrage aan kost en inwoning. Het lijkt mij niet heel gek dat je dat, als je werkt, zelf betaald.

Ja klopt wel. berekenhet.nl bevestigt de bedragen. Denk dat je hoge heffings- en arbeidskortingen krijgt. gaat alleen geen pensioen vanaf.

2 likes

Een presentatie is net iets te next level haha maar als je wil kan ik wel eens een ā€˜ā€˜BE regeringen voor dummies’’ sturen? Vind ik leuk dus geen moeite voor mij

1 like

Je kan het fragment hier terugkijken!

7 likes

Vond het vooral echt schandalig dat Sylvana super rustig antwoord gaf en dat die boerenbitch zei dat ze vijandig was, want dat kon ze aan haar ā€˜body language’ zien. Echt wtf

48 likes

Dit bedrag gaat er inderdaad vanuit dat je fulltime werkt. Maar ook als je niet fulltime werk maar minder uur wordt er wel van je verwacht dat je iets bijdraagt. En tot aan de coronacrisis ging het goed met de werkeloosheid het was relatief makkelijk om werk te vinden misschien niet iemands droombaan maar een droombaan is geen vereiste om te kunnen werken. Toen ik klaar was met mijn studie (lang terug in de crisistijd rond 2010) vond ik ook niet mijn droombaan.
Sterker nog ik hopte van uitzendbaantje naar uitzendbaantje: ik ging van groentesnijfabriek naar een baantje op Schiphol waar ik 5 uur ā€˜s ochtends moest zijn om tot 8:00 ā€˜s ochtends te werken 7 dagen per week zonder rijbewijs waardoor mijn toenmalige vriend mij elke dag met een geleende auto een half uur heen en een half uur terug bracht. Dit was geen leuke tijd maar we moesten wel. Vriend en ik hadden allebei geen werk meer geen recht meer op ww en vanwege een onverkoopbare woning geen recht op bijstand. Wij hadden toen met zijn tweeĆ«n €1000 per maand, daar moesten alle vaste lasten vanaf wat betekende dat we met heel veel mazzel per maand €100 hadden voor eten, drinken, kleding. Uiteindelijk hebben we ruim twee jaar zo geleefd dat was niet fijn maar ik heb er ook een hele hoop van geleerd.

2 likes
Fusie GL en PvdA:
  • Goed idee
  • Slecht idee
  • Heb ik echt geen mening over

0 stemmers

Hoe bedoel je dat? Ik probeer alleen aan te geven dat ook als je als gezonde 21-jarige minder uren werkt dan fulltime dat het niet vreemd is om een deel van je eigen kosten te betalen. En wat ik al een aantal keer heb geschreven: ik heb het niet over mensen die niet kunnen werken, mensen die niet kunnen werken daar moet een goede regeling voor bedacht dat worden. Iedereen moet wat mij betreft zelf doen met zijn geld wat ie wilt behalve dan dat ik wel vind dat je realistisch moet zijn. Ik kan wel heel graag iets willen maar met mijn salaris is niet alles haalbaar. Ik heb de mogelijkheid om te werken dus dan zijn er een aantal opties: ik kan heel hard gaan roepen dat de wereld heel stom en mij als Calimero gedragen en vinden dat de maatschappij het allemaal maar moet oplossen of ik ga zelf bijdragen aan die oplossing. En ik vind nogmaals als je niet kan werken dan moeten we als maatschappij helpen maar wil je niet werken dan zal je de gevolgen van die keuze wel gaan ervaren.

7 likes

Gezien het statement van de jongerenpartij van GL denk ik dat daar een groot gedeelte van de leden doorschuift naar BIJ1. Waar ik dan weer blij van word.

3 likes

Sorry ik vind PvdA niet groen genoeg

3 likes

Ja dat denk ik ook. Het ā€˜probleem van links’ is niet opgelost door twee partijen samen te gooien en te hopen op veel kiezers. Je ziet vaak dat of de PvdA groot is of GL en zelden dat zij beiden veel zetels halen. Er is blijkbaar een enorm gebrek aan samenhorigheidsgevoel in Nederland en er is een enorme fragmentatie op links. Dat los je hier niet mee op. Daarnaast vraag ik mij af of de activistische cultuur van GroenLinks goed samengaat met de cultuur bij de PvdA waarin men elke keer over elkaar heen buitelt om ā€˜meest kritisch lid’ te winnen.

5 likes

Ik heb ook echt sinds Sylvana zich over racisme en ongelijkheid begon uit te spreken in de media steeda het idee dat ik naar een andere vrouw zit te kijken dan een grote groep in Nederland.

Zij is in de meeste gevallen zó kalm, rustig en helder in discussies en het enige wat je hoort is: ZOOOO DOE EVEN RUSTIGGG NIET ZO BOOS!!!

Hoe dan?

68 likes

Maar vind je het dan niet raar dat daardoor een deel van de bevolking gedwongen wordt om hun kinderen te laten betalen, terwijl een ander deel dat toevallig meer geluk en keuzemogelijkheden heeft gehad dat zelf mag bepalen? Zo werk je ongelijkheid alleen maar meer in de arm, zowel voor de ouder als het kind, en dat lijkt me nou juist niet de bedoeling.

6 likes

Fixed that

14 likes

Ik zie het niet als ā€˜ouders worden gedwongen hun kinderen te laten betalen’ ik zie het als een volwassene die werkt en met dit inkomen zijn eigen onderhoud bekostigd.

Aanvulling op een ander thema.
Mijn vader is ernstig ziek en mijn moeder kan niet meer lopen met alle gevolgen van dien. Mijn vader heeft altijd een goede baan gehad, veel uren van huis alles om er voor te zorgen dat hij en mijn moeder een goed pensioen zouden hebben etc. In het huis van mijn ouders moet er nu alles aangepast worden en met de tijd moet hij waarschijnlijk naar een verzorgingshuis. Omdat hij altijd een goed inkomen heeft gehad betaalt hij nu voor alles de volle prijs: de huishoudelijk hulp €40 per week ter vergelijking via de WMO krijg je huishoudelijke hulp voor €19 per maand. De traplift: paar duizend euro, via de WMO €19 per maand maar heb je al hulp uit de WMO: je betaalt slechts 1 keer die €19. Had mijn vader minder inkomen gehad vroeger of zat je bijvoorbeeld in de bijstand regelt de gemeente dit. En mijn ouders kunnen het betalen dus we zullen niet klagen maar er is niemand die zegt dat is oneerlijk: twee echtparen, allebei ziek dus dan moeten we ze gelijk behandelen. Dus waarom andersom wel als iemand er voor kiest niet of minder te werken waarom willen we dan als maatschappij dat hun leven gelijk wordt getrokken met mensen die wel werken (nogmaals kan je niet werken dan moeten we dat goed regelen)

10 likes

Ik kijk nu Jinek terug en wow, deze vrouw. ā€œJa ik zie aan je bodylanguage dat je vijandig bentā€ the audacity?!

Pulled ze nou ook een Thierry? ā€œNee dat heb ik helemaal niet gezegdā€ over iets wat zojuist live op televisie is uitgezonden?

16 likes

Er staat trouwens een aflevering van De Geknipte Gast (van Ɩzcan Akyol) op NPOstart met Sylvana Simons, duurt maar een kwartiertje en is echt een mooi gesprek!

Dit was ook de eerste keer dat ik ā€œhetā€ fragment zag waarin ze bij DWWD zat en inging op iemand die het over zwartjes had. Zoals ik mensen heb horen praten hierover zou ze een hysterische bitch (ik kan het amper typen) geweest moeten zijn toen, maar ze blijft zo super rustig en vriendelijk. Wat een walgelijk beeld hebben mensen toch van (zwarte) vrouwen die voor zichzelf en hun mening opkomen.

12 likes

Maar hoe straffen we de armeren dan nog fatsoenlijk?!

5 likes

Eindeloos respect voor hoe Sylvana zo kalm blijft terwijl ze zo aangevallen wordt door die boerenmevrouw. En hoe verdrietig is het dat je als zwarte vrouw geen andere keuze hebt dan rustig blijven, en dat je dan alsnóg wordt weggezet als boos en vijandig. Bah bah bah en dan zeggen mensen nog steeds dat er in Nederland geen racisme is.

27 likes