Ik vind PvdA, GroenLinks en Denk juist helemaal niet bij elkaar passen. Hoe meer ik nadenk over een fusie, hoe minder ik het zie zitten. Daarmee is het probleem ook helemaal niet opgelost. Rechtse partijen doen het los van elkaar ook goed, als er een fusie komt lijkt mij dat de idealen nog meer verwateren.
Hier ben ik het op zich mee eens, maar ik vond toch dat dit stuk het omschreef alsof het de fout is van die kleine partijen dat ze voor zichzelf willen beginnen en het niet van binnen een gevestigde partij proberen.
Ze formuleren het zo (spoiler)
Bepalend is dat niet het vele dat gemeenschappelijk is wordt benadrukt, maar het weinige dat verschilt. BIJ1 probeert niet Denk van binnenuit te veranderen, Volt gaat niet aan de slag binnen D66, BBB wil niet CDA of CU bijsturen en JA21 kiest er niet voor FvD of PVV te hervormen. Het bestaande wordt niet van binnenuit verbeterd, maar van buitenaf bestreden door een heel regiment aan partijen met een smalle agenda, die hun pijlen richten op het deelbelang waarvoor hun achterban hen op pad heeft gestuurd, en al het andere veronachtzamen.
Direct daarna las ik een ander stuk in de Volkskrant (https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/laat-nederland-niet-nog-verder-barsten~b35e4d86/?utm_source=link&utm_medium=app&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free) waarin een zelfde soort alinea stond, maar waarbij het was omgedraaid. Het is dus de fout van de gevestigde partijen dat er bij hen geen ruimte voor bepaalde geluiden was, waardoor mensen genoodzaakt waren kleine partijen op te richten.
Zo is het geformuleerd in stuk 2 (spoiler)
En dat raakt aan de versplintering. Het heeft iets moois dat in Nederland een nieuwe politieke partij betrekkelijk makkelijk in de Kamer kan komen. Maar de mate waarin dat nu gebeurt, bewijst vooral hoe slecht bestaande partijen werken. Waarom kon de Partij voor de Dieren ontstaan naast GroenLinks? Waarom de BoerenBurgerBeweging naast het CDA? Waarom Bij1 naast de andere linkse partijen? De oudere partijen zijn onvoldoende in staat om nieuwe maatschappelijke bewegingen in zich op te nemen en verder te helpen. En dat is geen wonder, want er is bijna niemand lid van. Het zijn naar binnen gekeerde netwerken met veel te veel mensen die een politieke functie willen.
Dit raakt trouwens ook aan het probleem met de term identiteitspolitiek. Specifiek als het over BIJ1 gaat stoort dat me heel erg. Mensen doen alsof BIJ1 het ultieme voorbeeld van identiteitspolitiek is, terwijl het volgens mij andersom is. Gevestigde partijen richten zich vooral op de geprivilegieerde meerderheid en sluiten daarbij mensen uit bepaalde gemarginaliseerde groepen uit. Als er in een partij geen ruimte is voor bepaalde identiteiten bedrijf je juist identiteitspolitiek en ik denk ook dat het daar begonnen is.
Bij de meeste linkse partijen gaat het (heel langzaamaan) iets beter, maar ja, de afgelopen vier jaar zat er bijvoorbeeld geen enkele zwarte Nederlander in de tweede kamer, ook niet in de fracties van de linkse partijen.
Ik denk dat linkse partijen niet per se hoeven te fuseren maar, zoals hiervoor al gezegd is, dat ze ieder wel met een duidelijk en onderscheidend verhaal moeten komen. Dan kunnen PvdA en GroenLinks weer groot worden, en dan hebben we de kleine linkse partijen zoals SP, PvdD en BIJ1 om ze scherp te houden. Als de linkse partijen bij elkaar maar veel zetels hebben maakt het voor de mogelijkheid om te gaan regeren niet zoveel uit of ze 1 partij zijn of 5 met verschillende accenten. Die kunnen dan prima een coalitie vormen. Over 4 jaar (of misschien wel eerder) gaan we ervoor!
Oké nog een vraag, is dat ook de reden dat christenunie er niet bij staat?
Jaa ze postte net op instagram dat ze het gegaald heeft!! Ben echt heel blij, heb ook op haar gestemd
Goede toevoeging en ben het helemaal met je eens. De gevestigde partijen hebben gefaald ruimte te bieden voor verschillende geluiden binnen de partij en daarvan is het huidige beeld het gevolg. Goed stuk trouwens ook van Kustaw Bessems.
Hoorde Job Cohen gisteren bij Nieuwsuur pleiten voor een breed-linkse partij incl. denk bij1 en pvdd. Hij dacht dat dat wel zou kunnen, mits je binnen de partij ruimte biedt aan de verschillende geluiden. Nu is dat denk ik te makkelijk gezegd, maar het vraagstuk: âhoeveel ruimte moet er binnen een partij gegeven worden aan verschillende geluiden voor men de behoefte voelt om af te splitsenâ is een interessante.
Ik heb niet direct problemen met de term identiteitspolitiek omdat het wel goed aanduidt wat er gaande is. Maar de term wordt wel misbruikt en dat is problematisch. Vooral inderdaad als het gaat om Bij1: volgens mij bedrijft de boerenmevrouw van BBB heel wat meer identiteitspolitiek dan Sylvana Simons die juist iédereen een stem probeert te geven door op minderheden te focussen. Inderdaad, wat jij zegt, de term wordt misbruikt door geprivilegieerde meerderheden als het een keertje niet per se over hen gaat.
Edit: overigens neemt het de problemen die kleine partijen met zich meebrengen, zoals te weinig capaciteit voor goede dossierkennis en daarmee een sterke, kritische tegenmacht niet weg. Een oplossing daarvan zou kunnen zijn: samenwerking tussen fracties. Dan kun je een sterk blok vormen zonder dat je eigen belangrijkste speerpunt verloren gaat. Dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat de linkse partijen PvdD volgen op het klimaatdossier en Bij1 op sociale gelijkheid en discrimatie. En andersom stellen zij vertrouwen in PvdA of GL-leden met veel kennis van een bepaald onderwerp. En dan dus samen optrekken en samen stemmen.
Ik denk dat je ook niet moet vergeten dat er binnen de partijen een hoop verschil zit tussen de oude kern en de jongere leden. Dat zie je bijv. bij Groen Links erg terug.
Je hebt een achterban die enerzijds bestaat uit jonge mensen die lgbtq+ en anti-racisme veel hoger hebben staan dan anderen binnen die partij.
Vervolgens heb je bij partijen als Denk en de CU, die zich links profileren op heel veel vlakken maar vooral op het gebied van lgbtq+ maar ook feminisme gewoon ongelofelijk kut zijn. Die krijg je gewoon niet samen in 1 partij, hoe hard je ook roept dat we kumbaya met zn allen moeten zijn.
BIJ1 bestaat omdat alle andere partijen, hoe sociaal ze zich ook proberen neer te zetten, constant mensen buitensluit in hun beleidsvorming en zolang dat blijft spelen zal BIJ1 blijven bestaan.
Ik ben het volledig met je eens!
@Sjurr Ja ChristenUnie erbij gaat hem gewoon echt niet worden. Maar de christelijke partijen (CU en SGP bedoel ik dan, CDA reken ik daar niet onder) zijn ook niet echt een voorbeeld van versplintering denk ik. Ze zijn allebei redelijk stabiel qua aantal zetels en ze vertegenwoordigen gewoon een heel specifieke groep (streng-)christelijke mensen.
Ik las voor de verkiezingen ook in het opinie panel van EenVandaag dat de achterban van de SGP het minst twijfelde van alle partijen. 71% van de SGP kiezers was zeker van hun keuze om SGP te stemmen. Die achterban is zo bizar stabiel en consistent, denk dat mensen niet eens overwegen op een andere partij te stemmen.
Klopt ja, en ik vermoed dat die 29% die nog wel andere partijen overweegt vooral bestaat uit jongeren die FVD ook wel een goede optie vinden.
Wat een trien zeg! Sylvana blijft zo rustig echt zo goed. Jammer dat ze door de anderen wordt overruled want haar argument is het sterkst. wel goed dat die ja21 ook haar bijstond in het standpunt.
Dat dacht ik ook, van Jinek idd maar wat belachelijk! Was het sarcastisch bedoeld (richting Caroline indirect?). Als het tegen Sylvana was, heel ongepast
Ben het met je eens maar aborteren omdat het geslacht je niet aanstaat?! Krijg daar een heel raar beeld van. Dat we de perfecte levens en gezinnen willen âmakenâ. En krijgen we een scheve maatschappij met alle gevolgen van dien. In India is er bijvoorbeeld een overschot op mannen, en dat is niet wenselijk (groot onderliggend probleem helaas).
In NL is het alleen toegestaan om te kiezen voor een bepaald geslacht (bij embryoselectie) als er een bepaalde ernstige afwijking is in het gen bv x geboden die alleen jongens kunnen krijgen.
Snap je punt wel dat het niet aan de maatschappij is om te bepalen of iets een gegronde reden is voor abortus. Want dat moet ieder voor zich bepalen.
Shit ik baal wel, 2 (goede) vrouwen verkozen met voorkeurstemmen bij GroenLinks. Maar wel ten koste van Paul Smeulders. Dat is echt een gemis want hij was zo sterk gericht op (sociaal) wonen en huurprijzen ed.
Neee, niet fucking Joost Eerdmans mogelijk in de regering! Las ook dat hij in Rotterdam, waar hij in de gemeenteraad gezeten heeft, weinig voorkeursstemmen gekregen heeft.
Al kan het natuurlijk ook gewoon een diplomatiek antwoord van rutte zijn. Weâll see!
Ik hoop/denk dat dit tactiek is (gingen ze in de Haagse Zaken van gisteren nog op in) en d66 niet wil. Anders heb ik in ieder geval een mooi voorbeeld te bespreken met mijn zwarte-blokjes-vriendinnen die d66 gestemd hebben.
Ben je oprecht verbaasd dan? Want dit is toch een logisch gevolg van VVD+D66 als grootste partijen
Ik dacht ook âWhat the actualâŠâ. Als je voor nog meer verdeeldheid en haat in Nederland wil zorgen, moet je zeker JA21 in de coalitie plaats laten nemen.
Eerlijk gezegd, ja zou me wel verbazen als Ja21 in de coalitie komt. Nieuwe partij, ontstaan uit ruzie, standpunten die stroken met d66 standpunten.
D66 laat ff zien wat je waard bent
Waarom spreekt Rutte dit uit en weigert hij wel PVV en FVD??? Is toch een pot nat (nee niet alle standpunten maar wel degenen waarom PVV / FVD geen optie is)