Omg de eerste encounter al gehad. “Op PVV gestemd want ja klimaat is belangrijk maar Nederlanders zijn belangrijker” hoe gaan we dit uithouden met z’n allen
Dat is wat ik bedoel met onschuld. Je gelooft liever dat ze zich niet verdiept hebben in wat ze stemmen, terwijl ze op een man wiens politiek al twintig jaar zo explixiet racistisch is dat er niks aan de verbeelding overblijft stemmen, dan dat je accepteert dat je omringt bent door racisten die echt liever vandaag dan morgen dit land witter zien worden. Dat ze nog genoeg zelfreflectie hebben om te weten dat je dat beter niet te luid uitdraagt in de kroeg wil niet zeggen dat ze het niet doorhebben of niet weten.
Vraagje, denk je niet dat er echt geen groep is die totaal niet doorheeft waar ze op gestemd hebben?
Snap wel wat je bedoelt, maar ik kan me best voorstellen dat er zat mensen zijn die maar gestemd hebben omdat xyz, maar niet door hebben dus dat ze meedoen aan het racisme (delulu’s).
Ik denk dat de meeste PVV stemmers (ga even lekker generaliseren) vooral denken dat ze tegen asielzoekers en de islam stemmen en voor de rest grotendeels geen idee hebben wat de rest van de ‘standpunten’ zijn. Of dat desinteresse, gebrek aan denkvermogen of struisvogelgedrag is geen idee.
Ik snap je, maar sommige mensen hebben inderdaad niet die zelfreflectie. Waardoor ze dus niet snappen dat ze racistisch zijn, terwijl dat met wat meer moeite wel zou kunnen. Voor de duidelijkheid: ik vind ze dus wel racistisch. Ik zeg het niet om deze mensen te beschermen, maar omdat je hen dus op een andere manier duidelijk zou moeten maken dat ze racistisch zijn (edit: dat zouden ze natuurlijk zelf moeten doen, maar als mozes niet naar de berg komt…). En geloof me dat heb ik de afgelopen weken heel vaak geprobeerd. Maar als je nooit iemand van kleur ziet, is dat kennelijk heel moeilijk (zeg ik met alle verwijt en sarcasme mogelijk).
En de ‘ze’ waar ik het over heb bespreken het wel gewoon in de kroeg. Ik weet niet in wat voor omgeving jij woont en wat jouw referentiekader is, maar ik woon in the middle of nowhere in het norden.
Ja dat ‘minder Marokkanen’ destijds was natuurlijk heel vaag en onduidelijk. En dat is maar één voorbeeld.
Ik ben er echt van overtuigd dat elke PVV-stemmer in meer of mindere mate racistisch is. Waarom zou je anders op die vent stemmen? Zijn hele programma is rondom racisme gebouwd.
The duck does not like to be called a duck
Alles leuk en aardig maar die mensen vinden zichzelf niet racistisch alsof dat een mening is.
Daarbij is niet-racistisch zijn een werkwoord en iets waar je eerlijk naar jezelf moet kijken en dat willen überhaupt heel veel mensen niet doen
Er zijn mensen die letterlijk denken dat dat een grapje was en dat hij het niet echt meende
Écht niet doorhebben? Nee. Nederland is een in en in racistisch land. Altijd al geweest. Tuurlijk is er hier en daar een handjevol stemmers die het echt ontgaat, maar in grote getalen geloof ik dat gewoon niet. Het collectkef geheugen rondom wilders is fitna en minder minder minder, burkaverbod, tuig en “terug naar je eige land” en “eigen volk eerst”. Dat spreekt prima tot de verbeelding en de man heeft geen enkel serieus uitgewerkt campagnepunt. Zijn poster is letterlijk zijn hoofd en “stem pvv”.
Ik vind het ook zo bijzonder dat Omtzigt een samenwerking met PVV overweegt (of iig niets zegt dat erop lijkt dat hij dat NIET wil), terwijl zijn eigen vrouw als vluchteling Nederland binnen is gekomen?
Edit: ze is Syrisch en deels opgegroeid in Turkije, nou volgens de PVV is het daar in bepaalde gebieden veilig en kan ze dus terug?
Nou, inderdaad!
Die man heeft het over (gister ook nog in zijn speech) het afschaffen van islamitische scholen en moskeeën. Sorry maar als je als stemmer niet kan uithalen dat het racistisch is, dat kan ik gewoon niet geloven.
Woorden als eigen volk eerst, Nederlanders eerst, dat moet je als stemmer hebben gehoord en dan stem je bewust racistisch.
Je bent gewoon ronduit een racist als je PVV hebt gestemd en rot op met al die disclaimers van ja maar ja maar nee je bent een racist en je kan je racistische gedachtengoed eindelijk eens ventileren door achter een racist te gaan staan. Heeft niets met geld/armoede te maken je weet waar die vent voor staat, iedereen had gewoon een keuze om vooral niet op die vent te stemmen
Heel simpel, politici zijn opportunisten. Zolang ze op hun pluche kunnen blijven zitten, zijn vrijwel alle idealen slechts een suggestie.
Er zijn enkele uitzonderingen, maar die blijven meestal niet lang hangen in Den Haag
”Ik ben niet racistisch, maar Wilders heeft echt wel goede punten”
Hoe vaak ik dat niet in de loop der jaren heb gehoord
vriendin (heeft zelf geen nederlandse achtergrond) van me zei ‘maar op het racisme na valt zijn programma toch wel mee?’ uhhh ik kan persoonlijk niet echt langs het racisme kijken maar oké
Ik kan hier serieus op reageren, maar eigenlijk is het zinloos. Linksom, rechtsom, het zijn racisten, ze weten dat ze racistisch zijn, ze bespreken het zelfs openlijk in de kroeg. Veel bewondering voor je als je nog denkt dat er een spiegel voorgehouden kan worden of iets in die trant. Die naïviteit kan ik mij niet veroorloven. Ik hoop dat je gelijk hebt.
Vanuit strategisch oogpunt lijkt het mij zo dom om als nieuw partij (nsc) gelijk mee te doen met een kabinet en dan ook gelijk zo extreem rechts. Zijn kamerleden zijn gedeeltelijk cda’ers die pvv als gedoogpartner hebben meegemaakt en deels nieuwelingen die misschien dan wel nog wat positiever er tegen aan kijken. Verwacht dan in de loop van de tijd heel wat afsplitsers, in plaats dat ze een stabiele partij worden.
Nooit iemand van kleur ziet of niet mee omgaat? Want ik ben echt in de kleinste gehuchten in (noord) Nederland geweest en heb altijd mensen van kleur gezien. Of men daarmee omgaat is natuurlijk een tweede. En tuurlijk weten mensen dat ze racist zijn. En een deel is er trots op. Een deel is ‘geen racist’ zogenaamd maar staat pal achter racistische standpunten en is dus…oh verrassing, toch wel een racist. Dat mensen zichzelf niet als racist zien, betekent niet dat ze geen racist zijn.
Ik ben echt kapot van deze uitslag. Gewoon helemaal lamgeslagen. Wat moeten we doen jongens. Wat kunnen we, kleinschalig op persoonlijk vlak, doen
Ik kijk nu de toespraak van Timmermans en ik ben aan het janken. En omdat ik jouw berichtje las @Hufflepunk ja jij hoort er bij, en jouw vader ook. En dat geldt voor iedereen. En ik ben maar een vreemde op het internet maar ik meen het wel.
Ik maak mij zo’n zorgen.