Ik denk dat veel (hogeropgeleide) stemmers denk ik onbewust best ongeinformeerd zijn over Nederland en daardoor vaak ook denken dat een mooi progressief verhaal over onderwijs zonder eindtoets en meer middenhuur per definitie goed is voor ons allemaal. Daar hangen allerlei beelden mee samen. Bijvoorbeeld dat een meer dan modaal verdienend gezin niet in een sociale huurflat thuis hoort. Dat gezin houdt misschien netto amper 2500 euro over, maar mag volgens jou en vele anderen niet wonen in de sector waar ze maximaal 30% van hun inkomen in huur uitgeven.
De helft van Nederland verdient onder of rond modaal. Die groep heeft dus baat bij een grote sociale huursector óf een markt waarop je zeer goedkoop kan instappen. De groep er net boven wordt nu vaak gezien als de groep waarvoor we middenhuur moeten bouwen, maar verdient in werkelijkheid niet veel meer en houdt dus minder over dan de sociale huurder als we die de middenmarkt op sturen. We zijn helemaal niet zo rijk als dat we denken. Als je samen ongeveer modaal verdient heb je in mijn ogen alle recht op die sociale huurflat. Dan hoor je niet op de vrije markt thuis, tenzij je daar zelf voor kiest.
Ik denk trouwens niet dat het erom gaat wat ik een eerlijk alternatief vind. Alleen om dat je geïnformeerd stemt op de partij die het land dat jij graag zou willen voorstelt. Ik vind het prima als dat Volt is, alleen vind ik het dus best jammer dat veel linkse kiezers nu denken dat volt hun redelijke alternatief is.
Heb wat edits in de cijfers gedaan thanks to @anon3765766.