Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Lastig hè? :slight_smile: is D66 voor jou dan puur strategisch? Op de persoon (bijv Kaag?) of standpunten? En waarom GL? Misschien een lijstje voor jezelf maken. Succes!

Zou wel strategisch zijn dan ja. Qua standpunten zit ik veel dichter bij GL. Maar zou wel heel tof zijn als D66 heel groot wordt, dat zie ik met GL niet gebeuren.

De huidige coalitiepartijen hinten al dat ze wel door willen met deze coalitie.

Als jij dat niet wil, moet je niet op D66 stemmen. Een ‘strategische’ stem op GroenLinks zorgt voor een groene coalitie.

Also; GroenLinks doet ‘t veel beter wbt klimaat

18 likes

D66 is wel bereid om Lelystad Airport te openen en GroenLinks niet, en dat staat een beetje haaks op hun ideeën van D66 om de klimaatcrisis te bestrijden. Ik stem zelf ook op GL ipv D66 omdat ik denk dat als GL in het kabinet zit, alles wat meer naar links toe schuift dan alleen met D66.

9 likes

Dat is dan juist niet strategisch. Wat @Xiomara zegt eigenlijk.

Ah oké, ik blijf wel bij GL dan :grinning:

12 likes

Dat stembiljet kun je op picknicken! Wat een laken was dat!

21 likes

Daarnaast zijn kamerleden in de oppositie ook erg belangrijk. Als je niet op de partij van je idealen stemt, gaan er ook minder mensen aan de slag om op te komen voor die idealen.

Interessante kijk hierop vond ik de podcast van Rudi en Freddie show, met kamerlid Bart Snels (GL). Hoe hij afgelopen tijd zo onwijs veel bereikt heeft met de ‘Shell wet’ en nu bezig is met de ‘Unilever wet’. Door veel kennis over moeilijke materies en goede samenwerkingen kan je echt impact maken.

Heeft me wel weer een beetje wakker geschut om wat afstand te nemen van de ‘wedstrijd’ tussen partijleiders om de grootste te worden.

17 likes

Ik kreeg hem niet goed meer opgevouwen :grimacing: maar dat maakt hopelijk niet uit toch

1 like

Mijn vader appte al of ik al geoefend had met opvouwen van het stembiljet. Hij kent z’n dochter goed :joy:

6 likes

Helaas, dan is je stem ongeldig.

2 likes

Yes net gestemd! Het was al goed druk, maar wel allemaal heel netjes geregeld. Doet mij goed, hoop dat iedereen lekker gaat stemmen vanavond. Edit: vandaag dus.

Oh jammer ik had er net zo’n mooie kraanvogel van gemaakt!

30 likes

Ik heb vorig keer ook GL gestemd en ga nu ook D66 stemmen, eerste vrouw die buiten zetels valt, maar had heel graag op Kaag gestemd eigenlijk. Vindt dat ze het heel goed doet & zijn voor mijn gevoel echt aan een opmars bezig, wat ik wil steunen.

3 likes

Het dichtbijzijnde stembureau hier zit echt letterlijk naast mijn huis. Lekker de hele dag mensen kijken (en een moment uitkiezen dat het niet druk is) :laughing:

6 likes

Ik ben zo vrolijk opgestaan, ik heb zooo veel zin om te stemmen. :blush:

2 likes

Ik ook niet…ik krijg bijsluiters ook nooit op de goede manier opgevouwen (en dat moet ik beschamend vaak doen).

4 likes

Weg van de minste weerstand kiezen met weer opvouwen mensen (ps: algemene levenstip soms :grin:)

8 likes

Op de valreep denk ik dat ik eruit ben. Bij de eerste stemwijzer die ik deed kwamen GL en Bij1 er met hetzelfde percentage uit, later kwam D66 ook nog in mijn vizier. Maar het lijkt er voor mij op dat D66 niet genoeg doet voor het klimaat en GL te weinig voor vrouwen, althans dat is wat ik vaak zie in vergelijkingspolls. Tegelijkertijd verwacht ik van Bij1 dat ze zich durven uitspreken. Michantely de Jong #6 krijgt denk ik mijn stem. Het voelt passend voor mij.

Ik lees al even mee (en terug) in dit topic maar ik kan eigenlijk nog niks terugvinden over zwevers tussen GL en Bij1. Who can relate?

16 likes

Ja ik ben ook zo’n zwever, kom ook bij alle stemwijzers op GL en BIJ1 op een gedeelde plek uit, of GL net iets hoger. Ik heb ook heel lang getwijfeld maar ga voor BIJ1. Zij hebben mijn stem harder nodig, GL komt er wel. En wat me vooral overhaalde was de uitspraak van iemand “als je vind dat een partij in de kamer zou moeten zitten omdat je vind dat ze goede idealen hebben, dan moet je op je stemmen. Dit is hét moment om ze daarmee te steunen.”

Ik ga ook stemmen op Michantely! Ik heb veel overeenkomsten met haar dus dat voelde goed en passend. Ik denk dat de kans klein is dat ze in de kamer komt, maar elke stem aan BIJ1 draagt bij en ik vind dit een mooie manier om te laten zien dat ik haar support! Hopelijk krijgt ze veel stemmen :slight_smile:

15 likes