Een vriendin van me heeft wel GL/PVDA gestemd maar als ik zeg dat ik lichtelijk boos ben dat PVV heeft gewonnen zegt ze dat iedereen mag kiezen wat hij of zij wil en dat je dat moet accepteren en respecteren Hoe dan
Ja wel echt chill dat we straks in oog opslag kunnen zien dat stroopwafels echt Nederlands product zijn en tagliatelle niet. Want ik ben daar toch altijd mee in de war.
bring it on
Vriendin van mij zegt: heb pvv gestemd, ben het niet eens met die standpunten uit verleden maar gezien hij dit jaar milder is en âer voor alle nederlanders wil zijn ongeacht geloofâ, en dat hij zo goed is voor de zorg etc. Stem ik toch op hemâ. Goeie meid maar gewoon wat naief of goedgelovig wellicht.
Nog voor de duidelijkheid. Want heb moeite met mezelf correct uitdrukken: ik ben het grotendeels eens met de meeste hier. Het is JUIST NIET dat ik deze stemmers zielig vind. Hoop gewoon enorm(door uit te gaan van het goeie van mensen) dat dit mee speelt in de keuze van deze groep.
Dus: ik zeg niet dat IK deze dingen vind en dat we pvv etc moeten nuanceren, Maar dat ik wel denk dat de meeste met die insteek op hem hebben gestemd, en ik zeg nergens dat we daar medelijden mee moeten hebben. Het is te merken dat het enorm hoog zit, want mijn goedbedoelde post wordt enorm uit verband getrokken. En kom ook niet meer uit mijn woorden om mijn punt te maken eigenlijk. Never mind.
Door de minimale grootte van christelijke partijen is dit hét moment voor een progressive partij als D66 om een wetsvoorstel tov religieus onderwijs te maken, verbod erop. Wilders wil islamitisch onderwijs verbieden, wijs hem op zijn hypocrisie en probeer het te verbreden naar al het religieuze onderwijs.
Zou echt een glorieuze dag zijn als al ons onderwijs gewoon openbaar onderwijs is.
Straks hebben we ook nog eens minister Dion Graus
Koekwaus wou alleen minister van dierenwelzijn worden ofzo. Maarja, eerst zien dan geloven.
Maar wat zijn die goede standpunten dan? Want als die mensen zo graag een betere woning situatie willen waarom stemmen ze dan niet op een linkse partij.
Of omdat ze op een of andere vage manier niet in de klimaat crisis geloven.
Of omdat ze racistisch zijn.
Niet omdat Geert wilders nu ineens Geert milders is.
Nu staat er wel een artikel over de demonstraties op NOS!
Edit: het is opgenomen in de live blog
Jaa dit vind ik ook verhelderend.
Ben ergens ook wel in de war over de uitslag die ik dan probeer goed te praten ofzo? Zodat ik nog enigsinds in de mensheid kan blijven geloven.
Veel duimpjes op deze post, maar ik hoor dit ook. Dat is niet per se goedpraten, maar weet dat niet iedereen in de hoogopgeleide groene bubbel leeft. Denk dat een deel van de lage sociaal-economische klasse (die normaal of vroeger voor SP of Pvda ging) nu voor PVV is gegaan.
En niet eens een partijprogramma lezen! Maar Wilders op tv nu toch wel sympathiek over vinden komen. Liever Wilders dan die vrouw van VVD!!!1
Ik was net verkiezingsprogramma aan het opzoeken en hij wil oa geen eigen risico, aow op 65 houden, lagere huren en meer huurtoeslag en weer verzorgingshuizen.
Juist met deze punten kan ik me indenken dat mensen met een lager inkomen voor hem stemmen. Dat je daar totaal voorbij gaat aan het stuk racisme en totaal alles voor t klimaat willen stoppen snap ik alleen niet.
Lid geworden van GroenLinks/PvdA, ik wil IETS doen als een soort tegenreactie
@FredPaillet ja precies!
En âhierâ of misschien wel door links, wordt gemiddeld gezien denk ik wel wat dieper nagedacht over zaken of is over het algemeen meer betrokken bij de maatschappij in het algemeen.
Ik ken helaas ook veel hogeropgeleiden die pvv hebben gestemd, maar dat zegt niet altijd iets over EQ/inlevingsvermogen en dat soort dingen natuurlijk.
Doet me een beetje denken aan de tijd van corona met hun wappies ofzo. Die lazen ook gewoon wat ze wilden horen.
Robots!
Gelukkig exposen mensen zichzelf nu wel op social media. heb vandaag al meerdere mensen kunnen ontvolgen.
Ik luisterde vandaag npo radio 1 en het ging hier (uiteraard) over. Ze legden uit dat je twee verschillen zag: partijen die niks hebben laten doorrekenen (zoals de PVV) en dus van alles kunnen beloven, omdat niemand immers vraagt waar het van betaalt moet worden en partijen die het wel laten doorrekenen, maar zien dat er geen goede oplossing is dus doen alsof problemen er nauwelijks of niet zijn.
In die zin kan ik me voorstellen dat mensen zich geroepen voelen door loze beloftes, maar mijn hart huilt dat zoveel Nederlanders niet verder hebben nagedacht en toch op deze racistische partij hebben gestemd.
Ik vond het zo heftig vandaag op werk. Een deel van mân bezoekers was teleurgesteld door de uitslag, een deel was al emigratie plannen aan het maken omdat zich dusdanig niet welkom voelde en een deel had pvv gestemd en zat daar een beetje ongemakkelijk.
Wel veel goede gesprekken gevoerd (vooraf ookal) maar het voelde zo zwaar.
Love that journey for them.
Ik verbaas me erover dat de PVV in de biblebelt zoveel stemmen heeft gekregen. Van SGPâers kan ik het me nog voorstellen, maar waarom stemt oorspronkelijke CU aanhang nu op de PVV? De CU is van de Christelijke partijen nog het meest links en zoveel standpunten tussen PVV en CU komen niet overeen. Ik vraag me oprecht af wat die mensen beweegt. Ja, waarschijnlijk dan de Islam als hoofdredenâŠ