Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Ja, je hebt gelijk. Ik liet mij eerst nog verleiden doordat mijn vader het had over eventueel tactisch stemmen op D66 om te winnen van het CDA en de PVV maar als ik de berichten lees die hier eerder gepost zijn dan werkt dat niet. Vind Sigrid Kaag echt inspirerend en ik voel inderdaad niet zoveel bij Jesse Klaver. Maar ik denk inderdaad dat ik toch maar voor mijn standpunten moet gaan en moet stemmen op GroenLinks. Dankjewel :blush:

5 likes

Ik ook! Ik ben echt fan van Lisa Westerveld. Ik gun haar echt een plek in de kamer en begrijp niet dat ze tiende staat. Ze zet zich ontzettend hard in voor verbetering van de jeugdzorg, ggz en onderwijs. Ze zorgt ervoor dat mensen die te maken krijgen met jeugdzorg en ggz zich gehoord voelen, dat vind ik ook heel knap :).

6 likes

Zij heeft bij mij op de middelbare gezeten. Heel gaaf dat ze zo ver is gekomen! Tis dat ik geen PvdA stem maar anders had ik zeker op haar gestemd!

1 like

Ik ga na lang twijfelen ook op haar stemmen, nu al zin om naar werktijd naar het hokje te gaan.

Iemand dicht in mijn omgeving mag voor het eerst stemmen en heeft zich er zo in verdiept, verkiezingsprogramma gelezen en alles ben zo trots.

7 likes

Ik heb ook gestemd :raised_hands:t5: En ik heb nog een aantal mensen even geinfluenced om voor Mikal te gaan stemmen dus hopelijk doen ze dat :smiley:

4 likes

Bij de vorige verkiezingen stemde ze ook al op het FvD (inderdaad handiger om het het FvD te noemen, sorry voor de verwarring), maar toen kwam het voor mij wel uit de lucht vallen. Een rechts georiƫnteerde partij had ik wel verwacht maar dit niet.

@Mango ik snap wat je bedoelt met dat je je als vrouw niet serieus genomen voelt. Daarom snapte ik ook niet dat ze op het FvD had gestemd omdat ze tenslotte zelf een vrouw is. Als je kijkt naar de uitspraken die Thierry heeft gedaan en al helemaal naar wat hij in die roman Voorwaardelijke liefde uit 2014 heeft geschreven, dan kan ik er echt niet bij dat je als vrouw (maar ook als man) op hem stemt. Ik heb het er laatst voor het eerst rustig met haar over gehad vooral omdat ik wilde weten wat zij vond van zijn racistische uitspraken. Hier stond ze niet achter, dat had ik ook niet verwacht maar ik wilde het toch checken want ik snap niet dat je überhaupt op een partij kunt stemmen waarvan de lijsttrekker dat soort uitspraken doet.

Lijkt mij een goede keuze om politieke onderwerpen met die mensen te vemijden omdat het zakelijke contacten zijn.

3 likes

Ergens behoud ik een heel klein beetje hoop op een Amerikaans tafereel van Clinton vs. Trump en dat toch iemand wint waarvan je het totaal niet verwacht en de peilingen er ook naast zaten.

1 like

Had ik ook! Tot in het hokje getwijfeld. Uiteindelijk toch bij pvdd gebleven en gestemd op nr 12, Ines Kostić. Helemaal blij mee!

1 like

Wat gebeurt er met je stem als je stemt op een partij die niet in de kamer komt eigenlijk?
Ik word er niet echt wijs uit als ik het online probeer op te zoeken. Is het dan net als met een blanco stem een stem voor de grootste partij?

Die stemmen worden verdeeld over de partijen die wel in de regering komen. Als je blanco stemt gebeurt dat volgensmij juist niet. Die tellen alleen mee in de opkomst, maar worden niet verdeeld onder andere partijen.

1 like

Het wordt verdeeld.
wat betreft stemmen die naar andere partijen gaan.
stel 100 stemmen is 1 zetel en bij1 haalt er 80, dan worden die inderdaad verdeeld. Maar stel Groenlinks haalt er 180 hebben ze ook slechts 1 zetel en worden de overige 80 stemmen verdeeld, dat is dus altijd, bij iedere partij aan de orde. Er worden vrijwel nooit exact genoeg stemmen gehaald als de zeteldrempel.

2 likes

haha de lat ligt hoog

Oh wat naar vooral omdat dit een vriendin van je is.

Ik heb ook iemand met wie ik zakelijk veel samenwerk en ook prive veel contact heb die ineens Fvd heeft gestemt. Terwijl ze zelf een gekleurde vrouw is. Zij is zo doorgeslagen in corona complotten dat haar stem daar vandaan zal komen maar dan boeit de rest blijkbaar niet genoeg?!

2 likes

Hahaha, ik was i.i.g. de VVD stemmer. Volgens mij de enige hier.
Ik mocht zojuist mijn potlood meenemen als aandenken. Vond ik leuk!

3 likes

Ik ben nog even collega’s aan het indoctrineren en dat ze op een vrouw moeten stemmen

4 likes

Ik heb mijn potlood meegenomen maar nu vraag ik me af of dat wel de bedoeling was haha. Zag in ieder geval geen plek om je potlood weer in te leveren.

Ik heb VVD ook serieus overwogen hoor, durf het bijna niet te zeggen op dit forum :rofl: Ik vind alleen het klimaatbeleid van de VVD onvoldoende, daardoor ben ik voor D66 gegaan. Ik ben juist blij dat D66 op sommige vlakken wat meer rechts is geworden, voor mij is dat een mooie middenweg.

3 likes

Ik was net online les aan het geven en moest even snel een voorbeeldje van de present perfect verzinnen, en het eerste wat in me op kwam was ā€œI haven’t voted yetā€.

Zag ik een digitaal handje, dus ik dacht al, die gaat vast vragen wat ik ga stemmen haha. En dat was ook zo :joy:

9 likes

Mijn vader had het de hele week al over stemmen op Wilders vanwege anti-EU en andere rechtse zaken. Nu appt hij zojuist dat hij goed geluisterd heeft naar waarom ik op Mikal Tseggai (PvdA) zou gaan stemmen en dat zij ook zijn stem gekregen heeft :smiling_face_with_three_hearts:.

Edit: hij heeft ook al een aantal collega’s zover gekregen op haar te stemmen. Vorige verkiezingen was FvD daar populair. Echt trots op mijn vader hiervoor :sparkles:.

66 likes

Ik ben naar een locatie buiten het centrum van mijn stad gegaan toen ik veel drukte zag bij het stembureau bij mij om de hoek. Voor de deur stonden groepen studenten hutjemutje te wachten dus ik vond dat niet zo chill.

@anon18225511
Dat is nog eens een mooie plottwist! :star_struck:

2 likes