Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Nee alleen de 9 miljoen plattelandsbewoners zoals die in Eindhoven, Venlo, Zwolle en Nijmegen toch?

Ging echt stuk om haar plan om 1 ministerie op het platteland te bouwen en dat economische zaken/sociale zaken of financiën daar ook wel bij kunnen dan. Ja joh, we verhuizen de boel wel even.

Hahahahaha ze geeft me echt die energie zoals toen Leeuwarden en Tilburg dachten dat ze kans maakten om Eurovisie te hosten.

34 likes

Ik heb stemspijt. Heb voor PvdD gestemd maar eigenlijk wilde ik op Bij1 stemmen maar heb t niet gedaan ondanks mijn instinct. Baal er een beetje van maargoed, volgende keer weet ik dat ik gewoon moet doen wat goed voelt.

5 likes

nee joh, iedereen profiteert mee van schone lucht! En wist je dat boeren het voedsel produceren?

5 likes

Is natuurlijk ook zo, en ik ben blij dat ze de zetel heeft. Had keuzestress en heb me niet genoeg geinformeerd en daar baal ik achteraf vooral n beetje van, maar nogmaals: ik weet wat me volgende keer te doen staat!

pvdd is wel groter geworden en ik denk dat ze wel aansluiting gaan zoeken en vinden bij bij1, dus wat dat betreft heb je wel bijgedragen daaraan.

2 likes

wat mij persoonlijk ook erg tegen de borst stuit, is dat de sgp stelt dat de meeste abortussen voortkomen uit onstabiele relaties. Dit hebben ze letterlijk zo benoemd in hun partij programma, en daarmee gaan ze echt voorbij aan mensen zoals jij die ook benoemt.

6 likes

Oh ik wil dit ook wel, volgens mij is het echt supercomplex, zou het wel beter willen kennen!

Is eigenlijk duidelijk waarom die bbb vrouw Kerrolain heet ipv Caroline? Verheug me stiekem wel een beetje, kan moeilijk anders of die gaat zichzelf nog goed voor gek zetten. Met r body language.

9 likes

blijkbaar heeft de bbb een serieuze inboergeringscursus voor alle tweede kamerleden in hun partijprogramma staan.

11 likes

ik wou dat ik niet net een slok had genomen

4 likes

Helemaal met je eens hoor! Die verkrachting is natuurlijk een (extreem) voorbeeld, gelinkt aan waarom de bedenktijd ook traumatisch kan zijn (kan in andere gevallen natuurlijk ook) maar ik vind ook dat iedereen zelf moet weten of zij een abortus neemt. Daarom was en ben ik ook 100 % voor abortus, in welk geval dan ook :slight_smile:

1 like

3 likes

Wanneer wordt bekend hoeveel voorkeursstemmen er aan iemand gegeven is? Ik heb op Milka Yemane (groen links) gestemd en ik zag net een stuk van haar op linked in waarin lijkt alsof ze niet in de kamer komt maar heb helemaal gemist dat dat al bekend is?

2 likes

Ik las bij Lisa (nummer 10 van GL) dat dat een deze dagen, en wss maandag of dinsdag wel bekend moet zijn!

Aha thanks! Ben heel benieuwd of daarin nog wat wisselingen komen. Spannend ook voor Lisa…

1 like

Damn kerrolain, wat een kutwijf met d’r statement: “ik ben niet homofoob want het was mijn persoonlijke mening!” :confused:

Is er echt geen enkele adviseur in de buurt die dan zegt: mja dat is dus niet hoe het werkt.

Er had op z’n minst kunnen staan: die opmerkingen zijn van 8 jaar geleden, het was heel erg dom van me, ik sta daar niet meer achter en ik zou dit nooit meer doen.

Maar neuh, het was 8 jaar geleden en het was mijn mening dus ik ben niet homofoob of racistisch kap met haten!!1!

16 likes

https://www.ad.nl/politiek/sylvana-simons-valt-bbb-lijsttrekker-aan-op-kwetsende-tweets-kapotmaken-is-begonnen~ac3fd7e1/

Wel weer typisch woordgebruik hier he? “Valt aan” “Kapotmaken is begonnen”.
Lekker objectief over het nieuws berichten :thumbsup:

9 likes

Zodus, komtie: @tuula
België is opgedeeld in 7 bestuursniveaus, met elk eigen bevoegdheden. We hebben een federale overheid (bevoegd over het hele land), en deelstaten. Elke overheid heeft een eigen wetgevende macht (parlement = jullie 1e en 2e kamer) en uitvoerende macht (regering). Elke overheid kan dus volledig zelfstandig handelen zonder akkoord van de andere overheden (even kort door de bocht).

Uitgebreider

De federale overheid regelt zaken zoals justitie, politie, sociale zekerheid, … Eigenlijk alles dat niet uitdrukkelijk van de deelstaten is.

De deelstaten zijn opgedeeld in 1) gewesten en 2) gemeenschappen. Die opdeling is te verklaren vanuit onze geschiedenis. In de jaren ’60-’70 was Wallonië economisch veel sterker dan Vlaanderen, en wou hierin een eigen stem. Vlaanderen kende tegelijkertijd een taalstrijd (“Leuven Vlaams, Walen go home” = Vlaamse uniefs in het Vlaams les, ipv in het Frans), en wou hierin ook een eigen stem.
Long story short: Vlaanderen en Wallonië wilden apart kunnen beslissen = gewesten (economie) en gemeenschappen (taal en cultuur) ontstonden.

Gewesten: we hebben drie gewesten = het Vlaams gewest (Vlaanderen), het Waals gewest (Wallonië) en het Brussels hoofdstedelijk gewest (enkel Brussel + deelgemeenten).

• Belangrijkste bevoegdheden: economie, openbare werken en vervoer
  • voorbeeld vervoer: in VL is de standaard buiten bebouwde kom 70 km/u, in WAL 90 km/u. Heel tof als je langs de grens woont.

Gemeenschappen: we hebben ook drie gemeenschappen = de Vlaamse gemeenschap (Vlaanderen), de Franstalige gemeenschap (Wallonië) en de Duitstalige gemeenschap (Oost-België, ligt in Wallonië maar spreken Duits)

• Belangrijkste bevoegdheden: cultuur, onderwijs, taal (welke taal bij overheden/rechtbanken, op school en op de werkvloer)
  • voorbeeld onderwijs: in Vlaamse uniefs is er voor de opleiding geneeskunde een toelatingsexamen, in Waalse niet.
  1. Federale overheid (het hele land)
  2. Vlaams gewest (economisch)
  3. Vlaamse gemeenschap (taal en cultuur)
  4. Waals gewest (economisch)
  5. Franstalige gemeenschap (taal en cultuur)
  6. Brussels gewest (economisch, maar dus geen gemeenschap voor taal en cultuur!!)
  7. Duitstalige gemeenschap (taal en cultuur, maar dus geen economisch gewest want gaat maar om 9 gemeenten)

Edit: Het Vlaams gewest en de Vlaamse gemeenschap zijn samen 1 overheid (zelfde ministers, zelfde gebouw). Dus juridisch 7 niveaus, maar in de praktijk 6 overheden door die ‘‘fusie’’.

13 likes

and so it begins

11 likes

Hahaha zooo typisch weer!! Witte vrouw zegt iets kwetsend. Zwarte vrouw spreekt haar daarop aan. Witte vrouw huilt en iedereen heeft medelijden.

15 likes