Tweede Kamerverkiezingen 2023 #3

Ik denk dat de meeste Nederlanders niet eens kunnen uitleggen wat racisme is als je het ze op straat zou vragen.

10 likes

Zag deze bij Nynke de Jong en vind ‘m zo mooi. Hou me hier maar aan vast.

Verder, kots- en kotsmisselijk van dit alles.

57 likes

volgens mij kennen racisten ook gewoon mensen van kleur en dan vinden ze diegene ‘wel een goede’ of zo’n geval van ‘jou zie ik als nederlander’. maar iedereen die ze niet kennen is per definitie slecht. alsof je hun respect moet verdienen. :clown_face:

19 likes

Van gister uiteraard maar toch nog leuk.

8 likes

Klopt zeker. Ik ben alleen wel bang dat je door de PVV opzij te schuiven het alleen maar erger gaat maken bij een volgende verkiezing. Als zo ontzettend veel mensen graag op een racist stemmen en voor hun gevoel “weer genegeerd” worden dan krijgt hij straks alleen maar meer stemmen. PVV kan al zijn babbels toch niet waar maken, wat hij wil kan en mag gewoon niet. 37 zetels het is toch werkelijk waar niet te geloven
 in wat voor land leven we eigenlijk :sob::clown_face: Ik had tegen beter weten in nog een kleine hoop dat de exitpolls verkeerd waren.

Ik moest wel heel even lachen om de opmerking van iemand die zei “de uitslag is nog wilder dan Geert”

14 likes

ja en los daarvan valt het om eerlijk te zijn ook niet mee.

2 likes

Ja of iemand van kleur die pro ZP is, of een moslim wiens beeld van islam gekleurd is door extreme gebeurtenissen/wetgeving in het vaderland, etc. En dan voelen ze zich alleen maar meer gesterkt in hun denkbeelden, want mijn Surinaamse buurman vindt dat ook en Ali Reza uit Iran zegt ook dat de islam

3 likes

Ja uhm de speech van Timmermans weer horen op deze grauwe ochtend :smiling_face_with_tear::smiling_face_with_tear:

1 like

Ik zeg toch ook dat ze racist zijn? Ik vind deze mensen echt vreselijk, ik zou ze het liefst niet meer zien. Maar ik wil ook dat dit verandert, dat dit stopt.

Ik denkt dat in dit dorp één zwarte man woont. Waar ik vandaan kom nul zwarte mensen. Nooit zien is wat overdreven inderdaad, maar het schetst meer een beeld.

@Shaaar Dan reageer je toch niet serieus? Ik snap je woede. Ik werd ook misselijk wakker vanochtend.

3 likes

Op studiereis in Polen, veel uitleg over rechtse politiek ook, maar ook dat Polen nu veel meer vluchtelingen enz uit Oekraïne heeft opgevangen en geholpen, zelfs in gastgezinnen wat je in Nederland niet zo snel ziet en bijv al.helemaal niet met Syriers en. Verder de hele tijd zegt de groep hoe erg ze het vinden dat niet meer Polen vroeger de Joden hebben geholpen in WWII om daarna vrolijk te vertellen dat ze op pvv en fvd gestemd hebben, want ja die migranten in Nederland moeten echt gestopt worden
 en nu naar Auschwitz met z’n allen. Ben echt in shock van uitspraken die ik hoor, voel me als vluchteling vroeger ook totaal niet op m’n gemak. En ja dan krijg je inderdaad “maar jij bent anders”. Tyf op

13 likes

Ja, dit hoor ik heel vaak. Mensen die ze niet kennen worden gewoon gedehumaniseerd :pensive:

1 like

Woede? Echt, ik ben niet eens verbaasd. Dat is het ergste.

3 likes

De vrouw van Omtzigt is Syrisch-orthodox en juist gevlucht vanwege de islamitische omgeving. Dit past toch juist in het beeld van de PVV?

2 likes

Ja ik zag het later inderdaad. Wilders wil het uitzetten van Syriërs dus tenzij ze orthodox zijn? Die nuance maakt hij nergens voor zo ver ik zie?

4 likes

Die nuance heeft hij niet gemaakt inderdaad.

1 like

Alsof iemand met zulke uitspraken wel zulke nuances gaat maken, dat maakt zijn stemmers niet uit

3 likes

Oh jongens, ik wil eigenlijk niks meer erover lezen maar toch wil ik alles weten en overal komt het ook voorbij. Ik hou mij maar vast aan het feit dat de overige partijen samen alsnog met meer zijn dan pvv. Maar of dat iets uitmaakt deze keer?đŸ„č

3 likes

37 zetels. Zeven-en-fucking-dertig.

Wat kunnen we nu doen? Hoe houden we hoop, hoe doen we nog iets goeds, hoe maak ik mijn talrijke niet-witte buurtgenoten duidelijk dat ik geen PVV-stemmer ben en dat ik hen niet haat of weg wil hebben?

Edit: eerder deze week was ik ergens waar iemand ongeveer letterlijk de standpunten van Wilders zat te verkondigen (in het wilde weg, tegen iemand die hij niet kende) en ik ben er toen wel tegenin gegaan maar ik dacht ook: hou toch je muil racistisch fossiel, met je extreme gedachtengoed, maar kennelijk vinden heel erg veel mensen dat gewoon heel normaal gedachtengoed :sob:

4 likes

PVV heeft een hele grote winst, 37 zetels daar kun je niet omheen. Ik zou het ook niet democratisch vinden als ze niet gaan regeren (ondanks dat mijn hart huilt). Fleur Agema heeft het gisteren heel goed samengevat, de strategie van de VVD heeft de PVV groot gemaakt. Ze hebben van asiel het hoofdonderwerp gemaakt, terwijl we allemaal weten dat dat echt niet de hoofdreden is dat het slecht gaat met het land. En asiel is het onderwerp van de PVV. De PVV heeft zich gematigd opgesteld en Dilan dacht dat het slim was om te doen alsof ze de PVV niet uitsluit, wat dus betekent dat Wilder ‘echt wel meevalt’.

En nu zullen we geregeerd worden door een racist. Ik werd met zo een slecht gevoel wakker vandaag maar als ik positief wil blijven denken dan denk ik, de groei voor de PVV is zo groot. Dit moet in de organisatie helemaal mis gaan, Wilders heeft altijd van alles geroepen en nu komt hij erachter dat hij het niet waar kan maken. Hopelijk verliest hij daarmee voor altijd zijn populariteit.

16 likes

Ik ben daarom blij met Jetten in de Tweede Kamer, die heeft gisteren gelukkig weer duidelijk gemaakt dat wat de PVV gewoon een discriminerende partij is, ook nu Wilders nu ‘leuk’ doet. Het is en blijft een racistische partij.

17 likes